Gå til innhold

Sveising på bil..


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Så lenger man passer på å ha jordinga til sveiseapparatet så nær sveisestedet som mulig så vil det nok holde å koble fra batteriet vil jeg tro. Kobler alltid av batteriet når jeg sveiser på bil/traktor++ og har ikke opplevd noe problem med det.

Nyere biler har jo forferdelig mye finelektronikk, så det kan kanskje vere en fordel å koble fra hjernen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det holder om du kobler fra + og - pol på batteriet jeg.

Når du sveiser, så kortslutter du egentlig + og -

Hvis du ikke kobler fra plussen, så vil jeg tro det er skadelig for elektronikken.

For hvis du sveiser på karosseriet (du setter jo som du vet strøm i det) så får du mye av strømmen fra sveiseapparatet rett i minusen til all elektronikken i bilen, og hvis du har plusspolen på batteriet, så får all elektronikken pluss fra batteriet, i tillegg til enn ujevn blanding av pluss og minus fra sveiseapparatet der det egentlig skal inn minus, og da kortslutter du nok mye elektronikk.. (i og med at elektronikken risikerer å få pluss og pluss isteden for pluss og minus slik den skal)

Var litt vanskelig å forklare, men håper du forsto.

Det tryggeste/beste er å ta av begge batteripolene, så trenger du ikke å koble fra noe annet slik som hjerne og slikt noe.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kobler fra plussen, så vil jeg tro det er skadelig for elektronikken.

For hvis du sveiser på karosseriet (du setter jo som du vet strøm i det) så får du mye av strømmen fra sveiseapparatet rett i minusen til all elektronikken i bilen, og hvis du har plusspolen på batteriet, så får all elektronikken pluss fra batteriet, i tillegg til enn ujevn blanding av pluss og minus fra sveiseapparatet der det egentlig skal inn minus, og da kortslutter du nok mye elektronikk.. (i og med at elektronikken risikerer å få pluss og pluss isteden for pluss og minus slik den skal)

Er rett og slett ikke mulig det du sier der skjønner du..

En pol koblet vekk, så er det ingen sluttet krets lenger.

Hold jording og elektrode nært hverandre ved sveising.

For eks. så bør man ikke jorde foran hjernen for så og annbringe elektrode(sveise) bak hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kobler fra plussen, så vil jeg tro det er skadelig for elektronikken.

For hvis du sveiser på karosseriet (du setter jo som du vet strøm i det) så får du mye av strømmen fra sveiseapparatet rett i minusen til all elektronikken i bilen, og hvis du har plusspolen på batteriet, så får all elektronikken pluss fra batteriet, i tillegg til enn ujevn blanding av pluss og minus fra sveiseapparatet der det egentlig skal inn minus, og da kortslutter du nok mye elektronikk.. (i og med at elektronikken risikerer å få pluss og pluss isteden for pluss og minus slik den skal)

Er rett og slett ikke mulig det du sier der skjønner du..

En pol koblet vekk, så er det ingen sluttet krets lenger.

Hold jording og elektrode nært hverandre ved sveising.

For eks. så bør man ikke jorde foran hjernen for så og annbringe elektrode(sveise) bak hjernen.

Men skjønner du ikke..

Mye elektronikk er jordet til karosseriet, (altså, minusen til mye av elektronikken er hentet rett ifra karosseriet) og hvis du da har plusspolen på batteriet, så får elektronikken strøm fra batteriet inn der plussen skal, og strøm ifra sveiseapparatet inn der minusen skal.. Og det kan være skadelig.

(det er jo selvfølgelig ikke all elektronikken som er jordet i karosseriet da, men mye..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skjønner du ikke..

Mye elektronikk er jordet til karosseriet, (altså, minusen til mye av elektronikken er hentet rett ifra karosseriet) og hvis du da har plusspolen på batteriet, så får elektronikken strøm fra batteriet inn der plussen skal, og strøm ifra sveiseapparatet inn der minusen skal.. Og det kan være skadelig.

Som sagt.. Det kommer ikke en dritt fra batteriet så lenge pluss eller minus er avkoblet.

Samma om alt sitter jordet rett i karossen eller ei.

Dessuten er det jo jordet i kaross helle pakka.

Noen komponenter henter jord direkte fra batteriet ja, men ellers er alt jordet via kaross.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmw_728i: Du tar nok feil. Du har ikke noen sluttet krets så lenge den ene polen er kobla vekk selv om du får pluss fra sveiseapparatet.

For å vri litt på det: du får ikke noe strøm hvis du henter pluss fra ett batteri, og minus fra et annet batteri, det blir akkurat samme greia med sveiseapparatet også.

Når en snakker om batteri, (lenge siden jeg har lært om dette, så jeg husker ikke alle ordene på det) så går strømmen fra den ene polen til den andre, og så lenge du ikke "har bevegelse" fra elektronene i batteriet, får du heller ikke ut noe strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...