Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mange hobby-advokater ute og går her skjønner jeg. Men uansett. Hvis man skal begynne å lete etter paragrafer i loven så anbefaler jeg sterkt å konsentrere seg om kjøpsloven. Så lenge den ene part ikke er næringsdrivende så er det alltid kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven som gjelder.

har for ei lita stund siden vært igjennom omtrent samma sak og den ente opp i forliksråd og motpart tapte på alle punkter.. hjelper lite hva som står i de paragrafene når man kan tyde de på så mange måter, er altids en paragraf for det ene og det andre. jeg hadde villa latt advokatene tatt seg av det formelle og skriftlige :wink:

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
hjelper lite hva som står i de paragrafene når man kan tyde de på så mange måter, er altids en paragraf for det ene og det andre. jeg hadde villa latt advokatene tatt seg av det formelle og skriftlige :wink:

Der er jeg forsåvidt enig. Mange norske lover er ganske runde i kantene. Er jo en grunn til at det finnes gode og kanskje litt mindre gode advokater. Men de fleste såkallt "gode" er jo dessverre opptatt for tiden.

Skrevet

Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke for kjøp mellom private.

Derimot gjelder kontraktsbrudd. Dersom du har i god tro kjøpt bilen fra forhandler uten å vite at den var skadet, så står din sak fint.

Mange som kjøper bil prøver å presse selger til mye dumme ting, som f.eks prisavslag i etterkant med fabrikerte feil osv. Tull og tøys, kjøper du bil av privatperson, så kjøper du også en risiko. Dette vet kjøpere. Dersom de ikke vet dette, bør de betale de 10-20-50 tusen ekstra, og handle hos forhandler.

Kjøper må også dokumentere for at denne skaden skulle du kunne ha opplyst om.

Vet ikke hva skaden var snakk om..?

Du sier du har vært hos NAF, og dette ble ikke observert der?

Har hatt forbrukerrett på BI, og læreren prøvde alltid å lure oss med oppgaver, hvor kjøper og selger var private ;)

Skrevet
Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke for kjøp mellom private.

Derimot gjelder kontraktsbrudd. Dersom du har i god tro kjøpt bilen fra forhandler uten å vite at den var skadet, så står din sak fint.

Mange som kjøper bil prøver å presse selger til mye dumme ting, som f.eks prisavslag i etterkant med fabrikerte feil osv. Tull og tøys, kjøper du bil av privatperson, så kjøper du også en risiko. Dette vet kjøpere. Dersom de ikke vet dette, bør de betale de 10-20-50 tusen ekstra, og handle hos forhandler.

Kjøper må også dokumentere for at denne skaden skulle du kunne ha opplyst om.

Vet ikke hva skaden var snakk om..?

Skaden er kommet fram til og koste ca 15000kr å fikse visstnok. Hun har funnet ut at det er begynt å ruste under lakken på bilen under bagasjeluken, og at man kan skimte slipemerker gjennom lakken framme. For meg virker dette helt latterlig, da hun har gått igjennom bilen før hun kjøpte den, og om det skulle bety så mye for hun at lakken var i 110% stand på en 98'mod bil, så mener jeg hun burde ha sett dette da hun besiktiget bilen.

For alt jeg vet, kan denne skaden stamme helt tilbake i fra 1998 i tyskland, og da vil det jo være naturlig at rust kan forekomme på en snart 9 år gammel bil!

Du sier du har vært hos NAF, og dette ble ikke observert der?

Har hatt forbrukerrett på BI, og læreren prøvde alltid å lure oss med oppgaver, hvor kjøper og selger var private ;)

Skrevet

Bilen kan jo ha blitt omlakkert ifm med utbedring/utbytting av panser/bakluke/dører mtp rust.

Min E46 fikk nytt panser pga fals-rust, og dette ble lakkert opp hos Terje Schie i Oslo. Så bilen er jo omlakkert, men den er ikke nødvendigvis skadet av den grunn! Sjekk opp med BMW Norge om de kan se om det er foretatt noe garantiarbeid på den bilen tidligere. Men at bilen har fått utbedret rust-skader ihht BMW egne retningslinjer, kvalifiserer ikke til noe heving av kjøpet.

Skrevet

heh....min bil er også tysk importert for ca 10 år siden... i sommer (hadde hele interiøret ute) merket jeg noe som lignet merkelig mye på en kollisjonsskade gitt... så at en bil fra tyskland har vært kollisjonsskadet tviler jeg ikke et sekund på...

men hun greier nok ikke å få hevet kjøpet av den grunn...

Skrevet

Hvis du uten overlegg har solgt en bil med skader har hun ingen sak i det hele tatt. Hun må da som allerede sagt bevise at du faktisk visste om skaden slik at du kunne sagt ifra. Da du sier du ikke visste om noe blir det fort vanskelig å formidle kjøper om det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...