Gå til innhold

Høy tomgang på M30 (E34 535i)


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Det verte sagt at det ikkje går ann å justere tomgangen på M30 motoren. Det eg har lært er at du kan justere tomgangen på spjellet.

Men vist du ikkje skal gjere det, korleis skal du da klare å få det til?

Husk at det er en grunn til at tomgangen er 1400 rpm. Skal jo ikke være sånn. Den som er litt nøye på ting finner gjerne ut hvorfor tomgangen er 1400 rpm. Mulig noen har fikla med justeringa av spjeldet før da, hvis det skulle vise seg å være problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt å justere gasswiren, og den er dessuten helt slakk når pedalen er ute, så det er ikke den som gjør det.. Og skal jeg skru noen vei blir det mot strammere, slik at det blir mindre dødgang på gasspedalen.

propan, jeg er ærlig talt litt usikker på når det kom eller om det har vært der hele tiden, fordi tidligere hadde jeg litt trøbbel med at den innimellom døde når jeg slapp gassen. Dette er i orden nå, og den går alltid fint bortsett fra at den i blant småfusker litt rett etter oppstart på kald motor. Men jeg mener at den hadde tomgang rundt 700 da jeg hadde liv i den for første gang, i tiden med E28-innsug.

Mæla og mæla fru blom.., den har originalt og urørt E34 535i motorledningsnett og hjerne nå (som slutter på 150).. Motronic mao... men det er klart, det er jo gjort mye med den.

Jarle rensa forresten tomgangsregulatoren i diesel, kanskje han har ødelagt den? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instalerte Autodata på denne dataen no, og leitte opp 535 1988 - 1993 med motorkoden 34 6E C, og når eg søkte på "Feil tomgangsturtall" fekk eg opp følgende:

Rekkefølge på komponenttest:

* Luftinntaksssystem/vakumsystem - lekasje

* Elektroniske forbindelser - motor/batteri

* Motorstyringssystem - forbindelser/ledninger

* Tomgangskontrollventil/tomgangskontrollutløser

* Gasspjeldstillingsføler

* Luftinntaksfilter

* Luftmengdeføler/luftmasseføler

* Manifoldtrykkføler

* Motortemperaturføler

* Gassventil/fastklemt/forbindelser/hus

* Innsprøytningsventiler

* Elektronisk kontrollmodul

Ein anna er "Ujevn tomgang"

Rekkefølge på komponenttest:

* Tomgangskontrollventil/tomgangskontrollutløser

* Luftinntaksssystem/vakumsystem - lekasje

* Elektroniske forbindelser - motor/batteri

* Motorstyringssystem - forbindelser/ledninger

* Gassventil/fastklemt/forbindelser/hus

* Gasspjeldstillingsføler

* Motortemperaturføler

* Inntakslufttemperaturføler

* Luftinntaksfilter

* Luftmengdeføler/luftmasseføler

* Manifoldtrykkføler

* Drivstofftrykk/tilføringshastighet/regulator for drivstofftrykk

* Innsprøytningsventiler

* Elektronisk kontrollmodul

Og etter det var det enda ein ting som kom opp:

"Fusking ved tomgang"

Rekkefølge på komponenttest:

* Luftinntaksssystem/vakumsystem - lekasje

* Motortemperaturføler

* Luftinntaksfilter

* Luftmengdeføler/luftmasseføler

* Manifoldtrykkføler

* Elektroniske forbindelser - motor/batteri

* Motorstyringssystem - forbindelser/ledninger

* Innsprøytningsventiler

* Elektronisk kontrollmodul

Teke også med dataene for "Justering og utslipp"

Grunninnstilling - F.Ø.D. = Motor/omdr/min: IKKJE JUSTERBART

Fortenningskontroll = Motor/omdr/min: IKKJE JUSTERBART

Tomgangshastighet = Omdr/min: 850 +/- 50 IKKJE JUSTERBART

+ utslippa.

Ein anna ting som kan vere greit å ha med, er Tomgangshastighet kontrollventilmotstand

Boch DME:

Terminal 1 og 3 = 40 ohm

Terminal 2 og 1/2 og 3 = 20 ohm

Simens MS40:

Terminal 1 og 2 = 20 ohm.

Systemtrykket på drivstoffet (uten vakuum) skal ligge på 2.94 - 3.06 bar.

Kanskje dette hjelper deg litt på veg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...