Gå til innhold

drei ned stempler


Aroid
 Share

Anbefalte innlegg

nå begynner vinteren setter inn igjen så blir det turbo prosjekt.

Er det noen som har en formel for å finn ut hvor mye jeg kan drei ned stemplene for å få rett komp.

Motortype M20B23 85mod med 731 topp(vist jeg ikke husker feil)

Hvor mye komp bør jeg ligge på?

Vennlig Hilsen

Kim-Bertil P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående maskinering av stempel må du vite hvilken kompresjon du vil ha. For å finne ut hvor mye du skal ta av stempelet må du beregne volumet i forbrenningskammeret(FV). En forenklet formel for å finne ut dette:

Orig.FV=((Slagvolum/Antall syl.)/(komp-1))

For eksempel motor komp 9,8 i komp 6sylinder med 2291cc:

OFV=((2291/6)/(9,8-1))= 43,39 ccm

Vi ønsker en kompressjon på 8,2:1:

NFV=((2291/6)/(8,2-1))= 52,98 ccm

Vi må med andre ord øke FV med 9,64 ccm (V=NFV-OFV)

Heretter er det enkel geometri for å beregne hvor mye du må ta av stempelet for å oppnå dette volumet:

V = pi x r x r x h => h = V/(pi x r x r)

Våre stempel har en dome på midten og vi tar alt materialet i diameteren på denne. Dette gjør vi for å ikke ødelegge flammevandringen for mye. Squish sonene på stempelkanten bør få være i fred. D = 59.1 mm => r = 2,955cm

h = 9,64 / (3.14 x 2,955 x 2,955) = 3,51mm

Vi tar derfor 3.5 mm av stempelet i en diameter på 59.1 mm og vi har ca 5mm gods igjen på toppen av stempelet. (8,5-3,5=5,0)

Blir det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente egentlig bare å slipe bort den store klumpen, du ser hva jeg mener når du tar en titt på toppen din. Da havner du gjerne på rundt 40cc, så må du legge til volumet som toppakningen tar opp pluss volumet fra stempeltopp i TDC og opp til deck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Grav ut forbrenningskammeret i toppen, slik at det blir helt rundt som en halvkule, da trenger du ikke å ta så mye av stemplene.

Nå har jeg startet med å grav ut av forbrenningskammeret det tar litt tid :wink: Løpa av dagen i dag har jeg kommet til 4sylinder. masse kos arbeid.

spa0402bq4.jpg

Nå blir jeg å start opp egen prosjekt tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde slikt var meget nøye og ikke hvem som helst kunne gjøre..

vil vel ikke bli helt likt i alle forbrenningsrommene om man ikke har ordtlig utstyr og erfaring?

var ikke rettet mot deg aroid,vet jo ikke hva du kan eller ikke.bare et spørsmål.

edit: et spørsmål til,885 toppen er vel "gravt ut" fra fabrikk?

om jeg ikke husker feil er min topp rund ivertfall uten opphøyninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare var veldi stødig på hånden. det er vell stemplene som må var veldi nøye med siden den er i bevegelse.

I forbrenningskammert så trenger någenlunde lik. at det blir samma volum i vær forbrenningskammer. måles med vann.

jeg bruker dremmel for å slip ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...