Gå til innhold

Hvor kjøpe trimkam til 524td??? E28


surbotaab
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Skriver dette for en kamerat av meg som har en BMW 524td som jeg har fått i oppgave og skaffe trimmkam til...

Så hvis noen vet hvor en får kjøpt kam til en E28 524td så rop ut :D

Bilen er forøvrig en org 524td org manuell og shadowline...

Motoren er overhalt av forige eier og satt på en litt større turbo og intercooler og har en ca 200hk ved 1,2bar... har også vært kjørt ved 1,5 bar tidligere og da er det MERKBART mer effekt....

Men nå er det innkjøpt større turbo (STOR), stor IC og eksos. Ellers så innebærer planene foreløpig kam, vanninsprut, dump, muligens porting, bur osv...

På forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du tenkt å koble dump'en?

Hei. Dumpen kommer til og bli "aktivert" ved og koble en magnetventil på vacumslangen, magnetventilen i sin tur blir aktivert av en bryter som står på gasspedalen.... Event så blir det en treveis magnetventil som slår over fra trykk til vacum når bryteren på gasspedalen kopler inn....

Dette er ikke utprøvd enda, men det skal ihvertfall fungere i teorien...

Ingen som vet om kam? har noen de eksakte navn osv på motoren a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg vet dette med sikkerhet, men jeg tror du skal slite med å finne en trimkam til denne motoren. Eller, siden det egentlig er en modifisert M20B25, hvordan er toppen i forhold til akkurat den?

hmm? hva mener du med "modifisert M20B25"? betyr det at denne motoren er en bensin-motor som er ombygd til diesel? passer i så tilfellet bensin-kam i diesel topp?

Noen som har linker til verkstedhåndbøker på nett? (type PDF?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg vet dette med sikkerhet, men jeg tror du skal slite med å finne en trimkam til denne motoren. Eller, siden det egentlig er en modifisert M20B25, hvordan er toppen i forhold til akkurat den?

hmm? hva mener du med "modifisert M20B25"? betyr det at denne motoren er en bensin-motor som er ombygd til diesel? passer i så tilfellet bensin-kam i diesel topp?

Noen som har linker til verkstedhåndbøker på nett? (type PDF?)

Ja, det er vist det. Men jeg vet ikke noe mer om akkurat hva som er gjort for å tilpasse den til å forbrenne olje, derfor greier jeg ikke å svare på kamspørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur ikkje det er noen som leverer sånt rett fra hylla.må nok sikkert bestilles.

når det er sagt er det sikkert at han trenger ny kam?

er mange ting som spiller inn når det gjelder turbomotorer.

trur eg heller hadde kjøpt meg ein dremel og porta toppen og fått ein meir effektiv motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spennende det her. Ikke mange som legger skikkelig med penger og tid i å trimme diesel. Selv om jeg er motstander av diesel i annet enn vogntog :lol:

Hehe... Er ikke mange diesel-motorer som er så lettvindt å gjøre noe med heller da :wink:

Diesel hører tradisjonelt hjemme i vogntog og hjelpemotorer ja :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg vet dette med sikkerhet, men jeg tror du skal slite med å finne en trimkam til denne motoren. Eller, siden det egentlig er en modifisert M20B25, hvordan er toppen i forhold til akkurat den?

hmm? hva mener du med "modifisert M20B25"? betyr det at denne motoren er en bensin-motor som er ombygd til diesel? passer i så tilfellet bensin-kam i diesel topp?

Noen som har linker til verkstedhåndbøker på nett? (type PDF?)

Ja, det er vist det. Men jeg vet ikke noe mer om akkurat hva som er gjort for å tilpasse den til å forbrenne olje, derfor greier jeg ikke å svare på kamspørsmålet.

Okay... takker for svar :D Da blir det nok å få tak i en bensin-kam og måle litt iforhold til diesel.... Aner ikke om den i det heletatt kan brukes, men det er da verdt å sjekke ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur ikkje det er noen som leverer sånt rett fra hylla.må nok sikkert bestilles.

når det er sagt er det sikkert at han trenger ny kam?

er mange ting som spiller inn når det gjelder turbomotorer.

trur eg heller hadde kjøpt meg ein dremel og porta toppen og fått ein meir effektiv motor

Er det jeg blir mer å mer redd for ja :( Men får undersøke litt om durasjon osv på org-kam og bensin-kam og se om det finnest noen muligheter der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur ikkje det er noen som leverer sånt rett fra hylla.må nok sikkert bestilles.

når det er sagt er det sikkert at han trenger ny kam?

er mange ting som spiller inn når det gjelder turbomotorer.

trur eg heller hadde kjøpt meg ein dremel og porta toppen og fått ein meir effektiv motor

Kommer, kommer..... men dette blir nok i neste steg.... (samtidig som en tar en titt på innsug/plenum og nytt grenrør++++)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innsug/plenumet ser noenlunde greit ut orginalt.er meir å hente på grenrør (tragisk konstruksjon org) og ein nymotens turbo som ein kanskje flowprepper.

skulle heller satset på 525tds motoren siden den har bedre topp og har kjededrift på kammen

hvor mye hester vil man ta ut da?turbocompunding er jo eit bra alternaiv hvis man tør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innsug/plenumet ser noenlunde greit ut orginalt.er meir å hente på grenrør (tragisk konstruksjon org) og ein nymotens turbo som ein kanskje flowprepper.

skulle heller satset på 525tds motoren siden den har bedre topp og har kjededrift på kammen

hvor mye hester vil man ta ut da?turbocompunding er jo eit bra alternaiv hvis man tør

Har ikke sett på innsug\plenum helt enda... Vet ikke om det er noe vits i å gjøre noe med det..... Grenrør blir det helt sikkert etterhvert da eier av bil er sveiser og har fri tilgang på rør\bøyer :twisted:

Han som eier bilen har også en 525tds, men dette er bruks-bilen....

Turbocompounding hører vel strengt tatt hjemme på Scanina lastebiler? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...