Gå til innhold

Hva slags olje skal jeg ha på min M50B20? (520i)


Anderslien
 Share

Anbefalte innlegg

ehm olje på motoren bør være en god helsyntetisk olje egentlig uansett merke. jeg kjører på royal purple 10w40 helsyntet.

Olje på girkasse er 75w90

og på bakaksling er det 75w90 uten sperre med sperre skal du bruke hypoid LS 90. dette står i smøretabellen til castrol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0W-40 olje er det beste for motoren din. ER kaldstarter som sliter mest (tar lang tid før bla. kamakslene får smøring ved en start i -10 grader).

Putt en 10W-40 olje i fryseren og se selv. Den er tykkere enn sirrup ved -17.

0W-40 olje vil gi motoren din mye lengere levetid enn 10W-40 olje.

På girkassa skal du bruke ATF olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

atf på girkassa? skal du spandere på han ny kasse når han kjører ras på den? ATF olje er til biler med automat.

å en ting kan jeg fortelle at mest sansynelig finner du ikke bedre olje en royal purple. er ikke så mange om har hørt om den men de bruker den faktisk på spirit of norway. denne olja har en en bruddstyrke på oljefilmen som er rundt 200% bedre enn de fleste andre oljer. sjekk oljetester dere castrol er nesten på bånn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk aldri tykkere en 5w - XX på motorer med VANOS !!! og skifter du før vinteren så bruk alltid 0w - XX ..

XX = om motoren din har gått under 100 000 så bruk 30 til 40 , og for de som har kjørt langt bør man bruke 40 til 60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

atf på girkassa? skal du spandere på han ny kasse når han kjører ras på den? ATF olje er til biler med automat.

å en ting kan jeg fortelle at mest sansynelig finner du ikke bedre olje en royal purple. er ikke så mange om har hørt om den men de bruker den faktisk på spirit of norway. denne olja har en en bruddstyrke på oljefilmen som er rundt 200% bedre enn de fleste andre oljer. sjekk oljetester dere castrol er nesten på bånn:)

Mange av BMW(Getrag) manuell kassene som du skal bruke ATF olje på.

Står ofte merket med et skilt på siden av kassa.

Til og med en 323F som jeg hadde kunne bruke ATF olje.

Er klar over at ATF står for Automatic Transmission Fluid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk aldri tykkere en 5w - XX på motorer med VANOS !!! og skifter du før vinteren så bruk alltid 0w - XX ..

XX = om motoren din har gått under 100 000 så bruk 30 til 40 , og for de som har kjørt langt bør man bruke 40 til 60

Men har jeg vanos? Kom ikke det i 93? Hvordan ser jeg om jeg har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt o.t men åssen olje evt merke er royal purple?

Royal Purple er et eget merke som lager kvalitetsolje. jeg har det på bilen min og er mer en fornøyd. kan kjøre 20000 på samme olja:) men når det er sakt så skifter jeg olje uansett på 7500km og filter på 15000. stoler ikke helt på longlife oljer personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...