Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det billigste for deg med tanke på effekt og mulighet for å ta ut mer effekt vil nok være å bygge om til 325i. Å begynne å legge penger i en 320 når man kan oppgradere til 325 er bare tull! I mitt hode ihvertfall :P

Skrevet
Det billigste for deg med tanke på effekt og mulighet for å ta ut mer effekt vil nok være å bygge om til 325i. Å begynne å legge penger i en 320 når man kan oppgradere til 325 er bare tull! I mitt hode ihvertfall :P

Ja. Får 325 motor og gir for ca. 5000,-

  • 3 months later...
Skrevet

Jeg har ikke så mye peil på bmw trimming, men har gjort et og annet på turbo og NA Porsche de siste årene, så jeg tillater meg å synse litt.

Hvis det er en vektforskjell på 320 og 325 så vil man uansett måtte sørge for at ihvertfall bremser står i stil til den nye vekten.

Hvis en antar Motor+kasse 5K, motorbytte 5K, oppgraderinger i understell, 5K. Da har man betalt 15K minimum, men trolig nærmere 20K for å få 40hk. Ikke så ille med 500kr/hk da.

Turbo er mye for pengene. Men igjen, så kommer godkjenning og det faktum at denne modifiseringen ikke lar seg skjule for omreisende myndigheter og EU-kontrollanter.

Har sett komplette turbokit her på forumet til E30 320i, men det er snakk om snaue 20K for kitt og grenrør. Så er det 5-10K i jobb, og like mye til for få få mappet det hele (korriger meg gjerne hvis jeg tar feil).

Hvor mange hk du kan få ut av det avhenger av mye; turbo, dyser, stempler, grenrør osv.

La oss si at man kan gjøre 129hk til 200hk på denne måten, 70hk. Kostnaden slik jeg har skissert det over er 30-40K (og oppover), omtrent den samme kostnaden pr. hk som et motorbytte vil gi.

Da blir det ikke så ille med 1000kr/hk for konvensjonell trimming, for jeg er ganske sikker på at en bil med sugemotortrim til 170-180hk vil banke unna en turbokonvert med 10-20% mer etter gata.

Turbo-lag betyr faktisk noe i praksis, og en sugemotortrim av kategorien over vil være ganske kvass...

Skal man til 250HK+ så er det ikke så mye annet å gjøre enn en turbo (på 320i), men da tror jeg at det fort koster over 1000kr/hk..

Selv har jeg lyst til å gjøre konvensjonell trim av en 320i (som er en motor jeg allerede har) til 150-170hk.

Tips på hva man kan gjøre for å oppnå ovenstående sugemotortrim tas gjerne imot på PM.

mvh,

Ørjan

Skrevet

Hmm original poster lurte jo på det samme.. ikke send pm, gjør som E36cab1 og post her :)

Filter er nesten unyttig som trim, men duverden for en lyd det blir. Er verdt prisen bare for lyden når man har en 5'er eller 6'er.

Knivslipt veiv pleier å gjøre susen, men spørsmålet er om det blir litt for mye av det gode å kombinere med lettere stempler og svinghjul.

Bytter jeg stempler er det vel helst for å kunne kjøre høyere kompresjon enn originalt.. Noen som vet hvem som har bra info på web relatert til ikketurbo trim?

mvh,

Ørjan

Skrevet

Kjøp en 325 i tyskland. Flytt over motor, gir, mellomaksel,hjerne , fjæbein foran (som er grøvre på 325) flytt over bærearmer bak slik at du får skiver bak + bakre stabstag. Selg resten av donorbilen i deler. GJorde dette selv og totalkostnad på det hele inkl mva på delebilen og andre utgifter kom på 3500 kr. Hadde jeg tatt meg bedre tid til å selge delene hadde jeg antagelig gått i balanse med utgiftene

Skrevet
Benytt 325 bensin regulator!

mener du at det gir mer effekt på en original 320 motor?

har mine tvil om at det hjelper noe særlig med bare den :?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...