caden Posted September 6, 2006 Share Posted September 6, 2006 Har hatt problemer som kommer og går med giring det siste året. Hvis bilen har stått ubrukt et par dager eller mer kan det være utrolig vanskelig å få bilen i gir. Den kan være så hard at jeg må virkelig ta i, og det virker som den blir værre etter hvor lenge den har stått ubrukt. Hvis jeg slår av motoren så går alle girene helt glatt uansett, ingen motstand i det hele tatt. Når den er sånn må jeg kjøre alt fra 2km til et par mil før den blir helt bra igjen. Det kan også virke som den blir fortere dårlig når det er rått/fuktig eller kaldt i luften, men det kan også være tilfeldig. I det siste har det blitt mye værre enn det var før, så det er på tide å få gjort noe med det så snart som mulig. Nå kan den plutselig begynne å lugge selv om jeg har kjørt et stykke. Kjenner at giret ikke går skikkelig i gir, men så kan den være helt fin igjen ved neste girskifte. Jeg kan også høre en svak skrapelyd når jeg ruller bortover med clutchen trykt inn (ligner på lyden man får hvis man feks har is på bremseskiver om vinteren). Når jeg skal starte i førstegir eller rygge rister det også noe fælt i eksosanlegg osv... noe som har blitt værre med tiden. Og i dag når jeg var på vei hjem akselerete jeg bilen opp til 80 på andregiret for å så prøve å sette den i 5 gir... den hogde på giret og ville ikke inn. Prøvde en gang til men samme skjedde. Endte med at jeg måtte kjøre 1 mil og da ble den plutselig helt fin igjen. Jeg er klar for å få byttet hele clutchen, men jeg vil bare prøve å forsikre meg om at jeg ikke da sitter igjen med samme problemet etterpå...Må innrømme at jeg har lite innsikt i hvordan de forskjellige delene av clutchen fungerer så derfor lagde jeg en lang post for å få symptomene forklart best mulig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Sunde Posted September 7, 2006 Share Posted September 7, 2006 Er det lenge siden girkasseoljen er byttet? Broderen fikk feil olje på kassen sin en gang og den var helt håpløs å sette i gir. Kan hende du kan få samme symptomer med gammel girkasseolje, selv om jeg tviler litt på det. Er vel hydraulisk clutch på denne bilen? Sjekk i såfall bremseveskenivå. På min E36 så var det lite bremseveske en gang og da var det håpløst å få den i gir. Er usikker på om det er egen beholder på E34, men på E36 så er det samme beholder til bremse og clutch. Ulyden du hører kan nok vere utløserlageret på clutchen som er begynt å bli slitt. Kan jo også vere clutchen som er begynt å synge på siste verset. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Voon Posted September 7, 2006 Share Posted September 7, 2006 Jeg skal ikke påberope meg noe peil, men hva med slavesylinderen til kløtsjen? Er den gåen blir det rimelig vanskelig å gire. som regel helt fulstendig umulig men.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai-P. Posted September 7, 2006 Share Posted September 7, 2006 Skift clutch, du har nøyaktig samme symptomer som på bilen min, byttet clutch i går og nå er det helt stille. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Voon Posted September 7, 2006 Share Posted September 7, 2006 Er det lenge siden girkasseoljen er byttet?Broderen fikk feil olje på kassen sin en gang og den var helt håpløs å sette i gir. Kan hende du kan få samme symptomer med gammel girkasseolje, selv om jeg tviler litt på det. Er vel hydraulisk clutch på denne bilen? Sjekk i såfall bremseveskenivå. På min E36 så var det lite bremseveske en gang og da var det håpløst å få den i gir. Er usikker på om det er egen beholder på E34, men på E36 så er det samme beholder til bremse og clutch. Ulyden du hører kan nok vere utløserlageret på clutchen som er begynt å bli slitt. Kan jo også vere clutchen som er begynt å synge på siste verset. er samme beholder til bremsevæske og clutch på e34 og. fant ut det da vi bytta girkasse og skulle lufte kløtsjen. er det ikke auomatolje som skal være på alle de girkassene forresten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai-P. Posted September 7, 2006 Share Posted September 7, 2006 Man skal helst bruke enten del- eller helsyntetisk GL 4-olje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
caden Posted September 7, 2006 Author Share Posted September 7, 2006 Skift clutch, du har nøyaktig samme symptomer som på bilen min, byttet clutch i går og nå er det helt stille. Høres bra ut! Skal sjekke bremseveske nivå også men ser ut som det blir bytte av hele clutchen. Takk for tips Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bimmerlars Posted September 7, 2006 Share Posted September 7, 2006 Høres ut som girolje problem.. For tykk olje, som blir graut når den er kald, og da får ikke syncroringene opperert korrekt. Når ble det skiftet girolje sist? Link to comment Share on other sites More sharing options...
caden Posted September 8, 2006 Author Share Posted September 8, 2006 Har ikke byttet girolje selv så det må jeg spørre tidligere eier om eventuelt. Tenkte samme tanken selv, men i det siste har den vært kranglete selv når bilen har vært varm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Sunde Posted September 8, 2006 Share Posted September 8, 2006 Man skal helst bruke enten del- eller helsyntetisk GL 4-olje. Er det GL-4 olje på Getrag 260 kassene? Trodde det kanskje var ATF olje som skulle brukes på disse, men det er kanskje bare på nyere kasser? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai-P. Posted September 8, 2006 Share Posted September 8, 2006 Ja, ATF-olje brukes på kasser fra -96 og nyere, ihvertfall ifølge dataene vi har i katalogen på jobben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Champ Posted October 29, 2007 Share Posted October 29, 2007 På min E36 98 mod vil bremseveskenivået ha innvirkning på clutchen ? jeg må si jeg ble litt forvirra når jeg leste denne tråden, kan det at den er litt tregere på gire nå for tiden være i sammenheng med lite bremseveske ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now