Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

(525tds E39)

På ca 90 km/t girer automaten opp til 6 gir, noe som forsåvidt er normalt. Men når jeg kommer ned på ca 80km/t girer den ALLTID ned på fjerde gir for så å gire opp til femte... Er dette normalt? Synes det er litt underlig at den alltid må gire ned to gir for så omtrent rett etter gire opp ett. Ellers fungerer den helt som den skal.

Skrevet

Tds'en er litt nervøs i girkassen originalt, og den har som du sier en lei tendens til å gire ned to og opp ên (både ved motbakker og ved forbikjøringer). Min gamlebil var også slik.

Jeg vet ikke hva årsaken er, men kanskje du kan sjekke med BMW om girkassen kan omprogrammeres...?

Den nyere 525d'en er ikke slik (163hK originalt) og den oppleves mye mer balansert i girkassen :wink:

Skrevet
med "sjettegiret" mener han nok lockup i 5.Gir ;)

Er ikke så innmari inne på hvordan atomater fungerer egentli. Har bare lagt merke til at bilen girer seks ganger fra jeg drar i gang. Er ca 300 rpm forskjell mellom femte og sjette gir (lockup?) Har ca 2000 rpm ved 80 km/t på femte gir, ved ca 90 km/t føles det som om det girer en gang til og turtallet lander på omlag 1700 rpm. Når jeg kommer ned på rundt 80 km/t føles det som den girer ned igjen.. Mulig dette er lockup da.

Skrevet
Tds'en er litt nervøs i girkassen originalt, og den har som du sier en lei tendens til å gire ned to og opp ên (både ved motbakker og ved forbikjøringer). Min gamlebil var også slik.

Jeg vet ikke hva årsaken er, men kanskje du kan sjekke med BMW om girkassen kan omprogrammeres...?

Den nyere 525d'en er ikke slik (163hK originalt) og den oppleves mye mer balansert i girkassen :wink:

Takker for svar, oppklarer iallefall at det ikke er noe unormalt da :)

Skal høre om det er muligheter for omprogrammering.

Skrevet

Lockup er at den låser motoren i direktekobling til hjula. Du har sikkert lagt merke til at i "6.gir" så øker ikke turtallet når du trår på gassen før den girer ut av lockup.. Lockup blir som manuelt gir. Ingen sluring. Dermed lavere drivstofforbruk.

Skrevet
Lockup er at den låser motoren i direktekobling til hjula. Du har sikkert lagt merke til at i "6.gir" så øker ikke turtallet når du trår på gassen før den girer ut av lockup.. Lockup blir som manuelt gir. Ingen sluring. Dermed lavere drivstofforbruk.

Ja, konverteren låses. Direktekobling mellom motor og girkasse

Skrevet

Ser man det, lærer stadig noe nytt her på forumet :)

Takker for info!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...