Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp....

Bilen (E-36 318iS M42) har ruslet 165.000. Jeg hører ingen raslelyder, men lurer på å bruke "føre-var" prinsippet å bytte kjede uansett. Fått litt delte tilbakemeldinger ang. bytte intervall her.... I følge BMW er det ingen, ettersom de ser på bilen som utrangert etter 200.000.

Ellers har jeg hørt ting som "eksplosjons-motor" hvis kjedet først skulle ryke....

Noen med erfaringer her?

Skrevet

OS Bildeler sier da at M42 motoren er veldig slitesterk.

Og uansett skal det vel komme raslelyder når det begynner å slakke av osv.

Men er nok ingen dum ide å vurdere det når det begynner å nærme seg 200k. Jeg nærmer meg stygt 192...

Skrevet
Er ingen bytteintervall på regkjede,det skal i utgangspunktet vare motorens levetid.

Vet det, men har hørt at når disse kjedene først ryker, så "eksploderer" de ut av motoren (hvis du skjønnte hva jeg mente), og det resulterer i en vesentlig dyrere jobb enn bare å bytte kjede. Disse motorene blir jo ofte kjørt på høyt turtall ettersom det er først da den kvikner litt til.

Vet det ikke er bytteintervall gitt fra BMW, men har da sett M42 motorer på nettet som er til salgs med røket kjede som ikke har gått så voldsomt langt.

Og når kjedet først ryker på en gammel isbil er det vel sjelden et BMW verksted som får jobben :wink:

Skrevet
Hviket bmw verksted ser på bilen som "utrangert" etter 200.000km???

Er vel BMW generellt. Men det gjelder jo ikke her i furet værbitt, da vi har så høye bilavgifter så mange tvinges til å beholde gamle biler og koste på dem. :evil:

Skrevet

Lurt litt på dette selv. registerkjede har jeg fått beskjed om at skal være vedlikeholdsfritt, da det smører og er selv strammende.

Dette fikk jeg beskjed om på Tronrud bil i drammen.

Om det stemmer 100% er jeg ikke sikker på!

Skrevet
Lurt litt på dette selv. registerkjede har jeg fått beskjed om at skal være vedlikeholdsfritt, da det smører og er selv strammende.

Dette fikk jeg beskjed om på Tronrud bil i drammen.

Om det stemmer 100% er jeg ikke sikker på!

Joa, er jo kjedestrammer etc nedi der, men alt har en tålegrense, og det jeg lurer på er (sånn ca) når den pleier å melde seg...?

Fler med erfaringer/meninger her?

Skrevet

Mente ikke eksplodere i den forstand som i "Die hard", he he

Men mere sånn som at hvis kjedet ryker og blir dratt litt videre mens det river med seg diverse (hvis du skjønner hva jeg mener?)

Bilen står til fiks nå, så da tar vi av toppen og ser/kjenner på det.

Setter pris på innspill fortsatt :)

Skrevet

er nok ikke noe intervall på registerkjeden på noen biler så vidt som jeg vet. her en 525i den er jo rullet 285000 å dær er ingen lyder(enda). men å skife kjede er kansje ikke dumt men er en kostbar afære uheldigvis.

Skrevet

Er vel ikke så dyrt med kjede til du i posten over her.. men kanskje arbeidet kan bli det om du ikke kjenner noen..

Scnellfahren: blir 60/40 etter turen våres istad? hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...