Gå til innhold

Hvordan justere forsterker riktig?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan jeg skal justere forsterkeren min riktig. Er en liten forsterker. JWS 500w Monoblokk. Jeg har på bass boost og max effekt også hvis jeg har den på 250hZ, så får jeg best bass. Har jeg den på 50hZ der så får jeg bare så vidt bass (mulig fordi forsterkeren er for liten til å dra min to 12"?). Jeg har en stk Sony Xplod 12" på 1200w på maks og 350w RMS og en Gas 12" som jeg ikke vet hvor mye er på (billig greie). Så jeg lurer da altså på hvordan jeg skal stille alt inn for å få mest mulig ut av de? Lurer også på hvordan jeg skal stille cd spilleren (har den nå på fult på bass og i midten på alt det andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de fleste anlegg bør spilleren stå nøytralt på alt, og subbene på 80Hz. Prøv å skru volumet til ca. 2/3 av max og still inn eventuelle høyttalere bak til hva de klarer å gi, FØR vrengning, slik at de spiller høyt og klart. Samme med subbene, men kommer veldig an på forsterkeren ja, men vanlig pop o.l. opererer på rundt 80Hz, punk o.l. på rundt 100Hz. Bass boosten ville jeg hatt på halv gain.

Tar fort litt tid dersom man vil oppnå et bra resultat.

Men lykke til, får håpe dette var noe til hjelp da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de fleste anlegg bør spilleren stå nøytralt på alt, og subbene på 80Hz. Prøv å skru volumet til ca. 2/3 av max og still inn eventuelle høyttalere bak til hva de klarer å gi, FØR vrengning, slik at de spiller høyt og klart. Samme med subbene, men kommer veldig an på forsterkeren ja, men vanlig pop o.l. opererer på rundt 80Hz, punk o.l. på rundt 100Hz. Bass boosten ville jeg hatt på halv gain.

Tar fort litt tid dersom man vil oppnå et bra resultat.

Men lykke til, får håpe dette var noe til hjelp da :lol:

Bass boosten, kan jeg enten ha av eller på, så den har jeg på. Har nå stilt forsterkeren til 80hZ, men har den på maks da. Skal kjøpe meg ny forsterker snart som klarer å levere mer, så skal nok ikke drive å stille inn denne så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar heller ikke penger på cd spiller. Kjøp en litt dyrere modell med instillingsmuligheter for bassen. Gull!

Ja, det har jeg funnet ut. Satt i en 4x45w Sony Xplod spiller da jeg kjøpte bilen, og den fungerte veldig bra. Veldig bra lyd og alt. Men så bytta jeg ut den med en Kenwood spiller, og det var noe helt annet. Mye klarere lyd og flere innstillinger, og ikke minst, den ser mye bedre ut. Så cd spiller har MYE å si. Men Sony Xploden jeg hadde var ikke dårlig den heller da, men ikke så bra som kenwooden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar heller ikke penger på cd spiller. Kjøp en litt dyrere modell med instillingsmuligheter for bassen. Gull!

Det er noe av det mest geniale jeg vet om, å ha en egen linjeutgang til suben slik som på min RF 9420R.

SUM Output, stille inn as I please.

ER så lei Pioneer sine L M H innstillinger.

Kan hende det er bedre på nyere modeller, men de fleste har kun bassinstillinger som påvirker alt som er tilkoblet. Phføy.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...