Gå til innhold

Få av fjærbein bak på E34


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Skal ha av fjærbeina bak på 535en, men selv om boltene i toppen og bolten i bunn er ute og jeg brekker alt jeg kan så vil de ikke av. Vil helst ikke ødelegge foringen i demperøyet.. kan ikke helt huske at vi hadde problemer med det på 520en.. er det noen triks her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skifta dempere bak på en 525iX for ikke så lengesiden, de skal ikkje sitte fast. Værtfall så må de være rustet fast på en måte, spraye på rustløser og la d stå en stund. kansje bruke litt varme. Men er skummelt siden hjullageret er dær.prøve tvinge den av med meisel. dette er noen tips... ellers må du bare bryte å håpe på at d løsner ettervært. Skal du montere senkefjærer siden demperene skal av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, bilen er lav nok så det holder:

CIMG4903.sized.jpg

Men har en forbanna skrangling fra en metallkopp som ligger løs rundt demperstanga, så jeg må ha fjærbeinet fra hverandre for å få orden på sakene. Mistenker også at demperen er punktert, så i så fall må jeg bytte. Fint å få sjekka det også.

Når det gjelder at den sitter fast, så er det foringa som sitter fast.. og noe så forbanna fast også. Klarer å brekke demperen 5-6-7mm ut, men gummiforingen beveger seg ikke, så den fyker rett tilbake igjen når jeg slipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp og hentet de andre fjærbeinene, og innser at jeg hadde misforstått hvordan den så ut i øyet nederst, så det er ikke gummien sin feil, men den sitter fortsatt fast inni der, metall mot metall. Klarer å vrikke den både sideveis og oppover når jeg putter et eller annet inni der, men allikevel vil det ikke ut. Forbanna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker dette var litt tricky på mine også......hvordan har du bilen løftet? Hvis du bruker jekk kan det være spenn i stabstaget som gjør avtakingen vanskelig, da kan det hjelpe med å løfte litt på andre siden også....

Ellers er det bare noen gode slag på tvers av "innstikket" med en vanlig hammer og så et realt karatespark eller dælje den med en meter 2x4"....funka for meg :wink:

Jeg skifta fra noen slappe fk til nye koni sport....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står oppjekka på bakre jekkepunkt ja.. Kanskje prøve det da. Karatespark har blitt prøvd, uten hell.. men har psyka meg opp over en halvtimes tur i butikken nå, så nå er jeg klar til å ta noen reale jumbospark. Bare litt kjedelig om demperen skades. Det er forøvrig Monroe-dempere som står på. Bytter jeg blir det gule Koni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der tror jeg kan diskuteres.. Det varierer sikkert fra bil til bil, men på denne henger ikke bærebroa lenger ned etter at de tre muttrene i toppen av fjærbeinet er løsnet enn med muttrene fast. Ergo henger den som den alltid gjør når bilen er oppjekka/på bukk av helt andre grunner enn bytte av fjærbein.

Vekta på bærebroa uten hjul er jo heller ikke så stor at det burde gjøre noe. Den henger jo fortsatt fast i fremkant. Menmen, nå brukte jeg uansett støttebukk under navet/skiva..

Ellers har jeg glemt å skrive at jeg har fikk den av for en del timer siden. Satte en bukk midt under traversen og slapp ned jekken litt slik at den løfta på det andre bakhjulet også, og da kom den etter et par minutter med steiking. Så nå har den fått ny demper og fjær. Får ta resten i morgen. Takker for tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...