Gå til innhold

Muligheter for større/bedre bremser på E34 535i?


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er i den situasjonen at jeg må bytte forstilling og bakstilling på 535en etterhvert, og vurderer i den forbindelse mulighetene for å evt. gå for noe bedre enn originalbremsene på en 535. Vil det koste på titusener kommer jeg ikke til å gjøre det.. derfor lurer jeg litt på hvilke øko-alternativer som finnes.. kan man f.eks. få brukt E32 750i-bremser på E34? Vil det være en bra oppgradering? Regner nemlig med at det er billigere å få tak i deler fra en 750i enn fra en M5...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.. ser 840i/850i foran og 540i bak antas å kunne gi fin balanse, men dette er desverre ikke bremser det er lett å få tak i. Alle disse er modeller det eksisterer få av.. :?

Noen her som har kjørt på bane med original 535i og testet hvor mye bremsene tåler? Holder originalbremsene til litt banekjøring i blant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med orginalskivene vil holde til litt banekjøring, men du bør skaffe deg noen bra klosser. Kjøp nye orginale skiver, "racing" klosser, stålomspunne slanger og ordentlig bremsevæske, så tror jeg det vil holde en god stund. Det er vel snakk om ett par treff i året, og ikke full satsing i innbremsing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, så har jeg kjørt én gang på Revebanen (gokartbane) i 2002 med min daværende E36 320ia, og én gang på Våler med E34 520 (i fjor). Det er min meget begrensede baneerfaring. Grunnen til at jeg spør nå er bare at jeg synes det er dumt å sette på originale 535-bremser om jeg allikevel må bytte igjen hvis jeg skal kjøre litt på bane.

Kjørte forøvrig med originalbremser begge de forrige gangene, uten problemer. Men det var så korte stint om gangen. Og med 520en fikk jeg litt trøbbel med eksosen etter en tur over gresset, pluss sikring til kjølevifta, så det ble ikke så mange rundene.

Og nå ser det desverre skummelt ut for min del til mandagen også - kommer selvfølgelig og prøver nok noen runder om jeg får lov med sprekker i frontruta, men sliter så forbanna med subbing foran at jeg regner med jeg må gi meg rimelig fort. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner ingen som har en valse å låne bort da, eller som kan hjelpe deg?

Evt så har jeg ett sett med 17" felger med dekk som du kan få låne. De som har sittet på min M3. Da slipper du subbing hvertfall..

Bremsene holder nok hvis du kjører litt moderat og ikke kjører så mange runder av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre.. har prøvd å finne noen med valse, men virker som valsespesialisten er eneste mulighet?! Synes det virker rart i så fall. Prøvde også å høre på BMWCCN-forumet før Våler-treffet om det var noen som hadde valse og kunne tenke seg å ta med opp til Våler. Null respons der heller.

Den subber i ytterskjerm med en gang jeg har litt svingutslag og treffer en forhøyning/kant eller kjører nedi en liten dump, som egentlig er hele tiden overalt. Har også fått rimelig heftig subbing under litt bred kjøring, når hjulene må ut motsatt, og bilen legger seg over.. ikke spesielt digg.

Når det gjelder bremsene, så hadde jeg ikke vært bekymret om jeg hadde hatt motoren som _egentlig_ skal sitte i bilen... :roll:

Kommer uansett til å kjøre litt, men må se det an hvor lenge redskapet holder. Det er gammelt og slitt etterhvert.. :?

Ønsker meg et par feilfrie biler på gårdsplassen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo høre med Tom`s Garage på tlf 91303030, men han holder til nord for Oslo (nærmere Gardermoen). Blir kanskje litt langt unna.

Felgene jeg har er 8" brede og har 215/45 dekk foran (235/45 bak), så det skal ikke være noe problem med de på, så det er evt en redning/løsning.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva han tar for valsingen?

Har du tenkt å ha med deg felgene opp uansett, eller må jeg gi beskjed på forhånd? Får du i så fall plass? Og er jo litt kjedelig å slite ut dekkene for deg..

Det er forøvrig 8.5x18" med 235/40-18" jeg sliter med.. egentlig rart, siden akkurat samme dim går helt fint på 520en. Men det virker som om skjermkantene er bretta litt opp der fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hva jeg betalte der, men det er også mange år siden, så det er sikkert blitt dyrere.. Mener det var ca 300 pr hjulbue.

Har ikke tenkt til å ta med dekkene, men hvis du har lyst til å låne de, så kan jeg f.eks ta med framdekkene opp. Det er ikke noe problem med slitasje, da jeg ikke får brukt dem uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...