Gå til innhold

e23 BMW 745iA-prosjekt - rustsveising


Dralle
 Share

Anbefalte innlegg

De er bestillt fra en Thomas Faska i Australia.

Vil egentlig ikke komme med noen anbefaling til andre for det har tatt tid og vært en del kluss, og jeg har som sagt ikke fått vippearmene enda selvom de er betalt for lenge siden :?

Men forhåpentligvis får jeg de vippene som er på bilde over her. Synes de ser veldig spennende ut. Men billige var de ikke! kom vel på 5000,- om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid moro å få pakke i posten ;)

I dag var det ny kamaksling som dukket opp:

DSC_0007.jpg

DSC_0009-1.jpg

Dette er 576-kammen som skal ha ekstra herding. Det ble altså orginal BMW-kam på meg, ikke Schrick som jeg vurderte en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk i ETK. Da står denne oppført med "ADD. HARDENED" - noe jeg tolker som Additional hardened i forhold til 606-kammen som det ikke står noe slikt etter.

Men jeg skal ikke si noe bastant om temaet. Denne kammen er faktisk også billigere enn 606 kammen nå hos BMW - spørs om BMW har opparbeidet seg et lager med denne som følge av at den var så dyr i forholdt til den andre slik at de nå ønsker å selge flere av desse? Men dette blir bare spekulasjoner fra min side :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jippi! Da kom endelig vippearmene mine. Blir jo sikkert en stund til jeg får prøvd de, men de ser vertfall lovende ut:

DSC_0037.jpg

DSC_0038.jpg

DSC_0039.jpg

DSC_0040.jpg

DSC_0041.jpg

i enden av justeringsskruen er det en bevegelig "kule" som er butt på ene siden. Virker som en meget bra patent. Blir en jevn flate som treffer ventilskaftet, i stedet for en oval slik som på de orginale eksenterskivene. Er vel mindre sjans for å slite fordypninger i ventilenden med denne skulle man tro :)

Ren inspirasjon å få slike spennende deler i posten. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er jo noe å diskutere! Jeg føler jo jeg går litt andre veier enn "alle andre"... Så det er litt skummelt, siden man begir seg ut i litt ukjent terreng.. . :lol: Jeg er jo ny i turbo-motor-gamet så det er bare å komme med innspill om noen har erfaringer å dele.

Har ombestemt meg litt med tanke på komp. Nå er bestillinga forandra til 9:1 komp... :roll: føler det er litt safere... skulle tro det gikk bra med orginalt trykk vertfall uten problemer... Kanskje jeg til og med kan justere opp LITT... vet ikke - kom gjerne med innspill...

Har mailet litt med Juha Tuoma. Han har samme borr som jeg skal ha, men han har original komp 8:1 og mener jeg bør beholde det... Noen eksperter sier noe, mens andre sier noe annet... litt forvirra... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med tenning og slik ved denne kompen? Ved original tenning vil den jo tenne alt for sent..

Hva med detonasjon og banke sensoren? Vil det fungere som det skal? Hvis ikke dette fungerer må du omprogrammere hjernen til å tenne mye tidligere.. Megasquirt er kanskje da en idè?

Bare litt konstruktive spørsmål som kan ha uttelling for resultatet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenne for sent? Det er vel det motsatte som kan bli problemet vel??, og man ønsker å unngå? At den skal tenne for tidlig = tenningsbank??

Man vil vel heller forsinke tenninga om det blir nødvendig, ved å bruke høyere oktantal (har tenkt å kjøre konsekvent på 98...), ved å bruke kaldere plugger, få ned innsugstemperatur (større intercooler)

Jeg tror/håper Motronicen takler det, men det finnes så klart en grense...

Om jeg ikke kan stille opp trykket så blir nok ikke det noen krise. Motoren blir nok mer enn kraftig nok. Er ikke ute etter en sinnsyk banebil liksom...

med 94mm borr blir det 3581ccm mot 3430 orginalt :twisted:

Så skal det også sies at jeg skal balansere veiv, svinghjul og vibrasjonsdemper... smidde stempler og balanserte (og lettere) råder vil jo gi meg en MYE mer stabil bunndel enn orginalt!(mindre temperaturutvikling)

Så at jeg kan kjøre med denne kompen på orginalt trykk tror jeg nok... Men det er ikke helt spikra enda....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...