jornenge Skrevet September 5, 2006 Skrevet September 5, 2006 (525tds E39) På ca 90 km/t girer automaten opp til 6 gir, noe som forsåvidt er normalt. Men når jeg kommer ned på ca 80km/t girer den ALLTID ned på fjerde gir for så å gire opp til femte... Er dette normalt? Synes det er litt underlig at den alltid må gire ned to gir for så omtrent rett etter gire opp ett. Ellers fungerer den helt som den skal.
Andreas1 Skrevet September 5, 2006 Skrevet September 5, 2006 Tds'en er litt nervøs i girkassen originalt, og den har som du sier en lei tendens til å gire ned to og opp ên (både ved motbakker og ved forbikjøringer). Min gamlebil var også slik. Jeg vet ikke hva årsaken er, men kanskje du kan sjekke med BMW om girkassen kan omprogrammeres...? Den nyere 525d'en er ikke slik (163hK originalt) og den oppleves mye mer balansert i girkassen
aloebiz.net Skrevet September 5, 2006 Skrevet September 5, 2006 med "sjettegiret" mener han nok lockup i 5.Gir
jornenge Skrevet September 6, 2006 Forfatter Skrevet September 6, 2006 med "sjettegiret" mener han nok lockup i 5.Gir Er ikke så innmari inne på hvordan atomater fungerer egentli. Har bare lagt merke til at bilen girer seks ganger fra jeg drar i gang. Er ca 300 rpm forskjell mellom femte og sjette gir (lockup?) Har ca 2000 rpm ved 80 km/t på femte gir, ved ca 90 km/t føles det som om det girer en gang til og turtallet lander på omlag 1700 rpm. Når jeg kommer ned på rundt 80 km/t føles det som den girer ned igjen.. Mulig dette er lockup da.
jornenge Skrevet September 6, 2006 Forfatter Skrevet September 6, 2006 Tds'en er litt nervøs i girkassen originalt, og den har som du sier en lei tendens til å gire ned to og opp ên (både ved motbakker og ved forbikjøringer). Min gamlebil var også slik.Jeg vet ikke hva årsaken er, men kanskje du kan sjekke med BMW om girkassen kan omprogrammeres...? Den nyere 525d'en er ikke slik (163hK originalt) og den oppleves mye mer balansert i girkassen Takker for svar, oppklarer iallefall at det ikke er noe unormalt da Skal høre om det er muligheter for omprogrammering.
aloebiz.net Skrevet September 6, 2006 Skrevet September 6, 2006 Lockup er at den låser motoren i direktekobling til hjula. Du har sikkert lagt merke til at i "6.gir" så øker ikke turtallet når du trår på gassen før den girer ut av lockup.. Lockup blir som manuelt gir. Ingen sluring. Dermed lavere drivstofforbruk.
Bimmerlars Skrevet September 6, 2006 Skrevet September 6, 2006 Lockup er at den låser motoren i direktekobling til hjula. Du har sikkert lagt merke til at i "6.gir" så øker ikke turtallet når du trår på gassen før den girer ut av lockup.. Lockup blir som manuelt gir. Ingen sluring. Dermed lavere drivstofforbruk. Ja, konverteren låses. Direktekobling mellom motor og girkasse
jornenge Skrevet September 6, 2006 Forfatter Skrevet September 6, 2006 Lockup er at den låser motoren i direktekobling til hjula. Du har sikkert lagt merke til at i "6.gir" så øker ikke turtallet når du trår på gassen før den girer ut av lockup.. Lockup blir som manuelt gir. Ingen sluring. Dermed lavere drivstofforbruk. Ser man det, lærer stadig noe nytt her på forumet Takker for info!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå