stian329 Skrevet September 1, 2006 Forfatter Skrevet September 1, 2006 Joda I remember, Stian K right? Sort cab med Brock B1 på Gatebil på Rudskogen for 5 år siden eller noe sånt?
Stian Skrevet September 1, 2006 Skrevet September 1, 2006 Hehe. Det stemmer det. Reknar med eg kjem til å treffe deg på framtidige treff med den nye bilen?
stian329 Skrevet September 1, 2006 Forfatter Skrevet September 1, 2006 Skal få med meg det som kommer av treff når den er klar, frem til det så bortprioriterer jeg mye for å få jobba med bilen. Ufattelig mange arbeidstimer som må legges ned i et slikt prosjekt
BMW_Racing Skrevet September 1, 2006 Skrevet September 1, 2006 E vell snart på tide me en oppdatering snart nå då stian. Lenge si det har kjedd någe !! Ser fram te den bilen er ferdig, Du må bare jobba så gammle Erik. Du får sikkert litt hjelp undreveis så går det sikkert rimeligt fort. Selv om det er mye å gjør. Team Ramsey
stian329 Skrevet September 1, 2006 Forfatter Skrevet September 1, 2006 Da var det jammen på tide med en oppdatering igjen I kveld kom alle vinduene ut, hadde fått lånt verktøy så front- og bakvinduet kom av ganske greit. Nå er det kun ledningsnettet igjen bortsett fra understellet. Ledningsnettet kommer ut i morgen regner jeg med, skal først dreie noen stempler og borre oljeretur for e30 tic på formiddagden. Legger ut noen flere bilder: Dummy-motor Denne LYSER det jo bare max flow av : ) Braketter skjært bort Dette er ikke ukjent på E30
e30 tic Skrevet September 1, 2006 Skrevet September 1, 2006 Da var det jammen på tide med en oppdatering igjen I kveld kom alle vinduene ut, hadde fått lånt verktøy så front- og bakvinduet kom av ganske greit. Nå er det kun ledningsnettet igjen bortsett fra understellet. Ledningsnettet kommer ut i morgen regner jeg med, skal først dreie noen stempler og borre oljeretur for e30 tic på formiddagden. ja du må bare drivan i helgen.. søndag blir det progress inspection går bra framover detta!
stian329 Skrevet September 4, 2006 Forfatter Skrevet September 4, 2006 Vel, helga er over og den har jeg brukt til litt forskjellig. Lørdags formiddag dreide jeg "e30 tic" sine stempler. Ellers gikk alle vinduene ut, ledningsnettet er ute og dørene er av. Ser frem til monteringen av ledningsnett igjen I kveld skal jeg montere turboene, de har nemlig vært demontert for å få en portejobb/modifisering, så denne uka går nok med på tilpassing motor/karrosseri. Jeg har fått tak i nye rustfrie utløpsflenser til turboene der eksosen fra wastegatene blir ført i separate rør 15-20cm og så inn i downpipe'ne. De gamle outlet-flensene var nemlig slik at eksosen fra både wg og turbinhjul måtte umiddelbart ta en krapp sving og blandes før downpipe Trenger også fremre del(evt hele) av mellomaksling til E36 328/M3, noen som har? Stempler før/etter dreiing: Frister med litt feilsøking her Tilnærmet tomt innvendig Stemningsbilde
stian329 Skrevet September 4, 2006 Forfatter Skrevet September 4, 2006 Her kan man se gammel og ny outlet:
stian329 Skrevet September 4, 2006 Forfatter Skrevet September 4, 2006 Takker, har svidd av en del cash kan du si
2RE_Racing Skrevet September 5, 2006 Skrevet September 5, 2006 Rått prosjekt. Men angående dreiing av stempler.. Jeg går ut ifra at det var -> 88 stempler du dreide. Hvordan vet du hvor mye du skal dreie av? Og hvor lander da kompresjonen? Mvh Nord-Norge
stian329 Skrevet September 5, 2006 Forfatter Skrevet September 5, 2006 Det var M20B23 stempler jeg dreide og de fantes bare frem til '85. Man må regne ut hvor mye man skal ta bort, alt etter hvilket komp.forhold man ønsker. Etter toppen fikk en portejobb så var forbrenningskamrene rundt 40,5cc og da er resten et enkelt regnestykke "e30 tic" har ca 8,4:1 i komp.forhold nå. Man er nødt til å vite volumet i toppen før man begynner å dreie.
S3TR Skrevet September 5, 2006 Skrevet September 5, 2006 Tar meg frihet til å legge inn litt info fra vår prosjekttråd: Angående maskinering av stempel må du vite hvilken kompressjon du vil ha. For å finne ut hvor mye du skal ta av stempelet må du beregne volumet i forbrenningskammeret(FV). En forenklet formel for å finne ut dette: Orig.FV=((Slagvolum/Antall syl.)/(komp-1)) For vår motor bilr dette med 9,8 i komp: OFV=((2291/6)/(9,8-1))= 43,39 ccm Vi ønsker en kompressjon på 8,2:1: NFV=((2291/6)/(8,2-1))= 52,98 ccm Vi må med andre ord øke FV med 9,64 ccm (V=NFV-OFV) Heretter er det enkel geometri for å beregne hvor mye du må ta av stempelet for å oppnå dette volumet: V = pi x r x r x h => h = V/(pi x r x r) Våre stempel har en dome på midten og vi tar alt materialet i diameteren på denne. Dette gjør vi for å ikke ødelegge flammevandringen for mye. Squish sonene på stempelkanten bør få være i fred. D = 59.1 mm => r = 2,955cm h = 9,64 / (3.14 x 2,955 x 2,955) = 3,51mm Vi tar derfor 3.5 mm av stempelet i en diameter på 59.1 mm og vi har ca 5mm gods igjen på toppen av stempelet. (8,5-3,5=5,0) Håper dette kan hjelpe de som måtte stusse
mEhE Skrevet September 5, 2006 Skrevet September 5, 2006 har du en hjemmelaget adapter eller noe i dreiebenken som stempelet er festet i?? er vel ikke så smart og feste stemplelet direkte! hvordan måler du at stempelet sitter 100% rett på dreiebenken? rått prosjekt!! skal bli gøy å se når den er på veien!!
e30 tic Skrevet September 5, 2006 Skrevet September 5, 2006 har du en hjemmelaget adapter eller noe i dreiebenken som stempelet er festet i?? er vel ikke så smart og feste stemplelet direkte!hvordan måler du at stempelet sitter 100% rett på dreiebenken? rått prosjekt!! skal bli gøy å se når den er på veien!! vis du ser på bildene så får du nok svar på det, spesielt om du ser der hvor kryss pinnen siiter.. måleur
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå