Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskrift sier lurer jeg på om det egentlig lønner seg å gjøre flere ting på samme verkstedbesøk. :?:

Er det noen som vet om arbeidet/kostnaden på merkeverkstedet blir styrt etter ferdig oppsatte arbeidstider slik at en reparasjon koster det samme uansett når og uavhengig av antall reparasjoner, eller vil det være rimeligere å "samle" flere oppgaver (som på en del frittstående verksteder)?

Dersom det går på ferdig oppsatte tider går vel vinninga i spinninga for min del?

Saken er at jeg skal inn og sjekke stagene, ta forstillingskontroll og fikse et par ting samtidig som jeg tar girkasseoljen osv.

Jeg vurderer sterkt om jeg skal bytte fjærer på bilen i samme slengen selvom jeg egentlig hadde tenkt å vente til våren dersom det blir markant rimeligere å ta dette sammen med det andre...

Siden jeg ikke har nøyaktig oversikt hva som skal gjøres før de løfter opp bilen får jeg ingen fornuftige svar om pris på fjær-skifte fra BMW :?

Anyone?

Erfaringer?

Tips?

Alt mottas med takk, også bilder fra siden av E39 sedan med 30/25 fjærer. :D

.

Edit: Alle erfaringer rundt det å samle opp verkstedjobber og bilder med senk er av interresse (haster litt...).

.

Skrevet

Dei har faste timer for kvar utførte arbeidsopperasjon.

F.eks: bytte stabilistatorstag rekna dei 2 timer.

Problemet er at mange verkstader teke seg godt betalt, altså for den tida som blir rekna, og ikkje for den tida dei bruker.

Men vist du bruker f.eks eit "bygde" verkstad kan du få god pris og god service.

Men sef, dei større verkstadene har meir erfaring fra liknande biler.

Ikkje bruk BMW merkeverkstader. Dei teke seg GROVT betalt.

Skrevet
Dei har faste timer for kvar utførte arbeidsopperasjon.

F.eks: bytte stabilistatorstag rekna dei 2 timer.

Problemet er at mange verkstader teke seg godt betalt, altså for den tida som blir rekna, og ikkje for den tida dei bruker.

Men vist du bruker f.eks eit "bygde" verkstad kan du få god pris og god service.

Men sef, dei større verkstadene har meir erfaring fra liknande biler.

det er jeg ikke enig i. Stenshagen har en prisliste som ser helt grei ut, men omfatter ikke spesielle reperasjoner.

Har man en gammel rusten E30 så skjønner jeg at man ikke velger et merke-verksted og orginale deler.

Har man en nyere bil som allerede har fulgt servicer hos merke-verksted, og man bare er eier nr1 eller 2, så vil jeg i alle fall jeg anbefale at man bruker et BMW-verksted.

Da blir det med en gang mye greiere å få solgt bilen til noen andre, når den tid kommer. Det virker bare mye mer redelig.. that's all..

Skrevet

det er jeg ikke enig i. Stenshagen har en prisliste som ser helt grei ut, men omfatter ikke spesielle reperasjoner.

No kjenne eg ikkje til dei, men dei fleste verkstader går etter antall timer som er gjennomsnitt på ein reperasjon til å rekne ut prisen på reperasjonen. Men som eg sa, du finner "bygde" verkstader som ikkje går etter desse normene.

Dette er min erfaring etter kva eg har sett og høyrt.

Har man en gammel rusten E30 så skjønner jeg at man ikke velger et merke-verksted og orginale deler.

Har man en nyere bil som allerede har fulgt servicer hos merke-verksted, og man bare er eier nr1 eller 2, så vil jeg i alle fall jeg anbefale at man bruker et BMW-verksted.

Du får akkurat dei samme delene fra eit merkeversted som fra eit Shell verksted. Dei bestiller deler fra samme plass.

Kvifor bruke eit BMW-verkstad som er mykje dyrere og gjere samme jobb som eit ikkje spesialisert BMW-verkstad? Greit nok at BMW-verkstaden har meir peiling på desse bilene, ettersom dei ser dei oftare. Men vist eit Shell verkstad er i tvil, teke dei som oftast kontakt med eit BMW-verkstad etter tips. Noko som faktisk er heilt vanleg.

Da blir det med en gang mye greiere å få solgt bilen til noen andre, når den tid kommer. Det virker bare mye mer redelig.. that's all..

Det er sant. MEN eg tenker sånn at vist det står f.eks "fult service hefte", så styrer eg unna den bilen! Det betyr, fra mitt ståsted, at personen ikkje har peiling på bil! Men ein bil som er skrudd litt på og eigaren har peiling på ke han snakka om, gjere kjøpet meir aktraktivt for min del.

Skrevet

Prøver å få garanti på støttestagene og da må et BMW verksted bytte dem og sende inn forespørsel om refusjon med henvisning til artikkelnummer osv før en eventuell garantisak avgjøres av BMW Norge.

Når jeg først skal ha den dit var tanken å få gjort mest mulig hvis prisen svarer seg. Dersom det ikke er noe rimeligere å samle opp vil jeg ta fjærene til våren.

Skrevet

No kjenne eg ikkje til dei, men dei fleste verkstader går etter antall timer som er gjennomsnitt på ein reperasjon til å rekne ut prisen på reperasjonen. Men som eg sa, du finner "bygde" verkstader som ikkje går etter desse normene.

Dette er min erfaring etter kva eg har sett og høyrt.

Du får akkurat dei samme delene fra eit merkeversted som fra eit Shell verksted. Dei bestiller deler fra samme plass.

Kvifor bruke eit BMW-verkstad som er mykje dyrere og gjere samme jobb som eit ikkje spesialisert BMW-verkstad? Greit nok at BMW-verkstaden har meir peiling på desse bilene, ettersom dei ser dei oftare. Men vist eit Shell verkstad er i tvil, teke dei som oftast kontakt med eit BMW-verkstad etter tips. Noko som faktisk er heilt vanleg.

Det er sant. MEN eg tenker sånn at vist det står f.eks "fult service hefte", så styrer eg unna den bilen! Det betyr, fra mitt ståsted, at personen ikkje har peiling på bil! Men ein bil som er skrudd litt på og eigaren har peiling på ke han snakka om,

gjere kjøpet meir aktraktivt for min del.

At man har fulgt servicehefte betyr nå altså at man ikke har peiling på bil? Muligens det dummeste jeg har hørt...

Og så klart er det slik som håkon sier at hvis man har fulgt alle servicer (ekstra pluss er det hvis de har blitt fulgt på merkeverksted) så er dette et stort pluss når man en gang skal selge bilen.

Skrevet

At man har fulgt servicehefte betyr nå altså at man ikke har peiling på bil? Muligens det dummeste jeg har hørt...

Og så klart er det slik som håkon sier at hvis man har fulgt alle servicer (ekstra pluss er det hvis de har blitt fulgt på merkeverksted) så er dette et stort pluss når man en gang skal selge bilen.

Det er etter min meining. Både eg og far min har kjøpt biler med servicehefte (riktignok har han kjøpt ein del fleire enn meg), men det har fleire gonger vist seg at folk som har tatt servicene sjølv og putla litt rundt når dei har gjort det, har ein bil som er i mykje betre stand.

Bilen eg har no, kom med komplett servicehistorikk. Greit nok at alt som gjaldt smørning av motor og filter o.l, var veldig bra. Men resten var til å grine av! Veit ikkje kor mange timer og kor mykje penger eg har lagt ned i den bilen for å få den til noko lunde. Men dette er eit eingongstilfelle.

Men ifølge far min som har hatt ein del biler, seie han at det beste bilkjøpet du kan gjere er av ein person som ikkje har vore redd for å bli litt dreten på hendene, og ikkje kjøp bil av folk i byer.

Veit du kva dei gjere på ein service? F.eks oljeservice som er det mest vanlege?

Og kva er dette med merkeverkstader? Andre verkstader er no like gode og mykje billigere!

Skrevet

om du teller 50-lapper er det kanske mye billigere, men at de er så ufattelig mye billigere tror jeg nok ikke. Skal plukke opp den pris-listen neste gang jeg er på stens-hagen, for jeg reflekterte over at det faktisk ikke var så dyrt som jeg hadde trodd. Priseksemplene dreide seg i første gang om slike trivielle ting som skiver/klosser og nettopp oljeskift.

for min del er (ved kjøp av NYERE bil) service-hefte med servicer utført av merkeverksted alfa omega når jeg kikker på biler. Men er det en gammel bil som har levd et langt liv, med f.eks en eier som har utført noe arbeid selv, og kjenner bilen godt blir det noe annet, men jeg snakker om nye biler, og kanskje dyre biler.

jeg tror man må være direkte idiot om man tar servicer et annet sted enn merke-verksted om man har en (relativt) dyr bil som f.eks en E60 eller en E65.

Jeg mener at Merke-verksted er verdt det uansett hva det måtte koste, så man er sikker på at arbeidet blir utført på en skikkelig måte. Og da er det så mye lettere å komme tilbake og klage også, for da slipper man å forklare så mye, og man er i dialog med en bedrift som helt sikkert er seriøs rundt det de driver med.

Vi må tross alt huske at BMW-verkstedene er godkjennte av nettopp BMW, og det må da telle litt...?

Så kan man jo vurdere og grunne over hvilket merke-verksted som er best. Jeg har ikke så veldig mye erfaring med Auto-zentrum, mens Stenshagen har jeg masse erfaring med, og jeg syns de er flinke på kunde-service og bil-service.

Skrevet

Synes det er stor forskjell på merke verksted og ikke jeg. På BMW i lillehammer skulle de ha 1600 for å bytte skiver og klosser foran og 2100 eller noe for bak. Det var bare arbeidet. Kunne fått hele jobben for 2000 kr på et annet verksted.

Litt OT men. Endte opp med å gjøre det selv, synes jeg fikk bra timesbetalt jeg. Brukte vel 4 timer ca.

Skrevet
om du teller 50-lapper er det kanske mye billigere, men at de er så ufattelig mye billigere tror jeg nok ikke. Skal plukke opp den pris-listen neste gang jeg er på stens-hagen, for jeg reflekterte over at det faktisk ikke var så dyrt som jeg hadde trodd. Priseksemplene dreide seg i første gang om slike trivielle ting som skiver/klosser og nettopp oljeskift.

Dei få gangene eg må ha hatt bilen på verkstad fordi eg ikkje klarer å fikse det sjølv, så teller eg forskjellen på 50-lappene som verkstadene har i timepris.

Meine at eg måtte betale 800 kr pr time på Biltreff i Førde (BMW-verkstad) og dei utførte ikkje ein jobb eg var fornøyd med. Dei gjorde også ein feil på 2 timer som dei belasta meg for. Dette var fordi dei IKKJE hadde peiling (noko som skremme meg litt sia dei kalla seg BMW-merkeverkstad).

Mens i heimbygda mi betale eg 350 kr pr time og i Balestrand betaler eg vel 400 kr timen.

Eineste forskjellen er at BMW-verkstaden var dyrere og dårlegare service.

for min del er (ved kjøp av NYERE bil) service-hefte med servicer utført av merkeverksted alfa omega når jeg kikker på biler. Men er det en gammel bil som har levd et langt liv, med f.eks en eier som har utført noe arbeid selv, og kjenner bilen godt blir det noe annet, men jeg snakker om nye biler, og kanskje dyre biler.

jeg tror man må være direkte idiot om man tar servicer et annet sted enn merke-verksted om man har en (relativt) dyr bil som f.eks en E60 eller en E65.

Greit nok at ved heilt ny bil bør du vel strengt tatt ha service hefte eit par år, men du bør heller ikkje vere redd for å gjere noko sjølv når du har fått av alle dei deksla.

Ok. Det er din meining, men eg veit at servicene blir gjort likt på alle verkstader. Så etter min meining er kvaliteten på arbeidet den samme, men for deg er det kanskje viktig når du kjøpe bil at det er utført av BMW-verkstad.

Men for meg er ikkje service hefte viktig i det heile teke. Betre med ein komplett historikk på deler og ting som har vore bytta (noko eg har på min bil, har kviteringer fra den var ny til nå for langt over 100 000 :shock:)

Jeg mener at Merke-verksted er verdt det uansett hva det måtte koste, så man er sikker på at arbeidet blir utført på en skikkelig måte. Og da er det så mye lettere å komme tilbake og klage også, for da slipper man å forklare så mye, og man er i dialog med en bedrift som helt sikkert er seriøs rundt det de driver med.

Vi må tross alt huske at BMW-verkstedene er godkjennte av nettopp BMW, og det må da telle litt...?

Så kan man jo vurdere og grunne over hvilket merke-verksted som er best. Jeg har ikke så veldig mye erfaring med Auto-zentrum, mens Stenshagen har jeg masse erfaring med, og jeg syns de er flinke på kunde-service og bil-service.

Du meiner det er verdt det. Ikkje eg. Men kvifor er det så MYKJE viktigere å ta servicer og reperasjoner hos eit merkeverkstad? Fordi det er dyrere? Fordi dei har sendt søknad til BMW om å få lov til å kalle seg BMW verkstad? Fordi det ser finere ut i servicehefte? Eller fordi du føle deg betre? Dei gjere jo samme arbeidet som alle andre verkstader...

Alle verkstad er like på garantien på arbeidet sitt. Er meir vant til at små bygde verkstader er enklare å ha med å gjere når det gjelde garanti og pris enn dei store verkstadene, fordi dei er redd for å miste kunder o.l.

Men dette går jo begge veger.

Synes det er stor forskjell på merke verksted og ikke jeg. På BMW i lillehammer skulle de ha 1600 for å bytte skiver og klosser foran og 2100 eller noe for bak. Det var bare arbeidet. Kunne fått hele jobben for 2000 kr på et annet verksted.

Prisen er forskjellen, men ikkje kvaliteten på arbeidet. Men du finner jo slurve mekanikere på begge verkstadene.

Skrevet

ser på service historikk som et stort pluss, men ikke nødvendigvis at det er fra et offesielt bmw verksted.. Slik som her i byen har vi Reitan Auto som bmw forhandler.

Jeg bruker mye heller GS Bilverksted(quick partner), selv om det betyr at bilen må kjøres 5 mil hver vei.

Skrevet

når vi snakker merkeverksted kontra ikke merkeverksted, så hadde eg bilen min på et ikke navngitt ikke merkeverskted for hjulstillingskontroll, hadde nå skiftet 14 foringer, nye dempere og fjører rundtom, nye styrestag/endeledd, bærekuler og ellers virket alt greit...

et hjulager var gåent, det er greit for eg såg slarken når han viste det til meg, men så skulle han stille inn hjullstillingen etter "gamle metoden" da fant han plutslig ut at Styrestaga/endeledda var defekt, desse var nye noe eg sa, men cluet var at når han skulle stramme til så "hoppet" de angivelig på gjengene...

forbanna drit, måtte parkere bilen men hentet den på kvelden da eg viste at staga var i orden og det var overhode ikke noe slakk.. kom hjem og skrudde de av, da viste det seg at de hadde dratt til så hardt at de hadde knukket låseringene, orket ikke krangle med de så eg bestilte meg nye stryrestag og skiftet hjullager, satt bilen på et annet verskted og alt gjikk som smurt:)

forøvrig så mente det første verkstedet at de måtte ned me bærearmen bak for å skifte hjullageret på den:p

Skrevet

En ting som jeg ser på som en absolutt fordel med merkeverksted er at de lagrer all informasjon om bilen elektronisk (i databasen) og at verkstedpersonale gjerne har kursing på bilmerket. Selvfølgelig kan man ta med seg permen med kvitteringer når man skal på service eller hvis man lurer på noe, men det er veldig behagelig at de som skal skru kjenner historikken og noterer seg om det er noe de skal sjekke neste gang.

Dersom det er noe småtteri som ikke er av betydning synes jeg egentlig det ikke er så nødvendig med merkeverksted, men det ender til slutt opp i at det blir en vurdering av tilstand, alder og behov for garanti på reparasjonen.

.

Noen som samtidig har erfaring med 25/30 senk? Bilder?

Beholder den komforten eller blir den "merkbart" stivere? (har ikke senket så lite på noen av mine biler før)

.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...