Gå til innhold

Clutch, svinghjul, slakke E34

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lei av slakken i drivverket på min 95mod 525td og vurderer i den forbindelse å gjøre noe med det. Jeg har hatt tråder her på dette før, uten at jeg har funnet ut hva problemet er. Har vært hos aut.BMW-verksted 3 ganger og de har konstantert at alt fra girkassen og bak var tight og fint. Sist jeg var inne, prøvekjørte en erfaren E34-mekaniker bilen og sa at han trodde "slakken" lå i clutch/svinghjul, nevnte noe med fjærer på trykkplate og sånn.

Symptomene er rett og slett at det smeller i hele drivverket når jeg trår clutchen inn og skal gire. Det er verst i 1. og 2.gir. Det føles som om drivverket "river" seg løs brått fra motoren istedenfor og gli vekk. I tillegg er det slakke hvis jeg slipper clutchen brått etter jeg har byttet gir.

Jeg opplever også problemer ved langvarig kø/bykjøring med utrolig kraftige vibrasjoner i bilen ved igangsettelse og sluring. Dette er kun i 1.gir og revers. Ingenting hvis jeg tar løs i 2.gir.

Siden utbytting av clutch og svinghjul fort koster endel penger, vil jeg gjerne lufte det her før jeg går til innkjøp av noe:

--->Kan clutchen i seg selv forårsake dette problemet uten at det har noe med to-masse svinghjulet mitt å gjøre?

Vil jo helst slippe å bytte svinghjulet hvis det ikke er defekt.

--->Hva går istykker/skjer med disse to-masse svinghjulene når de er defekt og hvilke symptomer oppstår da?

--->Kan slakken ligge i selve girkassa?

Ville dere byttet både svinghjul og clutch med en gang eller satset på at bytte av kun clutch løser problemet? Det blir fort dyrt å åpne på nytt for å sette inn nytt svinghjul etterpå..

Takker for innspill, folkens!

Skrevet

har du en slaks kakkle lyd når du tar av i første gir? virker som den komer i fra bakaksel?? er det kun ved bruken av clutch du merker dette eller? har noe av samme problem, men har noen voldsome "kakkle" lyder i tillegg:(

Skrevet

Ja, det er klakkelyder. Vanskelig å lokalisere akkurat hvor de kommer fra, men de forplanter seg i hele drivlinjen virker det som. Derfor kan de godt komme fra clutch/svinghjul. Rart hvis det er slakker andre steder når jeg har vært inne 3 ganger og sjekket dette grundig. Traversforingene er også nye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...