Gå til innhold

Sportsfilter - skadelig?


ioctl
 Share

Anbefalte innlegg

Har lurt litt på å sette inn konfilter/sportsfilter(for lyden skyld ;-) ) i E36en. Men en kompis jeg snakka med mente dette ikke var bra for bilen da de slapp igjennom for mange store partikkler. Han hadde forhørt seg på verksted da han selv hadde vurdert dette.

Er jo mange som kjører med slike filtre - er det virkelig fakta at det kan være skadelig? Går ut fra at problemet er "riping" i sylinderene og muligheter for dårligere kompresjon...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt litt på å sette inn konfilter/sportsfilter(for lyden skyld ;-) ) i E36en. Men en kompis jeg snakka med mente dette ikke var bra for bilen da de slapp igjennom for mange store partikkler. Han hadde forhørt seg på verksted da han selv hadde vurdert dette.

Er jo mange som kjører med slike filtre - er det virkelig fakta at det kan være skadelig? Går ut fra at problemet er "riping" i sylinderene og muligheter for dårligere kompresjon...?

Nei har hørt det motsatte jeg.. hvertfall i K&N sitt tilfelle.. At de filtrerer BEDRE..

Men deriomot har jeg hørt at oljen som disse filtrene er satt inn med kan "slippe litt taket" og fly inni motoren og dermed ødelegge LMM på veien inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke veldig kvalifisert til å gi deg svar, men jeg hadde nettop et problem på A4en hvor falsk luft var innvolvert.

En slange som suger ut luft/oljedamp fra motoren var råtna og brukket slik at den sugde falsk luft etter LMM. Blien fusket da ved alt anna enn meeeegt svakt gasspådrag. Men dette gjalt(desverre for deg) i alle gir, og var faktisk mest merkbart i 4 og 5te.

Fotnote:

Etter at jeg fant ut at verkstedet seff. ikke bare kunne bytte slangen men skulle bytte litt her og der, dro jeg til tess og kjøpte en oljeslange som jeg festa på selv(etter å ha konferert med en VAG mekaniker). Nå purrer den som ei sliten katte igjen(1.6 ;-) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut fra at du mener luftfilterboksen?

Jeg har selv et K&N innsatsfilter, og jeg merka forskjell på både effekt og ikke minst lyd! :) Den gir selvfølgelig ikke samme lyd som et konisk filter, men så er ikke jeg så opptatt av det heller! :wink:

Ja - kassa = boksen :-)

Økningen i effekt er jeg litt skeptisk til, men om det er noe å hente så er jo det kult. Var hakket kulere lyd som jeg synes var artigst da. Vel, vi får se hva det blir til.

Takk for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tro at et slikt filter alene gir effekt, er vel optimistisk. Et åpent filter i kombinasjon med større innsug, andre kamakslinger, grenrør og en chip som er tilpasset modifikasjonene vil kunne gi utslag.

Jeg har selv montert åpent filter både på 318i, 320i og på 328i, og har overhodet ikke merket noen forskjell i effekten. Det er ingen som merker forskjell på 1-2 hk uansett. Lyden derimot, er verdt hver krone....

Nå skal det også nevnes at alle bilene jeg har montert filter på har fått en tikkende/raslende ulyd i motoren...om dette har en sammenheng med filteret er uklart, men hadde vært interessant å forsket litt på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tro at et slikt filter alene gir effekt, er vel optimistisk. Et åpent filter i kombinasjon med større innsug, andre kamakslinger, grenrør og en chip som er tilpasset modifikasjonene vil kunne gi utslag...

akkurat det jeg og tenker - var mest for lydens skyld.

Uansett, jeg dro og kjøpte et K&N innstasfilter i lønsjpausen - veit ikke hvor mye mer lyd jeg hørte, men men - fikk iallfall et par klistermerker ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig to ting som har blitt diskutert som "problem" rundt åpne luftfiltere. Det ene er luftfilterets filtreringsegenskaper, det andre er olje fra filteret som kan ødelegge LMM. Det har vært ulike tester på disse tingene, men jeg kjenner ikke til de eksakte test-resultatene . Jeg mener å huske at et sportsluftfilter slapp gjennom større partikler enn et originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...