g4ndersen Skrevet September 25, 2006 Skrevet September 25, 2006 I det siste har jeg merket en "hvinelyd" når jeg starter. Den varer ca i 2 sekunder. Så begynte plutselig ladelampa å lyse når jeg startet og etter noen kjøreturer så lyser nå lampa konstant. Er det dynamoen som har tatt kveld?
BMW 2002 Fredrik Skrevet September 25, 2006 Skrevet September 25, 2006 Slakk i viftereima? Er det slakk den vil reima slure på dynamoen som igjen betyr at dynamoen ikke vil lade
esben86 Skrevet September 25, 2006 Skrevet September 25, 2006 prøv å slå på dynamoen med en hammer eller no når bilen går. forsvinner lampa da så må du skifte børstebro på dynamoen eventuelt skifte dynamo. hadde samme problem med min 525i dær hadde dynamoen tatt kvelden
g4ndersen Skrevet September 26, 2006 Forfatter Skrevet September 26, 2006 Er det vanskelig å skifte dynamo selv? Må man opp med "halve motoren" eller? Finnes det mange forskjellige typer? Hvor på dynamoen finner jeg fabr.nr? Den er av type Bosch hvertfall...
Towwy Skrevet September 27, 2006 Skrevet September 27, 2006 Dynamo er ikke så alt for vanskelig å bytte selv. Du trenger ikke å røre noe på selve motoren.
g4ndersen Skrevet September 27, 2006 Forfatter Skrevet September 27, 2006 Hvor finner man fabr.nr på dynamoen? Må nesten ha det for å bestille ny. Hvor får man tak i billige dynamoer? Er dette et fabr.nr: 126 610 113???
M6 Bjørn Skrevet September 27, 2006 Skrevet September 27, 2006 Mål ladespenning først og fremst,sannsynligvis er det bare og skifte spenningsregulator/børster.Koster ett par hundringser kanskje...
g4ndersen Skrevet September 27, 2006 Forfatter Skrevet September 27, 2006 Det rare er at jeg hører en lyd av og til når jeg starter (ikke bestandig). Ikke sånn viftereimlyd, men liksom en slags "suselyd". Denne lyden dukket opp for et par uker siden. Deretter begynte ladelampa å lyse og strømmen ble tappet. Det kommer vel ikke sånn lyd når børstene er dårlige??? Eller hva?
g4ndersen Skrevet September 28, 2006 Forfatter Skrevet September 28, 2006 Fant ut idag at det er dårlig spenning. Går bra å kjøre, men motoren fusker av og til (stopper nesten). Batteriet blir ikke helt utladet. Bør jeg skifte hele dynamoen?
karlsen Skrevet September 28, 2006 Skrevet September 28, 2006 hvis den ikke lader rikti, så burdte du vel skifte ja, kjedeli å plutseli gå tom for strøm...
Bjørn 320 Skrevet September 28, 2006 Skrevet September 28, 2006 Kan godt vere at det berre er børstane som er utslitne...då vil den lade lite / ingenting...mykje billigare enn å bytte heile dynamoen...
-Anders- Skrevet September 28, 2006 Skrevet September 28, 2006 begynn med det billigste først du =) hvis du ikke er helt sikker..
g4ndersen Skrevet September 29, 2006 Forfatter Skrevet September 29, 2006 Snakket med en på GS som sa at hvis det er samme årsmodell og samme amperestyrke, så passer det rett over fra en annen samme BMW. Er dette tilfelle? Må spørre her for å være helt sikker... Tenkte å få tak i en på høggern. Noen som vet om billige dynamoer ellers?
E36Cab1 Skrevet September 29, 2006 Skrevet September 29, 2006 Mål ladespenning ved batteri og dynamo separat,da får du frem spenningsfall også. Sjekk jording og spenningsfall der også. Sjekk reima om den er slakk og slurer. For å eliminere ladelampekretsen kan du legge ledning imellom + på batteriet og på D+ på dynamo. Sjekk deretter ladinga. Viss ingenting av dette funker tar du ut regulatoren med børsteholder(viss utvendig type). Sjekk om børstene er utslitte og sleperingene. En ny regulator koster 2-400kr alt ettersom. Kjøper du en brukt dynamo bare pga utslitte børster kan den like godt snart være utslitt snart også. Ergo: sjekk dette før du bytter alt!!
bull7 Skrevet September 29, 2006 Skrevet September 29, 2006 prøv bildelelagret i østfold. tlf 69166155... jeg bestilte en på 70 amp der en gang og den kosta 1350 inkludert frakt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå