Kobar Skrevet September 24, 2006 Share Skrevet September 24, 2006 Da jeg kjøpte bilen for ca 1 år siden, så åpna jeg topplokket på motoren og kikka nedi på ventilene og kammen, og der var det virkelig nedsota! Det lå klumper i bunnen, og på løfterne.. skikkelig grapsete... Er snakk om en 85-318i Jeg kom i kontakt med noen som anbefalte "tunap" rensemiddel, som jeg tømte i den gamle oljen, og lot den svive i 15-20min på tomgang. så skifta jeg olje og oljefilter! Idag tenkte jeg at jeg skulle sjekke om det hadde blitt noen forbedringer oppi motoren, og da jeg åpna fikk jeg se dette: har en 316 motor stående, så da ble jeg litt nysjerrig på hvordan det ser ut oppi den, og da møtte jeg dette synet: for å si det slik så hjalp ikke den "tunap" greiene èn dritt så vurderer kansje å kreve pengene tilbake... kosta jo 3-400 kr for en liten liter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet September 24, 2006 Share Skrevet September 24, 2006 har den gått på shell helix? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kobar Skrevet September 24, 2006 Forfatter Share Skrevet September 24, 2006 har ikke peiling på hva forrige eier kjørte med... kan se ut som 10 år gammel traktorolje... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet September 24, 2006 Share Skrevet September 24, 2006 jeg har samme motor, bruker valvoline, å det er rent og fint under lokket. den er kjørt nå ca 155t km..og jeg skifter olje/filter på ca.5-7000..hm.. hvor mye er din kjørt og ryker den blått eller no? kan også bruke diesel til å rense med..jeg gjorde det på min og funker bra. gjelder å få ut all gammel olje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kobar Skrevet September 25, 2006 Forfatter Share Skrevet September 25, 2006 Har nettopp skifta olje og filter samtidig som jeg kjørte igjennom ett slags rensemiddel som skulle fjerne all dritt og lort oppi der... Bilen er kjørt ca 223.000km, mn går som en klokke og ryker ikke mer enn den skal, bare litt hvit røyk... bruker hverken olje eller vann Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet September 25, 2006 Share Skrevet September 25, 2006 la meg gjette: er den 318 brukt mest til småkjøring/bykjøring? og den 316 på langkjøring? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxxsonics Skrevet September 25, 2006 Share Skrevet September 25, 2006 den 316 motoren var uvanlig ren da..! er ikke unormalt at det er litt gul-brunt under topp deksjelene da! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet September 25, 2006 Share Skrevet September 25, 2006 jeg tror den 316 motoren har nok blitt vaska innvendig tidligere..og så hatt på topplokket igjen..unormalt rent ja.. eller den er meget lite kjørt og kort mellom servicen.. men er bare å åpne bunnpluggen og dynke toppen med diesel å få ut dritten i toppen, evnt dekke til med plast rundt om og bruke trykkluft dreven vaskesprøyte og diesel. og så mixe 50/50~60/40 med (billig-)olje og diesel å fylle på så starte opp å la gå på tomgang en liten stund og så fylle på ren (billig-)olje å (tomgang?)kjøre litt me den, for så å skifte nytt filter og skikkelig olje..feks valvoline,rød kanne..? jeg renset min et par tre ganger...15L++ diesel og 8L olje..hehe..gratis for meg da men.. men nå møter den på både overhaling og overlading...så... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå