Gå til innhold

Batteriet lades ut (318i E36 '98)


sigu
 Share

Anbefalte innlegg

Her om dagen var bilen dau når jeg skulle starte. Sjekket da nivået på vann i batteriet å måtte etterfylle 1 (EN!) liter vann.. Skikkelig godt vedlikehold av forrige eier med andre ord. I alle fall.. Det viser seg nå at bilen står å suger strøm, batteriet blir tomt om den står i et par dager.

Har nå montert nytt batteri i bilen (regner med at det andre har tatt farvel), men fortsatt drar den jo strøm sånn at dette blir tappet ned. Ingen lys, eller andre strømtyver står på når tenningen er av. Når jeg setter ledningen på - polen gnister det, noe som jo tyder på at det står noe forbruk på.

Har forsøkt å måle motstand fra + ledningen til jord. Her var det en motstand på 10k ohm. Når jeg da forsøkte å dra ut sikringene en etter en økte motstanden til 100k ohm når jeg kom til sikring nr 31 (Gong sto det i lokket). Denne tilhører visstnok startsperre, AC, kjørekomp, tenningstyring osv.

Min konklusjon er jo at når motstanden øker når jeg tar ut denne sikringen, vil det si at det er i denne kretsen det dras strøm? Skal nevnes at det gnistret når jeg satte på - polen også med denne sikringen ute.

Noen som kan hjelpe eller har noen tips? Det ser så fryktelig teit ut å gå frem å skru av - polen hver gang jeg skal stå parkert en stund, folk kan jo begynne å tro at BMW er skrale greier :)

EDIT: Bilen var ikke sånn når jeg kjøpte den for 2-3 uker siden (såvidt jeg vet om), og jeg har ikke gjort noen endringer i noe som har med elektrisitet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... ettersom jeg har forstått skal denne sikringen være til speedometer belysning osv i dashbordet.. og jeg har en feil der som gjør at noen ganger så vises bare halve tallene på triptelleren.. den nederste halvdelen er borte... Kan dette være en jordingsfeil?

Og hvor er jordingspunktet, om noen vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kombinert bump og litt ny info på denne.. håper fortsatt på at noen kan gi meg en AHA-opplevelse sånn at jeg skjønner hva feilen er :) Min bestefar som er gammel mekaniker / altmuligmann innen elektro mener at det kan være en diode i likeretterbroen på dynamoen som er gåen. For at om denne er sprengt vil den slippe strøm gjennom til jord. Noen som har meninger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan godt være den dioden som er sprengt, når en diode bli ødelagt skjer en av to ting, den blir fysisk sprengt og bryter forbindelsen, eller så blir den en mer eller mindre fri leder.

Hvis sistnevnte er tilfellet burde dynamoen bli unormalt varm.

Vil uansett oppfordre deg til å finne alle jordpunkt på bilen og ettersjekke dem for korrosjon, puss alle forbindelser med stålull og smør med polfett for å hindre fremtidig korrosjon.

Du kan ta av hver ledning til pluss polen og måle etter hvilken krets som suger strøm, min dynamo sugde til seg strøm en god stund før den endelig sa takk for seg på en mørk vinterkveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er batterimålinger i hus:

Ladespenning målt over batteri (ikke noe påslått) 14,27V

Ubelastet målt over batteri 12,83V

Når jeg satte på minuspolen og koblet til batteriet igjen hadde batterispenning etter 5 min gått ned til 12,73V. Den ramlet da ca 0.01V pr 5-10 sekund.

Usikker på hvordan jeg skal måle hvor mye den trekker ut over det? På mandag ryker dynamoen av for testing.. så får vi se om det er synderen. I så fall blir det montering av ny diodebro.

Noe info her som gir noen mer ide om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er batterimålinger i hus:

Ladespenning målt over batteri (ikke noe påslått) 14,27V

Ubelastet målt over batteri 12,83V

Når jeg satte på minuspolen og koblet til batteriet igjen hadde batterispenning etter 5 min gått ned til 12,73V. Den ramlet da ca 0.01V pr 5-10 sekund.

Usikker på hvordan jeg skal måle hvor mye den trekker ut over det? På mandag ryker dynamoen av for testing.. så får vi se om det er synderen. I så fall blir det montering av ny diodebro.

Noe info her som gir noen mer ide om hva det kan være?

Du kan f.eks. koble et amperemeter mellom plusspolen på batteriet og polklemma på ledningen fra bilen.. har du et vanlig multimeter har du som regel en egen utgang for slikt, med sikring på 10-20A (det betyr selvfølgelig at du ikke må starte bilen så lenge den er koblet slik).. du får da opp hvor mye den trekker i ampere.. så er det egentlig bare å begynne å trekke ut sikringer og se om den slutter å bruke strøm når en av de er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah.. tenkte ikke på det siden jeg trodde amperestyrken ble for stor pga batteriets størrelse (når jeg tenker på litt grunnleggende elektroregler skjønner jeg jo at det var dumt av meg U / R = I gjelder jo uansett hvor stort I-potensiale det ligger i batteriet :))

Skal teste dette i morgen, selv om jeg tror at det blir samme konklusjon som med å måle ohm mellom + og jord.

EDIT: Oppdaget tabben jeg hadde gjort med å skrive U * I = R, det er jo selvfølgelig U / R = I...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dynamoen målt og frikjent... Var akkurat samme problemet etter at jeg tok av ledningene inn på dynamoen. Så da fortsetter jakten på strømtyven.. Det som er litt merkelig er at etter mine beregninger skal dette bare dra 0,00012Ah... så hvordan det kan tappe batteriet over to netter skjønner jeg ikke.

Kom frem til 0.00012Ah ved å ta 12V / 10k Ohm (motstanden jeg målte fra + til gods)...

Jeg forsøkte å måle ampere over batteriet (fra + til - polen) men kom ikke noe ampere der. Heller ikke når jeg forsøkte med parklyset på, bare for å se om det ikke trakk noe strøm uten.

Siste mistenkte er nå lyset i instrumenthuset, siden det er litt ukontakt der virker det som (nederste delen av tallene på km-teller blinker litt av og på de første minuttene når man starter opp)

Om jeg ikke finner ut av det når det problemet er ute av verden er vel BWW i Tromsø neste stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte å måle ampere over batteriet (fra + til - polen) men kom ikke noe ampere der. Heller ikke når jeg forsøkte med parklyset på, bare for å se om det ikke trakk noe strøm uten.

Kopla du målepinnane på amperemeteret frå +polen til -polen på batteriet?! :shock: Det er IKKJE lurt å gjere...du kortsluttar batteriet, så sikringen i multimeteret er nok kaputt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. da har du nok sprengt sikringen i amperemeteret, om du forhåpentligvis har slikt. Det er noen som ikke har sikring engang. Det er jo en direkteleder det der, det blir som å trekke en ledning fra + til - på batteriet.. du skal koble fra f.eks. plusspolen og sette amperemeteret mellom polen og kabelen til bilen.. Nå er ikke ascii det beste til koblingsskjema, men: |--[A]--[bilen]--| (og en av strekene skal da være stor og en liten.. ;)) Det var dette jeg skrev, ikke at du skulle koble mellom + og -...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...