Gå til innhold

E30 318i topplokk, eller innsugningsmanifold


02dag
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en bmw 2002 som jeg har tenkt å gjøre visse modifikasjoner på. Tujbo heter det visst.

Jeg har kommet til at det beste nok er et 65 eller 70MM spjeldhus, istedenfor fire spjeldhus på 45MM. Dette valget har ingenting med performance å gjøre, da firex45 selvfølgelig er bedre enn ett på 70MM, men jeg håper og tror at det blir litt billigere da. Uansett når det er en motor med pustehjelp, så vil ikke dette være en så stor flaskehals lenger som hvis jeg skulle hatt en motor uten turbo.

Ved å velge ett spjeldhus, så må jeg ha et sted å sette injectorene, og jeg har tenkt lenge på hvordan jeg skal få dette til. Jeg kan selvfølgelig bruke den siste delen i en tii-manifold, men folk skal ha så mye for dem. Plutselig slo det meg at M10 motoren faktisk var i bruk helt til 87 i E30 318i og der har vi også deler som fuel rail osv. Men når jeg går på realoem.com så klarer jeg ikke å få opp noen bilder som viser akkurat den delen(e) som jeg er på utkikk etter. Er det noen som har skjønt hva jeg snakker om og som har et bilde av dette.

Noen har sagt til meg at 318i-topplokket visstnok også skal være mye bedre da det ikke sprekker så lett, samt at ventilpakningene ikke blir så fort slitt(mindre blårøyk), så jeg er egentlig på utkikk etter noen som kan selge meg et topplokk fra oppt til en 87 E30 318i komplett med innsugningsmanifold. Og helst med de største ventilene som går an å få tak i ( er det 44, 46 eller er det 48MM?).

Men jeg vil gjerne se det bildet først altså.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal helt fint kunne bruke manifold fra en senere M10 motor med et spjeldhus. Holder selv på med en 2002 som kanskje blir turboprosjekt :)

Egentlig er jo M10 motoren en særdeles slitesterk motor, men toppen er jeg usikker på, sprekker veldig lett hvertfall om du ender med koking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har nå funnet ut at innsugningsmanifolden på 318i er hel. Ved å studere bildene på realoem.com litt mere nøye ser jeg at hullene som injectorene skal stå i er tilstede. Dette vil si at den ikke er sånn som på tii, som forsåvidt er delt i tre deler, hvis man ser et innsugningsløp for seg. Plenumet hvor spjeldhuset sitter, et u-formet rør, og tilslutt inn mot motoren sitter et rør på mellom 5 og ti centimeters lengde. På sistnevnte sitter injectorene.

Det er kanskje litt fy å si dette, men innsugningsmanifolden til både tii og 318i er urstygge, og jeg lager heller ett sjøl, enn å bruke disse. Men ett sted å sette injectorene hadde vært fint å få gratis.

Vel, sånn som det ser ut nå, så blir det fra tii og deretter ett hjemmelaget plenum, med en eller annen type spjeldhus fra en eller annen bmw av en annen type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...