Gå til innhold

Speedometer slutter å virke, ABS og ASC lyser... E39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en 520i, 99 mod - E39, innkjøpt nå i sommer. Nå nylig har det oppstått et problem.

Når bilen blir varm, slutter speedometeret og "forbruk-meter" å virke, samtidig som ABS og ASC lampene lyser opp. Når så bilen blir kald - virker alt bra igjen, frem til den blir varm igjen.

Spørsmålet er bare hvor jeg skal begynne å feilsøke ? Hva/hvor er fellesnevneren til disse ? Forhåpentligvis er det kanskje bare noe dårlig kontakt til en felles-strømtilførsel el - men jeg frykter det kanskje er noe elektronikk som fusker...?

Tips mottas med glede !

Pompel

Skrevet

Hø??? hva med en sikring? kan hende sikrings strengen har gått av men beveger seg litt når den blir varm?

Må si att jeg ikke skjønner hva som kan forårsake noe sånt. Men det er en elektronisk feil det er det liten tvil om 8)

Skrevet

Joa - det skyldes noe elektrisk - den er grei. Men, det jeg frykter er at det kanskje skyldes noen form for elektronisk styring av noe slag - som da fort blir mer omfattende ( les: dyrt...)

Pompel

Skrevet

det enkleste du kan gjøre for å lokalisere feilen vil jeg tro er å dra til et verksted og få de til å ta en diagnose. Vanskelig å feilsøke uten rette utstyret.

Skrevet

Fellesnevneren for dette er ABS-sensor på venstre bakhjul.

Det er den som styrer speedometer, abs og ellers alt som har med

kjørecomputeren å gjøre. Hadde sensorfeil på min 520iat 1999 modell.

Feilen min var ikke sporadisk men det skyldes helt sikkert det samme.

Sensoren sitter rett over en metallskive som ligger innenfor bremseskiven.

Ved kjøring blir vel dette varmet opp og det er mulig det som gjør feilen varmeavhengig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...