Gå til innhold

TUV papir problem


Aracna
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en kamerat som sliter med godkjenning av kobrasenkesett hos biltrangsynte.

Historien er som følger;

Han møtte opp på kristiansand trafikkstasjon med håp om at dette skulle bli en rask affære, siden han hadde med seg all nødvendig dokumentasjon.

MEN da kontrolløren spurde om godkjenningspapirene til senkefjærene, ble det en brø slutt på morroa.

Det han fikk beskjed om var at siden bilen hadde blitt "groft modifiset" på understellet, hold det ikke at han hadde TUV papirer på tysk, disse måtte være på norsk! Bare fordi ingen i kristiansand leser tysk.

Så da gikk det til helvette.. Siden bestilte han en time hos biltilsynet i Evje. Siden de ikke hadde noe i mot tyske TUV papirer.

MEN etter en kort stund sier kontolløren på Evje at han ikke kan godkjenne bilen der heller, fordi bilen først ble vist i Kristiandsand, så da måtte de i Kr.Sand godkjenne bilen... HEIA NORGE!!

Så da ble et statsgodkjent oversettingsfirma kontaktet, men de skulle ha tett opp i mot 3000 kroner for oversetting av TUV papirene!

Da kom vi frem til at det er to løsninger igjen på dette problemet; enten må han sette tilbake de originale fjærene og justere lyktene på nytt, for så vise den i Kristiansand, eller så er vi heldige å finner noen på dette forumet som tilfeldig vis har engelske eller norske tuvpapirer på disse fjærene.

Er det noen som kan hjelpe? Kan betale en liten sum som takk for hjelpen.

Seriennummerte på fjærene er: 55 0867 93. Kobra er produsenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte tuv en mail for ikke så lenge siden, det gjaldt en ABE for felgene mine på tysk som biltilsynet ikke klarte å tyde... Og svaret var at dokumentet var et tysk dokument, fantes ikke i andre språk, og var BMW's eiendom som måtte gi sin godkjenning før en eventuell oversetting.

Lurer ennå på hva i faen jeg skal gjøre nå...

Sende biltilsynet på tyskkurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig... TÜV-dokumentet til senkesett er vel ganske standarisert, og jeg regner nå med at de i Kr.sand har sett slike papirer før. Hvis ikke de har godkjent senkesett på biler før, så forstår jeg ingenting. MEN... Jeg har enda tilgode å se slike papirer på norsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt latterig hele greia. Skulle tro at en SS Nazi organisasjon som biltilsynet i det miste kunne leste et serienummer på et tysk papir.

Men det som er det værste er at hvis du først har vist bilen hos et regionkontor, da må du godkjenne den der også, kan ikke bare bytte sånn uten videre.. skulle tro de jobbet for forskjellige stater..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt at du ikke kan gå til et annet feiltilsyn fordi om du har vært en annen plass først!! det er ikke noe probler her borte ivertfall. TUV dokumenter er kun utgitt på tysk så hvitt jeg vet og de er pliket til og godta dem. det er ikke din feil at tilsynet ikke kan lese tysk, ta med en kammerat som kan tyde det som de lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilsynet er noen greie mennesker..... :x Skal liksom gjøre alt så vanskelig. Jeg har fått godkjent biler før jeg med tyske TUV papirer. Men de var ikke lette å ha med å gjøre. Hvis det gjelder cobra understell så vil jeg tatt kontakt med Gundersen-sportscar. Han importerer Cobra. Han har sikkert hørt om noen lignende tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...