Gå til innhold

Hvor stor kapasiet har en bensinpumpe fra 535/M5 e28?


carmacoma
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med at motoren (3,8M5) "dauer av" ved vedvarende full-gass og høyt turtall. Og lurer på om det kan være at bensin pumpen er for liten? kan vel tenkes at jeg har et delvis tett bensinfilter og at det kan foråsake det samme, så det skal byttes. Eller kan det kome av mangel på luft? er relativt trangt og tett rund luftfilteret(k&n) men tror selv ikke det er årsaken. Men er interesert i å høre om noen andre har en formening om hva det kan være...

Hvis jeg gir full gass i eks 5th gir på lav turtall oppstår ikke dette problemet, men hvis jeg derimot akser fra 1th (fra stillestående...1000rpm-7500rpm) og skal gire over til 2nd virker det som om motoren ikke får bensin etter en liten stund...kjører kanskje bare 2sek i 2nd gir før dette oppstår :? . det samme skjer hvis jeg ligger i 2th,3th eller 4th og har full gass ut hele giret og girer til neste gir. Slipper jeg gassen litt/gir litt mindre gass i 1-3 sek så er alt som det skal være.

noen ideeer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste om lignende problem på mye28.com.

Kan kanskje være luftmengdemåleren, eller så får luftfilteret ditt (hvis det er uskjermet konfilter) varm luft fra motoren i lav hastighet, denne luften er mindre tett og vil gi mindre effekt enn den kalde lufta som man får inn ved høyere hastighet (siden lufta blir blåst inn pga farta).

Prøv å skjerm av filteret hvis det ikke allerede er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kople en trykkmåler mellom pumpa og fuel railen,tape den til ruta og kjør og se om du ser trykkfall. Evt kople av retur og tvangskjør pumpa i en kanne i 30 sekunder og se hvor mye den leverer pr minutt. (X2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftfilteret suger nok endel varmluft, men prøvde med varmeskjold og det hjalp ikke. Problemet er også i høyere hastigheter.

Har tatt diagnostik test på motoren i dag, og fikk feil på lambda sonden, klima kompressor og noe som heter tank avluftnings ventil. Har bestilt ny lambdasonde men tror ikke det er der feilen ligger. Får se når jeg har bytte den. Lambda sonden lå med maks verdi hele tiden, så motoren fikk altfor fet blanding.

Kompressor har jeg ikke, da jeg ikke har aircondition, så den er utkoplet. motoren kommer fra en 94mod M5. Tviler på at denne har noen betydning for motorstyringen, men hvis den har det :? ...burde kontakten til denne vært jukset med en fast motstand i stedet for å ikke være tilkoplet? Noen som vet hva slags signal som blir gitt til/fra denne og hvis motronic`en bare føler på en motstand i kompressoren, hvor mange Ohm skal denne motstanden være?

Men hva i allverden er tank avluftning :shock: ? Skulle vist være en kontakt for den i motorrommet.

Hvis det ikke blir bedre med ny lambdasonde, skal jeg prøve det med trykk måler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankavluftingsventil er vel ventilen som sørger for at når du får bensin ut av tanken, skal det sleppast luft inn. Dersom denne f.eks er heilt eller delvis stengt vil det føre til at det blir danna eit vakuum i tanken etter kvart som bensinen forsvinn ut, dermed blir det tyngre for bensinpumpa å pumpe bensinen fram til motoren! :)

Sidan du lurer på om bensinpumpa ikkje har nok kapasitet kan det jo vere denne ventilen som er i ferd med å tette seg...

Edit: Viss du har veldig lite bensin på tanken kan du jo rett og slett prøve å køyre med tankloket åpent...dermed kan det komme inn luft der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke lambdasonden(e), motorstyringen tar ikke hensyn til lambdaverdiene på full gass.

Hvis tankavluftingen er en såkalt EGR-ventil, kan du blende denne. Jeg vet ikke hvordan denne fungerer, men etter hva jeg har skjønt har det noe med resirkulering av noen gasser å gjøre. På S50 går denne tankavluftingen i et rør ut på eksossiden.

Gjør som propan sier; teip et manometer fra TESS (det lille manometeret beregnet på luft fungerer) på ruta foran passasjeren, og få han til å se om trykket faller når du drar ut girene. Gjør det det; kjøp en Walbropumpe og bytt filteret.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...