Zaphod Skrevet September 15, 2006 Share Skrevet September 15, 2006 Hei. Da har jeg endelig fått meg nye felger på 520'n. Ble 225/40 18 men gleden ble kortvarig . Første som skjedde når jeg kjørte ut av Tevo var at bilen begynte og riste når jeg nådde rundt 80 km\t. var der dagen etter og de balanserte hjulene bak på nytt med en gang uten problemer, men fremdeles når jeg når rundt 90-100 km\t begynner det og riste i hele bilen. på det gamle 15' dekkene hadde jeg noe vibrasjoner i bilen når jeg nådde rundt 150 km\t. Kan det være noe annet en ubalanserte hjul som gjør det? har ikke noe risting i selve rattet men i hele "bilen". Merker også at den virker litt "løs" bak når jeg kjører litt aktivt. når jeg treffer en mindre "høyde" i svinger og lignende så "danser den litt på bakenden på en måte, noe som jeg ikke merket med 15 tommerne grunnet at den ikke satt like godt. Hva kan det være? Takker for svar på forhånd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth BMW Skrevet September 15, 2006 Share Skrevet September 15, 2006 Hmmm høres ut som du mangler senterringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas 750iL Skrevet September 15, 2006 Share Skrevet September 15, 2006 Ja det kan være manglene senterringer eller feil dim på de... er det orginale felger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 15, 2006 Share Skrevet September 15, 2006 Kan godt tenkes at Kenneth har rett. Felgene er sannsynligvis tilpasset E39/E60 m.fl. i navet, slik at du må ha senterringer for å bruke de på E34. Dette bør dekksjappa vite, men du får sjekke det. De har generelt utrolig lite peiling på senterringer. En annen sak er at dårlige foringer og kuler kjennes _mye_ bedre i en bil med lite lakris og tunge hjul, og den dansingen du klager på kan godt være fucka traversforinger. Da er det akkurat som om bakenden styrer litt selv. Alt sånt kommer bedre frem jo mindre gummi det er mellom vei og bil, og ikke minst jo mer ufjæret vekt man har. Det sier seg egentlig selv at det er sånn. 15-tommerne dine kan flekse masse for å "korrigere", mens 18-tommerne knapt flekser noe i det hele tatt. Derfor får du fantastisk styrerespons når alt er som det skal.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet September 15, 2006 Share Skrevet September 15, 2006 en e34 rister uansett... en ørliten slakke i ett styreledd f.eks. så er moroa igang.. ta en grundig sjekk av alt i forstilling.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas 750iL Skrevet September 15, 2006 Share Skrevet September 15, 2006 Samme som jeg trodde det, tok en grundig sjekk av min e38, regningen kom på 17500, men det var med servis 1, + sjekk av forstilling avballansering av dekk og sjekk av bakstilling. de kom fram til at det var senterringer som manglet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet September 15, 2006 Share Skrevet September 15, 2006 sjønner faktisk ikke det problemet med senterringer.. har kjørt å kjører fremdeles litt grove 4x4 biler.. kjøper ofte chromespokefelger. der er senterring ett fremmedord.. å i størrelse 35-12,5x15 så er ballansering ett must! men har aldri hatt problemer med risting! hadde da vert helt unødig med kon på hjulmutterane viss alt skulle stå på senterringen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 15, 2006 Share Skrevet September 15, 2006 Muren, men da er det vel felger som faktisk passer til den bilen de står på? Problemet på BMWene er jo som regel fordi felgene f.eks. skal passe til både E34 og E39, og siden E39 da har 74.1mm nav, mens E34 bare har 72.5mm, så sier det seg selv at felger som passer begge vil sitte litt løsere på en E34. BMWer er jo i tillegg veldig følsomme for ubalanse, så det er et helt reellt problem. Jeg har bare tre senterringer på 535en, fordi jeg manglet en. Måtte legge en god del runder elektrikertape rundt det siste navnet for å få det bra. Det hjelper å være nøye med å trekke boltene i kryss, og i mange etapper, men det blir ikke helt bra uten at navet sitter skikkelig i felgsenteret.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zaphod Skrevet September 18, 2006 Forfatter Share Skrevet September 18, 2006 Var på tevo for andre gang nå og da fant de faktisk ut at det var kast i felgene De hadde ikke nye på lager men bestilte med en gang. Var en polakk som jobba der, snakka ikke norsk men sa at han hadde balansert og at det skulle være bedre til at jeg fikk de nye....men nå rister kjerra nå vanvittig i 80 og oppover...glad det ikke er lenge til onsdag ............forresten rart at de ikke fant det ut sist gang men....begynte og spørre om hjullagra var i orden og o.s.v og prøvde og skylde på bilen før de faktisk fant ut at det var kast i felga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Towwy Skrevet September 19, 2006 Share Skrevet September 19, 2006 Jeg hadde bare ørlite risting i min med 15" vinterhjula på, bytta til 17" sommerhjul og da ble det mye verre. Byttet casterstag foringer og alt ble bra, rister ikke i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zaphod Skrevet September 19, 2006 Forfatter Share Skrevet September 19, 2006 Ok..hvor mye er det for traversforinger og eventuelt casterstagforinger?...sjekka på schmiedman.no men der var det noe feil på siden akkurat nå....koed.dk fant jeg d ikke så Takker for svar forresten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå