Hitokiri Skrevet September 22, 2006 Share Skrevet September 22, 2006 Har nettopp kjøpt meg en 91 520i 24v, og lurer på om motoren går som den skal. Bilen sparker greit fra opp til ca 3000 omdreininger på andregiret, men så dabber den av fra 3-4000, før den igjen sparker fra igjen. Skal den være sånn? Det samme skjer i tredje og fjerde gir, men på forskjellige turtall. Vet ikke om det har noen sammenheng, men har også merket at motoren gir fra seg en tikkelyd når den er kald på lave turtall (typisk i 1. og 2. gir). Noen som har noe fornuftig svar? Bilen er helt original. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e28stian Skrevet September 22, 2006 Share Skrevet September 22, 2006 luftmengdemåleren kan være slitt, den har en variabel motstand med et kullspor som blir slitt og gir "dødpunkter" i turtallet, tror det skal være en guide et sted om hvordan å renovere denne delen. hvis ikke koster det ett par tusen for en ny. Det kan og være tenninga som er litt feil, sjekk plugger, kabler, fordelerlokk og rotor for skader. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hitokiri Skrevet September 23, 2006 Forfatter Share Skrevet September 23, 2006 Etter å ha lest litt om LMM høres ikke dette gærent ut. I følge Haynes er det en smal sak å feilsøke også. *Frem med multimeteret* Men noen guide til renovering fant jeg ikke. Noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet September 23, 2006 Share Skrevet September 23, 2006 Dersom det er eit slags spor med ein kolstift som skal gli der, vil eg tru det kan vere dårleg kontakt der. Bruk ein pusseklut (eller fint, fint, fint sandpapir) og puss sporet til du har fått vekk alt som ikkje skal vere der Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hitokiri Skrevet September 23, 2006 Forfatter Share Skrevet September 23, 2006 Gull verdt. Skal teste dette i morgen. Takk for alle tips! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hitokiri Skrevet September 24, 2006 Forfatter Share Skrevet September 24, 2006 I dag fikk jeg kikket litt på LMM-en. Og ærlig talt så skjønte jeg ikke en dritt Ikke engang med Haynes-boka klarte jeg å komme frem til noe fornuftig. Plukket av det jeg går ut fra er LMM-en. Den sitter mellom luftfilteret og den feite luftslangen som forsvinner inn i motoren. I Haynes var den beskrevet som en slags vippebryter. Det jeg holdt i henda var et slags rør med gitter i begge ender, og midt inne i røret satt det en rund sak med noe som så ut som en slags sensor. Bak dette var det en tyn, tynn tråd som var festet, eh... i mangel av en bedre forklaring, som en, eh, firkant inni der. Røret er koblet til en elektronisk kontakt. Så... Er dette LMM-en? Og hva i svarten skal jeg liksom gjøre med den? Den føleren som var inni der så ikke ut som en vippebryter akkurat..! Prøvde for øvrig å kjøre uten denne koblet til, uten at jeg merket noen stor forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MadsE30 Skrevet September 24, 2006 Share Skrevet September 24, 2006 Denne "vippebryteren" du snakker om er en luftmengdemåler.. Noe din motor ikke har! Du har en luftmassemåler med varmetråd. Er motoren din helt standard? Eller er det gjort noen modifikasjoner på den? Som f.eks annet eksosanlegg? Har ingen gode idéer på hva feilen kan være.. men sjekk falskluft.. Falskluft kan forårsake mye rart.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hitokiri Skrevet September 24, 2006 Forfatter Share Skrevet September 24, 2006 Jasså du! Så vidt jeg vet er alt originalt. Det var i alle fall det forrige eier påsto. Eksosanlegget vet jeg ikke noe om. Forrige eier har vært veldig flink tilå ta vare på all dokumentasjon på hva som er gjort med bilen, men jeg har ikke sett noe om bytte av eksos eller modifikasjoner på motor. Noen god fremgangsmåte for å sjekke for falskluft på denne motoren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet September 24, 2006 Share Skrevet September 24, 2006 Prøvde for øvrig å kjøre uten denne koblet til, uten at jeg merket noen stor forskjell. Viss den ikkje var tilkobla skulle han vel ha merka forskjell viss alt var i orden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esben86 Skrevet September 24, 2006 Share Skrevet September 24, 2006 hadde samme problem på min 525 24V. sjekk lambdaføleren som står på eksosen på katalysatoren. videre kan du skifte bensinfilter og luftfilter. ta også å kjør inn på et verksted å slette feilkoder som er lagret gjennom tiden. videre så er jo dette en ganske teknisk motor med en masse følere å duppedingser rundt om kring. sjekk etter vakuum lekasjer og slangen som går fra luftmassemåleren til innsuget. når du har gjort dette så si i fra om problemet er dær enda Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå