Gå til innhold

520i dabber av under aks


Hitokiri
 Share

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en 91 520i 24v, og lurer på om motoren går som den skal.

Bilen sparker greit fra opp til ca 3000 omdreininger på andregiret, men så dabber den av fra 3-4000, før den igjen sparker fra igjen.

Skal den være sånn? Det samme skjer i tredje og fjerde gir, men på forskjellige turtall.

Vet ikke om det har noen sammenheng, men har også merket at motoren gir fra seg en tikkelyd når den er kald på lave turtall (typisk i 1. og 2. gir).

Noen som har noe fornuftig svar? Bilen er helt original.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

luftmengdemåleren kan være slitt, den har en variabel motstand med et kullspor som blir slitt og gir "dødpunkter" i turtallet, tror det skal være en guide et sted om hvordan å renovere denne delen. hvis ikke koster det ett par tusen for en ny.

Det kan og være tenninga som er litt feil, sjekk plugger, kabler, fordelerlokk og rotor for skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg kikket litt på LMM-en. Og ærlig talt så skjønte jeg ikke en dritt :D

Ikke engang med Haynes-boka klarte jeg å komme frem til noe fornuftig. Plukket av det jeg går ut fra er LMM-en. Den sitter mellom luftfilteret og den feite luftslangen som forsvinner inn i motoren.

I Haynes var den beskrevet som en slags vippebryter. Det jeg holdt i henda var et slags rør med gitter i begge ender, og midt inne i røret satt det en rund sak med noe som så ut som en slags sensor. Bak dette var det en tyn, tynn tråd som var festet, eh... i mangel av en bedre forklaring, som en, eh, firkant inni der.

Røret er koblet til en elektronisk kontakt.

Så... Er dette LMM-en? Og hva i svarten skal jeg liksom gjøre med den? Den føleren som var inni der så ikke ut som en vippebryter akkurat..!

Prøvde for øvrig å kjøre uten denne koblet til, uten at jeg merket noen stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne "vippebryteren" du snakker om er en luftmengdemåler.. Noe din motor ikke har!

Du har en luftmassemåler med varmetråd.

Er motoren din helt standard? Eller er det gjort noen modifikasjoner på den?

Som f.eks annet eksosanlegg?

Har ingen gode idéer på hva feilen kan være.. men sjekk falskluft.. Falskluft kan forårsake mye rart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså du! Så vidt jeg vet er alt originalt. Det var i alle fall det forrige eier påsto. Eksosanlegget vet jeg ikke noe om.

Forrige eier har vært veldig flink tilå ta vare på all dokumentasjon på hva som er gjort med bilen, men jeg har ikke sett noe om bytte av eksos eller modifikasjoner på motor.

Noen god fremgangsmåte for å sjekke for falskluft på denne motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme problem på min 525 24V. sjekk lambdaføleren som står på eksosen på katalysatoren. videre kan du skifte bensinfilter og luftfilter. ta også å kjør inn på et verksted å slette feilkoder som er lagret gjennom tiden. videre så er jo dette en ganske teknisk motor med en masse følere å duppedingser rundt om kring. sjekk etter vakuum lekasjer og slangen som går fra luftmassemåleren til innsuget. når du har gjort dette så si i fra om problemet er dær enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...