Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Skal få med meg det som kommer av treff når den er klar, frem til det så bortprioriterer jeg mye for å få jobba med bilen. Ufattelig mange arbeidstimer som må legges ned i et slikt prosjekt :roll:

Skrevet

E vell snart på tide me en oppdatering snart nå då stian. :wink: Lenge si det har kjedd någe !! :lol::lol:

Ser fram te den bilen er ferdig, Du må bare jobba så gammle Erik. Du får sikkert litt hjelp undreveis så går det sikkert rimeligt fort. Selv om det er mye å gjør.

Team Ramsey :lol:

Skrevet

Da var det jammen på tide med en oppdatering igjen :P

I kveld kom alle vinduene ut, hadde fått lånt verktøy så front- og bakvinduet kom av ganske greit. Nå er det kun ledningsnettet igjen bortsett fra understellet. Ledningsnettet kommer ut i morgen regner jeg med, skal først dreie noen stempler og borre oljeretur for e30 tic på formiddagden.

Legger ut noen flere bilder:

Dummy-motor

Picture2840.jpg

Denne LYSER det jo bare max flow av : )

Picture2842.jpg

Braketter skjært bort

Picture2844.jpg

Dette er ikke ukjent på E30 :o

Picture2848.jpg

Skrevet
Da var det jammen på tide med en oppdatering igjen :P

I kveld kom alle vinduene ut, hadde fått lånt verktøy så front- og bakvinduet kom av ganske greit. Nå er det kun ledningsnettet igjen bortsett fra understellet. Ledningsnettet kommer ut i morgen regner jeg med, skal først dreie noen stempler og borre oljeretur for e30 tic på formiddagden.

ja du må bare drivan i helgen.. søndag blir det progress inspection :D

går bra framover detta!

Skrevet

Vel, helga er over og den har jeg brukt til litt forskjellig. Lørdags formiddag dreide jeg "e30 tic" sine stempler.

Ellers gikk alle vinduene ut, ledningsnettet er ute og dørene er av. Ser frem til monteringen av ledningsnett igjen :lol:

I kveld skal jeg montere turboene, de har nemlig vært demontert for å få en portejobb/modifisering, så denne uka går nok med på tilpassing motor/karrosseri. Jeg har fått tak i nye rustfrie utløpsflenser til turboene der eksosen fra wastegatene blir ført i separate rør 15-20cm og så inn i downpipe'ne. De gamle outlet-flensene var nemlig slik at eksosen fra både wg og turbinhjul måtte umiddelbart ta en krapp sving og blandes før downpipe :roll:

Trenger også fremre del(evt hele) av mellomaksling til E36 328/M3, noen som har?

Stempler før/etter dreiing:

Picture2858-1.jpg

Picture2861.jpg

Frister med litt feilsøking her :P

Picture2866.jpg

Tilnærmet tomt innvendig

Picture2871.jpg

Stemningsbilde

Picture2879.jpg

Skrevet

Rått prosjekt.

Men angående dreiing av stempler..

Jeg går ut ifra at det var -> 88 stempler du dreide. Hvordan vet du hvor mye du skal dreie av? Og hvor lander da kompresjonen?

Mvh

Nord-Norge :D

Skrevet

Det var M20B23 stempler jeg dreide og de fantes bare frem til '85.

Man må regne ut hvor mye man skal ta bort, alt etter hvilket komp.forhold man ønsker. Etter toppen fikk en portejobb så var forbrenningskamrene rundt 40,5cc og da er resten et enkelt regnestykke :wink:

"e30 tic" har ca 8,4:1 i komp.forhold nå.

Man er nødt til å vite volumet i toppen før man begynner å dreie.

Skrevet

Tar meg frihet til å legge inn litt info fra vår prosjekttråd:

Angående maskinering av stempel må du vite hvilken kompressjon du vil ha. For å finne ut hvor mye du skal ta av stempelet må du beregne volumet i forbrenningskammeret(FV). En forenklet formel for å finne ut dette:

Orig.FV=((Slagvolum/Antall syl.)/(komp-1))

For vår motor bilr dette med 9,8 i komp:

OFV=((2291/6)/(9,8-1))= 43,39 ccm

Vi ønsker en kompressjon på 8,2:1:

NFV=((2291/6)/(8,2-1))= 52,98 ccm

Vi må med andre ord øke FV med 9,64 ccm (V=NFV-OFV)

Heretter er det enkel geometri for å beregne hvor mye du må ta av stempelet for å oppnå dette volumet:

V = pi x r x r x h => h = V/(pi x r x r)

Våre stempel har en dome på midten og vi tar alt materialet i diameteren på denne. Dette gjør vi for å ikke ødelegge flammevandringen for mye. Squish sonene på stempelkanten bør få være i fred. D = 59.1 mm => r = 2,955cm

h = 9,64 / (3.14 x 2,955 x 2,955) = 3,51mm

Vi tar derfor 3.5 mm av stempelet i en diameter på 59.1 mm og vi har ca 5mm gods igjen på toppen av stempelet. (8,5-3,5=5,0)

Håper dette kan hjelpe de som måtte stusse

Skrevet

har du en hjemmelaget adapter eller noe i dreiebenken som stempelet er festet i?? er vel ikke så smart og feste stemplelet direkte!

hvordan måler du at stempelet sitter 100% rett på dreiebenken?

rått prosjekt!! skal bli gøy å se når den er på veien!!

Skrevet
har du en hjemmelaget adapter eller noe i dreiebenken som stempelet er festet i?? er vel ikke så smart og feste stemplelet direkte!

hvordan måler du at stempelet sitter 100% rett på dreiebenken?

rått prosjekt!! skal bli gøy å se når den er på veien!!

vis du ser på bildene så får du nok svar på det, spesielt om du ser der hvor kryss pinnen siiter.. måleur :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...