Gå til innhold

litt div ! viskere, innpress, Lykter,


Champ
 Share

Anbefalte innlegg

1 :

På min 318i Touring 98 mod. er det blitt noe rart med vindusviskerne, før virka de helt normalt , i alle fall slik jeg trodde var normalt , hakk 1 var intervall, hakk 2 var kontinuerlig visking og hakk 3 var rask visking, men nå er hakk 2 også blitt intervall ??? litt raskere intervall enn hakk 1 , men jeg får ikke kontinuerlig visking utenom på det raskeste hakket!! er dette noe jeg kan stille inn eller er det noe feil her ? Håper noen av dere vet svaret på dette og event. hvordan fikse\stille dette.

2 :

Har lest at folk snakker om innpress på felger, hva betyr innpress , hva gjør det og hvorfor er det der? kan dette ha noe med saken at bilen er vinglete med sommerdekkene der jeg har aliminiumsfelger mens bilen kjennes helt fin ut med vinterdekkene der jeg har helt ordinære felger ?

3:

Har litt fukt i lyktene mine forran og har bestillt angel eyes ringer for montering da jeg likevel tenkte at jeg må opp med lyktene for å se om man kan få dem tette, så.... er det mulig å få disse lyktene tette på egen hånd eller må man kjøpe nye? og er det vanskelig å montere disse ringene og hvordan koble dem rett etc etc ?

Håper der er noen smarte sjeler som har svar på noe av det jeg lurer på , er helt ny med BMW og har egentlig ikke peiling på biler :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på spørsmål 2:

Innpress er avstanden fra senter på felgen til kontaktflaten som ligger an mot navet på bilen. På E36 så skal det vere 42mm innpress/ET

Viss det muligens er for lite innpress på sommerfelgene så kan jo dette resultere i en ustabil bil som sporer mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 :

Har lest at folk snakker om innpress på felger, hva betyr innpress , hva gjør det og hvorfor er det der? kan dette ha noe med saken at bilen er vinglete med sommerdekkene der jeg har aliminiumsfelger mens bilen kjennes helt fin ut med vinterdekkene der jeg har helt ordinære felger ?

offset.gif

Offset er det samme som innpress. Her ser du iallefall hvordan og hva som måles.

Tror dekk, dekktrykk og hjulstilling (i ditt tilfelle dekk og dekktrykk) har mest å si viss du føler bilen vingler/sporer. Regner med du har bredere dekk på sommer, og det er igjen med til å gjøre at bilen sporer. Prøv å øk dekktrykket.

3:

Har litt fukt i lyktene mine forran og har bestillt angel eyes ringer for montering da jeg likevel tenkte at jeg må opp med lyktene for å se om man kan få dem tette, så.... er det mulig å få disse lyktene tette på egen hånd eller må man kjøpe nye? og er det vanskelig å montere disse ringene og hvordan koble dem rett etc etc ?

Fukt er desverre et kjent problem på disse lyktene, men du kan prøve å kjøpe ny pakning, eventuelt lime / ha på silikon/akryl rundt der pakningen er. Ved å ta av lokkene på baksiden av lykten, vil du også få mer luftgjennomstrømming, som kan gjøre at det dugger mindre.

Ringene er veldig lett å montere. Som regel følger det med en bruksanvisning. Er det samme type som jeg fikk når jeg kjøpte slike løse ringer, får du skjult alt INNE i lykta (trangt). Egentlig ganske vanskelig å koble feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 :

På min 318i Touring 98 mod. er det blitt noe rart med vindusviskerne, før virka de helt normalt , i alle fall slik jeg trodde var normalt , hakk 1 var intervall, hakk 2 var kontinuerlig visking og hakk 3 var rask visking, men nå er hakk 2 også blitt intervall ??? litt raskere intervall enn hakk 1 , men jeg får ikke kontinuerlig visking utenom på det raskeste hakket!! er dette noe jeg kan stille inn eller er det noe feil her ? Håper noen av dere vet svaret på dette og event. hvordan fikse\stille dette.

Håper der er noen smarte sjeler som har svar på noe av det jeg lurer på , er helt ny med BMW og har egentlig ikke peiling på biler :-)

Hei på deg og gratulerer med ny bil.

Bare en liten tanke rundt intervallene på vindusviskeren din;

Har du regnsensor?

Høres egentlig ut som om du har regnsensor på bilen din og at du er kommet borti justeringen på denne.

Dersom du har regnsensor er det på viskerhendelen innstillinger for regnsensorens følsomhet. Hvis du har endret på denne vil viskerintervallene endres.

Vet ikke om dette var relevant med ditt problem, men det er de samme symptomene. Dersom du har endret følsomheten på hendelen er dette kun en innstilling og ingenting galt er skjedd.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei der er ikke sensor , men jeg tror jeg vet hva det er nå.

Når man har viskerne til kontinuerlig visking så går det over til intervall når bilen står i ro for så å gå over til kontinuerlig i det bilen begynner å bevege seg igjen, det vil da si at der må være en sensor som styrer dette, jeg tror da at det må være noe feil med denne siden jeg merka at den av og til gikk hele tiden så plutselig går over til intervall.

Noen som vet hvor denne sensoren eller utstyret ligger slik at jeg kan se på dette , sjekke kontakter og lignende på denne bevegelses-sensorensom tydelig vis ikke fungerer slik den skal ?

eller høres dette ut som en tullete forklaring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...