Gå til innhold

ta av trommel! e30 320i.. bilde på side 2! hjelp!..


R.E.H
 Share

Anbefalte innlegg

skulle ta av trommelen for å se hvordan det stod til med lageret og hvordan ddet ser ut inni der.. lageret er helt gåen og skulle se om d bare var lageret jeg måtte bytte.. jeg skrudde av hjulet, skrudde ut den unbrako skruen og den mutteren som holder drivakslingen men får den fan ikke av:s.. noen som kan gi meg tips for hvordan denne prosessen går for seg? er det koniske rullelagre på e30 bake?

takker for alle svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

okei.. prøvde ikke slakke på vaierene.. skal prøve imorgen.. hva kan det ellers være bare i tilfelle d ikke går da? noen flere tips og finurligheter? så slipper jeg å springe på maskinen med en gang i tilfelle d ikkje går?.. men tror faktisk d skal gå bra hvis jeg slakker vaierene(krysser fingrene)=)

EDIT: kan jeg bytte lager selv eller må jeg sette den på verksted? trenger jeg noen form for pressevektøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har tenkt å banke lageret ut, for deretter å banke et nytt lager inn igjen så har du jobben..

i fjord vinter lå jeg ute i snøen å bytta bakhjulslagerene på en e30, fyttify det gjør jeg ikke igjen..

noen tips:

-for å få av bremsetrommelen så kan du jo enten bruke hammer (forsiktig) eller lageravdrager så burde den komme ganske lett. så lenge du har tatt ned håndbrekket hvertfall.

-deretter løsner du mutteren (36mm) under det lille lokket på navet.

når den er av så tar du av drivakselene (skrur de av fra diffen, for deretter ta en lageravdrager å presse drivakselen ut fra navet).

da løsner enten bare drivakselene, eller både drivakselene og navet.

løsner ikke navet, da tar du å fester en glidehammer til lageravdrageren og "napper" ut navet.

den yttre innerringen på lageret kommer da sikkert til å følge med navet ut, men skjærer du et lite spor i den og gir den et lite knakk med hammer å meisel så sprekker den.

-deretter varmer du opp godset rundt lageret som sitter igjen, så er det bare å begynne å banke som en idiot..

til slutt kommer det ut skal du se.. bare husk å ta ut segeringen som sitter utenfor ytteringen på lageret..

-når du skal sette i det nye lageret, varmer du igjen opp godset der lageret skal inn, imens du legger lageret i fryseren.

så tar du en gjennomgående bolt med en kraftig skive på hver side å presser inn lageret. bruk helst ytterringen på det gamle lageret mellom det nye lageret og skiven når du skal presse lageret så du kun presser på ytteringen på det nye lageret..

resten skjønner du selv..

dette er alt basert på bare det jeg husker..

håper dette inlegget er til hjelp.

kom en i forkjøpet gitt..

men de haynes forklaringene er ikke spess bra som regel..

men vet jo ikke med dette da seff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har tenkt å banke lageret ut, for deretter å banke et nytt lager inn igjen så har du jobben..

i fjord vinter lå jeg ute i snøen å bytta bakhjulslagerene på en e30, fyttify det gjør jeg ikke igjen..

noen tips:

-for å få av bremsetrommelen så kan du jo enten bruke hammer (forsiktig) eller lageravdrager så burde den komme ganske lett. så lenge du har tatt ned håndbrekket hvertfall.

-deretter løsner du mutteren (36mm) under det lille lokket på navet.

når den er av så tar du av drivakselene (skrur de av fra diffen, for deretter ta en lageravdrager å presse drivakselen ut fra navet).

da løsner enten bare drivakselene, eller både drivakselene og navet.

løsner ikke navet, da tar du å fester en glidehammer til lageravdrageren og "napper" ut navet.

den yttre innerringen på lageret kommer da sikkert til å følge med navet ut, men skjærer du et lite spor i den og gir den et lite knakk med hammer å meisel så sprekker den.

-deretter varmer du opp godset rundt lageret som sitter igjen, så er det bare å begynne å banke som en idiot..

til slutt kommer det ut skal du se.. bare husk å ta ut segeringen som sitter utenfor ytteringen på lageret..

-når du skal sette i det nye lageret, varmer du igjen opp godset der lageret skal inn, imens du legger lageret i fryseren.

så tar du en gjennomgående bolt med en kraftig skive på hver side å presser inn lageret. bruk helst ytterringen på det gamle lageret mellom det nye lageret og skiven når du skal presse lageret så du kun presser på ytteringen på det nye lageret..

resten skjønner du selv..

dette er alt basert på bare det jeg husker..

håper dette inlegget er til hjelp.

kom en i forkjøpet gitt..

men de haynes forklaringene er ikke spess bra som regel..

men vet jo ikke med dette da seff

joda.. ble ikke helt klok på all informasjon som kom nå men må ut å se på bilen så håper jeg at jeg fortsår.. tror nok det da! takker for alle svar! sier ifra hvis jeg ikke får til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skriv ut innlegget å ta det med deg så tenker jeg det går som et skudd..

det du trenger av verktøy er:

-umbrako ?mm til drivakslingen

-36mm pipe til mutteren

-lageravdrager til div

-glidehammer

alt dette får du på biltema for en billig penge.. kjekt å ha senere også.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har alt hær utenat en sånn glide hammer.. eller, kan hende jeg har en slik glide hammer og men er ikke sikekr på hvordan den ser ut! har det meste siden faren min er mekaniker.. men harn er bortreist for øyeblikket så lite hjelp man kan få for å finne ting over telefon.. noen som har et bilde av en slik hammer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...