Gå til innhold

Ujevn tomgang, dårlig gasspådrag og høyt bensinforbruk..??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en E36 325 (uten vanos) og har den siste tiden hatt problemer med at bilen har begynnt å få en skikkelig ujevn tomgang, varierer mellom 500 og 1200 o/min.. Men etter litt pleier dette å stabilisere seg.. Når dette skjer så ser jeg på økonomimåleren at bilen bruker ufattelig mye mer bensin.. Ser det også på hvor langt jeg kan kjøre på f.eks 30L.. Kjørecomputeren viser et gj.snittsbruk på ca 1,5L/mil..

Har i tillegg alltid syns at denne bilen ikke har gått som andre 325'er jeg har prøvd, og vet ikke om dette kan ha noe sammenheng??

Var akkurat ute å kjørte en tur nå, og det kan virke som den ujevne tomgangen blir verre når det regner ute..

Har byttet lambdasonde (uoriginal Bosch fra Schmiedmann), prøvd å koble fra LMM så den får over i nødprogrammet, renset tomgangsregulator med motorflush (ligget i bad i ca 3timer), byttet plugger, og sjekket for falskluft i slanger..

Noen som har noen forslag om hva dette kan være?? for bilen er helt forferdelig å kjøre som den er nå!!

Takk for alle svar!..

Skrevet

Tror jeg ville skjekket lamndasonden og luftmengdemåleren. Ta med deg bilen inn til en BMW verksted og ta en diagnostest. Da finner du problemet raskt og enkelt.

Skrevet

det med at den blir værre når det regner. det merket jeg i går :S det regner noe vilt og da hadde den problemer med å holde seg på turtall på tomgang. har også de samme symtonene som du skriver lenger oppe :S

Skrevet

Prøv å låne deg en LMM som fungerer for å sjekke om det kan vere den som er problemet.

Lambdasonden kan vere defekt selv om den er ny. Har hørt om episoder der lambda har blitt byttet 2 ganger før ting har ordnet seg.

Skrevet

Har hatt diagnosetest på den og de fant ikke noe på den.. De kan ikke se om det er lambdaen på en sånn test heller.. Og hvis det er LMM så skal det bedre seg hvis en drar ut kontakten, for da gården over i et nødprogram som kal være nokså tilsvarende som om den er helt ok..

Kan jo alltids være at lambden var ødelagt i utgangspunktet, får kanskje prøve med en annen..

men det som var rart er at idag når jeg kjørte mistet den helt drivkraften når den stod i gir, men hvis jeg trillet i fri så fungerte det helt som vanlig, men den kom seg etterhvert..

Har også hatt problemer med å starte den i det siste, liksom at starteren ikke klarer å dra rundt men den kommer seg også etter å ha prøvd rundt 5 ganger.. har også av og til problemer med sentrallås/alarm og at vinduene ikke går ned når dørene åpnes (dette er en Coupè)..

Så lurer på om det kan være noe jordingspunkt eller rett og slett batteriet som er ødelagt??

Skrevet

Di skal kunne gå inn på hver enkelt komponent og se om den regulerer når de kobler til diagnosetesteren. Dra ut kontakten på gasspjeldet(gasspjeld bryteren) og se om det blir bedre.. Har du sjekket om den suger falskluft? Pleier ofte kødde ekstra når det regner da..

Skrevet

Ta å sjekk gjordingskabelen til motoren. på min 525i M50 var det gass-spjeldsensoren som var gåen men etter en måned begynte den igjen å da var det gjordingskabelen

Skrevet

Har sannsynligvis funnet feilen, og det er ikke noe av det som er blitt nevnt men takk for all hjelp.. Det er nok dessverre enten toppakningen eller toppen som er sprekt:(..

Er det noen som vet om noen brukte topper hvis det eventuelt skulle være dette??

Skrevet

Gs-bildeler har vel brukte topper liggende. er vel egentlig litt sansynli at toppen kan være sprukket ja. 24v motorene er litt følsomme hvis man bruker gassen før motoren er varm. eller om du har hatt varmgang i motoren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...