Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagt merke til en ting ved veldig mange E39'er.

Det nesten alltid en sjenerende skranglelyd når de kjører over tildels små ujevnheter. Høres veldig godt, iallefall fra utsiden. Innvendig vet jeg ikke hvordan det er.

En vanlig feil? For det skal jo ikke være slik? :?

Skrevet

Denne lyden kommer i 9 av 10 tilfeller fra grus og småstein som samler seg bak bremseskjoldet på fremhjulene, og det høres ikke fra innsiden.

Hjulopphenget er konstruert slik at småstein kommer imellom bremseskjoldet og skiva og blir liggende der og rasle i smådumper.

Skal det gjøres på verksted koster det ca 500,- å få demontert, rensket og på plass igjen.

BMW-verkstedet tetter ikke igjen hullet så man har ingen garanti for at det ikke kommer igjen senere.

I det siste av de 10 tilfellene er det slark i et stag.

"aloebiz.net" beskriver nedenfor her veldig fint hvordan man kan fjerne grusen selv, og samtidig tette hullet slik at det ikke skal skje igjen.

Har funnet ut hva den lyden er som høres kun med vinduene nede! Det er en idiotisk konstruksjonfeil fra BMW sin side.. og det er igjen det skjoldet bak bremseskivene.. der er det en fin åpning på 2 sider inn til et hulrom bak det skjoldet... tok av hjulet og deretter kaliperet og bremseskiva... så tok jeg trykkluft og blåste litt og ganske riktig! Det spruta ut masse småstein!!!

Når jeg hadde fått fjerna alt så tettet jeg igjen åpningene med silikon for å slippe å få mer stein inn der... Se bilder..

Nå er det fantastisk stille når jeg kjører over fartdumper og andre ujevnheter igjen :clap:

rasle.jpg

rasle1.jpg

rasle2.jpg

Skrevet

Husker at jeg flere ganger måtte av med hjulet for å pille bort småstein.

Men da var det skikkelig hyle lyd.

En annen ting jeg var plaget med, var spesielt om vinteren at det var noe forferdelig til knirking bak. Når jeg solgte bilen, ble jeg enig med kjøperen at den skulle eu godkjennes på min bekostning. Etter første eu kontroll fikk jeg mangel på lenkestagene bak. Og når disse ble skiftet så var bilen som en drømm.

Skrevet
Er dette med grus bak skjoldet på alle E39`er?

Kan være greit å fikse når eg legger over til vintertøfler.......

Det gjelder iallefall alle "vanlige" E39er.

Dersom du ikke har skrangling er det ingen stor vits å plukke det ifra hverandre med mindre du vil se for moro skyld.

.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...