Skimmy Skrevet September 7, 2006 Skrevet September 7, 2006 heisann, holder på å overhalle min 325 motor, skal ta av registerems hjulet som står på veiva, men får ikke av den bolten som står på der. så jeg lurer på om det er lings eller rett gjenga, noen sier det er lings og noen sier det er rett gjenga. så lurer på om noen som veit det 100% sikkert hvordan det er?
pettan Skrevet September 7, 2006 Skrevet September 7, 2006 Er vel ikke lings mener jeg, men sitter som f...
Rogern Skrevet September 7, 2006 Skrevet September 7, 2006 er vanlige gjenger. bruk muttertrekker med en gang å slipp prakk. leste om en som knakk veiva på en 528 da han brukte lang arm...
mEhE Skrevet September 7, 2006 Skrevet September 7, 2006 uff ja denne sitter som pokker.. etter mye svette,frustrasjon og en knekt biltema fastnøkkel kom den ut . Jeg brukte latmansarm med fotmakt + litt til og en kompis holdt igjen med en skralle og pipe på svinghjulet..prøvd først med muttertrekker en god stund men skruen er jo så lang så vet ikke om det hjalp noe.. blir jo kansje letter for deg om motoren er montert i bilen?
Ole-P Skrevet September 7, 2006 Skrevet September 7, 2006 hehe er bare rå makt som gjelder. alt av sånne vitale bolter er skrudd fast med en eller annen form for "lim" "gjenge låsing" eller hva man vil kalle det. og er bare kreftig muter trekker eller mye vold som skal til.
Skimmy Skrevet September 7, 2006 Forfatter Skrevet September 7, 2006 takk for svar, fikk den av til slutt.. brukte muttertrekker, men gikk ikke. så fant jeg ei 16mm jærnstang på 1.5meter å sveisa på en 22kopp.. kom laus til slutt. motoren står ikke i bilen, har just kjøpt den, så holdr på å overhalle:)
stian329 Skrevet September 7, 2006 Skrevet September 7, 2006 Reiv ut ei veiv på tirsdags kveld og det tok ca 10-12min med motoren i bukk. Bunnpanne, oljepumpe, råder, veivoverfall, reimhjul fremme på veiva, drevet til oljepumpa, bolten fremme på veiva og dekselet med sim-ringer. Deilig med batteridrevet muttertrekker med godt moment Legger treklosser mellom et par veivskinker og blokka for å låse av veiva, så er det ingen problem å få ut bolten.
sh0rty^ Skrevet September 7, 2006 Skrevet September 7, 2006 Reiv ut ei veiv på tirsdags kveld og det tok ca 10-12min med motoren i bukk. Bunnpanne, oljepumpe, råder, veivoverfall, reimhjul fremme på veiva, drevet til oljepumpa, bolten fremme på veiva og dekselet med sim-ringer. Deilig med batteridrevet muttertrekker med godt moment Legger treklosser mellom et par veivskinker og blokka for å låse av veiva, så er det ingen problem å få ut bolten. Det var det jeg også gjorde, hjelper litt å varme opp bolten i tillegg, har vært diskutert endel tidligere akkurat dette, var en som hardnakka mente på at det ikke var noe loctite av noe form her men.. jeg mener det er det.
TOREBMW Skrevet September 8, 2006 Skrevet September 8, 2006 skal ikke bruke locktite der nei..kun moment.jeg også bruker lufmaskin på denne bolten og det pleier og gå greit.
stian329 Skrevet September 8, 2006 Skrevet September 8, 2006 Det skal være Loctite 270(grønn-høy styrke) og 400Nm har jeg lest et sted, mener det var i Bentley boka men gidder ikke å lete akkurat nå
simen_solberg Skrevet September 8, 2006 Skrevet September 8, 2006 er jo ikke no falig å bruke loctite der!! da er man sikker.. gjenge låsinger pleier å slippe hvis man varmer litt ja
ehrnst Skrevet September 8, 2006 Skrevet September 8, 2006 hmmm.....husker min sånn bolt var helt løs jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå