Aroid Skrevet Oktober 8, 2006 Skrevet Oktober 8, 2006 nå begynner vinteren setter inn igjen så blir det turbo prosjekt. Er det noen som har en formel for å finn ut hvor mye jeg kan drei ned stemplene for å få rett komp. Motortype M20B23 85mod med 731 topp(vist jeg ikke husker feil) Hvor mye komp bør jeg ligge på? Vennlig Hilsen Kim-Bertil P
propan Skrevet Oktober 8, 2006 Skrevet Oktober 8, 2006 Det er en turbofact mener jeg på www.pure-pf.com i forumet,kikk litt rundt der.
Aroid Skrevet Oktober 8, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 8, 2006 Angående maskinering av stempel må du vite hvilken kompresjon du vil ha. For å finne ut hvor mye du skal ta av stempelet må du beregne volumet i forbrenningskammeret(FV). En forenklet formel for å finne ut dette: Orig.FV=((Slagvolum/Antall syl.)/(komp-1)) For eksempel motor komp 9,8 i komp 6sylinder med 2291cc: OFV=((2291/6)/(9,8-1))= 43,39 ccm Vi ønsker en kompressjon på 8,2:1: NFV=((2291/6)/(8,2-1))= 52,98 ccm Vi må med andre ord øke FV med 9,64 ccm (V=NFV-OFV) Heretter er det enkel geometri for å beregne hvor mye du må ta av stempelet for å oppnå dette volumet: V = pi x r x r x h => h = V/(pi x r x r) Våre stempel har en dome på midten og vi tar alt materialet i diameteren på denne. Dette gjør vi for å ikke ødelegge flammevandringen for mye. Squish sonene på stempelkanten bør få være i fred. D = 59.1 mm => r = 2,955cm h = 9,64 / (3.14 x 2,955 x 2,955) = 3,51mm Vi tar derfor 3.5 mm av stempelet i en diameter på 59.1 mm og vi har ca 5mm gods igjen på toppen av stempelet. (8,5-3,5=5,0) Blir det sånn?
propan Skrevet Oktober 8, 2006 Skrevet Oktober 8, 2006 Jepp. Stian er rette menn til å regne ut sånnt.
Aroid Skrevet Oktober 8, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 8, 2006 oki. takk. Nå blir det snart en prosjekt tråd etter jeg har kommet heim i fra ålesund
stian329 Skrevet Oktober 8, 2006 Skrevet Oktober 8, 2006 Grav ut forbrenningskammeret i toppen, slik at det blir helt rundt som en halvkule, da trenger du ikke å ta så mye av stemplene.
Aroid Skrevet Oktober 8, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 8, 2006 er det mye gods i forbrenningskammeret da?
stian329 Skrevet Oktober 8, 2006 Skrevet Oktober 8, 2006 Jeg mente egentlig bare å slipe bort den store klumpen, du ser hva jeg mener når du tar en titt på toppen din. Da havner du gjerne på rundt 40cc, så må du legge til volumet som toppakningen tar opp pluss volumet fra stempeltopp i TDC og opp til deck.
knooot Skrevet Oktober 30, 2006 Skrevet Oktober 30, 2006 om du graver ut av forbrennings kammeret som stian329 sier, hvor mye skal man da dreie av stemplene i mm for å komme på en akseptabel komp? visst man dreier stemplene så de blir flate på toppen!
stian329 Skrevet Oktober 30, 2006 Skrevet Oktober 30, 2006 Kan være det holder å ta bort den lille opphøyningen på stempeltoppen. Men det er viktig at du måler deg frem, små forandringer gjør utslag.. Dette gjelder selvsagt også forbrenningskamrene i toppen. Hva definerer du som akseptabel komp da?
knooot Skrevet Oktober 31, 2006 Skrevet Oktober 31, 2006 nei det må jo være komp for å kjøre med turbo. mellom 8.0-1 å 8,5-1 kanskje?
Aroid Skrevet Oktober 31, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 31, 2006 Grav ut forbrenningskammeret i toppen, slik at det blir helt rundt som en halvkule, da trenger du ikke å ta så mye av stemplene. Nå har jeg startet med å grav ut av forbrenningskammeret det tar litt tid Løpa av dagen i dag har jeg kommet til 4sylinder. masse kos arbeid. Nå blir jeg å start opp egen prosjekt tråd.
mEhE Skrevet Oktober 31, 2006 Skrevet Oktober 31, 2006 trodde slikt var meget nøye og ikke hvem som helst kunne gjøre.. vil vel ikke bli helt likt i alle forbrenningsrommene om man ikke har ordtlig utstyr og erfaring? var ikke rettet mot deg aroid,vet jo ikke hva du kan eller ikke.bare et spørsmål. edit: et spørsmål til,885 toppen er vel "gravt ut" fra fabrikk? om jeg ikke husker feil er min topp rund ivertfall uten opphøyninger.
Aroid Skrevet Oktober 31, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 31, 2006 Bare var veldi stødig på hånden. det er vell stemplene som må var veldi nøye med siden den er i bevegelse. I forbrenningskammert så trenger någenlunde lik. at det blir samma volum i vær forbrenningskammer. måles med vann. jeg bruker dremmel for å slip ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå