Gå til innhold

Tikking fra M40 motor


Peedy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en BMW 1992mod. 318i E36 med M40 motor som tikker ganske bra om dagen. Hva kan gjøres for å fjærne tikke-lydene. Veldig sjenerende og irriterende å kjøre rundt med.... :?

Selv har jeg tenkt at ett kambytte + en ventiljustering vil få bukt med problemet, men er det andre ting som også kan være årsaken til tikkingen? Vet fra før at BMW er kjent for å begynne å tikke litt med årene.

Bilen min har pr. idag gått 171000km, så det er vel på tide å bytte kam uansett? Kanskje også toppakning i samme slengen?

Hvor mye vil dette koste på ett verksted, og er det noe som evt. kan gjøres selv. Har litt erfaring med å skru bil fra før, men vil ikke kaste meg inn i ett slik problem hvis det kan by på mye problemer....

Takk for alle svar!

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pga sliten kam ja. Det KAN også komme av slurv med oljebytting, hvorpå det vil resultere i tikking fra de hydrauliske ventilløfterne.. men som regel så er det kam.en (pga en design feil i at toppen er feilkonstruert og gjør at kam.-en får dobbelt så høyt trykk).

MEN... hadde jeg vært deg, så hadde jeg heller kjøpt en M43-motor. Dvs etterfølgeren til M40-motoren. Denne har KJEDE og har ikke problemet med kam.-en.

Disse kan du få brukt for... 5-6000,- og oppover. Trenger ikke oppgradere noe. Bare å passe på å få med en motor som har med -alt-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay!

Olje, filter, div. pakninger og remmer ble byttet ved 168000km, så tror ikke det har noe med oljeskift å gjøre....det tikket greit etter oljeskiftet også, selv om jeg brukte høykvalitetsolje fra Castrol....

Er ganske sikker på at det er kammen som er sliten....

Men takk for tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...