Lien Skrevet Oktober 21, 2006 Skrevet Oktober 21, 2006 huffda Lien skal ikke prøve å rette deg, dette "kan" du bedre en oss Hvis du kommer med argumenter i stedet for slike unødvendige usaklige kommentarer, så hadde diskusjonen vært uhyre mer interessant. Du kan jo dette mye bedre enn meg, siden du tross alt er teknisk leder og verksmester. Vi vet jo alle at kunnskap kommer automatisk med tittelen du får utdelt.
R.E.H Skrevet Oktober 21, 2006 Skrevet Oktober 21, 2006 unnskyld utrykket mitt nå folk må være usansynelig kjukk i huet om de bruker 10W - XX på BMW'r nå i denne årstiden... eller rett og slett ikke forstå det.. legger til: om min bil hadde 10W - 40 olje, så hadde jeg aldri turt å starte den i minusgrader.... for hva er poenget med å slite ut motoren med 10 til 30 ganger fortere under varmkjøring en om jeg var lur og brukte 0W - 40 i stedet ... ja hvorfor sliter du ut motoren på å bruke 10w40? bare for å høre.. men saken er jo grei at 0w40 er mer stabil på ulik temperatur enn 10w40.. men hvordan begrunnelse har du på d? og har ikke olje valg mye med hvordan han kjører og hvor langt den er gått og kanskje hvordan han er vant med å starte sin kjøring på kald motor?evt å la bilen stå på tomgang?er ikke dette lurt å ta med i en begrunnelse?(bare for å høre hvordan dette er, er ikke nå spesialist på olje/langt derifra:P)
Gjest Skrevet Oktober 21, 2006 Skrevet Oktober 21, 2006 enkel forklaring: 10W - XX senker tiden oljen bruker opp til toppen med lang nok tid til at det oppnåes metall mot metall i et "kort" øyeblikk. en kan ofte høre det ved oppstart av kald motor. litt ulyd før motoren er skikkelig i gang. for noen er det enkelt å høre åssen olje som er på motorer ved oppstart i f.eks 10 minus. i ekstreme tilfeller kan en også høre lagerbank fra et tiendels sekund og opp til flere sekunder etter oppstart. normalt vil en ikke høre at noe er galt før det er for sent... BMW motorer er for gode til å ødelegges med 10W !!! forstått hehe
j0lle Skrevet Oktober 22, 2006 Skrevet Oktober 22, 2006 Oki.. Da spør man spesialistene: Jeg skal bytte olje nå, type? merke?
BMW e36 318i Skrevet Oktober 22, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 22, 2006 det som er med bilen er at den bruker olje, må fulle på 1 liter hver 10 dager ca, hvilken olje er bedre da?? noen som har peiling på det
bimmerdude Skrevet Oktober 22, 2006 Skrevet Oktober 22, 2006 ja hvorfor sliter du ut motoren på å bruke 10w40? bare for å høre.. Hell litt 10W-XX olje i ett glass og sett på ett lokk og putt den i fryseren og la det stå i en time. Ta det ut så ser du på viskositeten så skjønner du hvorfor det ikke er bra for motoren din. Du kan omtrent ta av lokket og snu glasset opp ned uten at oljen renner ut. Prøv dette med 0W-XX, 5W-XX og 10W-XX olje. Ganske lærerikt eksperiment.
bimmerdude Skrevet Oktober 22, 2006 Skrevet Oktober 22, 2006 All olje (Bare syntetiske oljer. Mineralske oljer har ikke denne egenskapen at de endrer viskositet i takt med temperaturen) blir tykkere ved lavere temperaturer selvsagt, men hvordan kan du si at viskositeten til oljen ved den gitte temperatur ikke har noe å si for om hvorvidt den siger ut igjen fra ventilløfterne? Sirup renner saktere enn vann, rett og slett. At oljetrykket blir borte sier seg jo selv, så da er det jo om å gjøre å holde olja inne i løfteren, ergo en olje med høyere viskositet for å forhindre lekkasje.Hvor tyktflytende oljen er når den er kald har jo noe med hva den er merket med, så forskjellige verdier, forskjellige egenskaper. Mineralske oljer forandrer i hvertfall viskositeten. Den blir jo ekstremt tykk ved lav temperatur. Det med ventiltikking: Her er hvor tykk oljen er på høy temperatur som teller. M40 tikker uansett fordi den har feilkonstruert smøresystem til kamakslen.
bimmerdude Skrevet Oktober 22, 2006 Skrevet Oktober 22, 2006 enkel forklaring:BMW motorer er for gode til å ødelegges med 10W !!! forstått hehe Helt enig! 5W-XX er minimum i Norge. Bør helst bruke 0W-XX. det som er med bilen er at den bruker olje, må fulle på 1 liter hver 10 dager ca, hvilken olje er bedre da?? noen som har peiling på det Da har du oljelekasje! Hvis du ikke ser at det lekker utvendig kan det være slitte stempelringer eller ventiltetninger. Oki.. Da spør man spesialistene:Jeg skal bytte olje nå, type? merke? Min mening: Helst 0W-40 helsyntetisk. 5W-40 helsyntetisk er lettere å finne rimelig og går til nød. Sjekk at kvaliteten på oljen er enten API SL eller aller helst API SM. Merke er egentlig uvesentlig så lenge de oppfyller de kravene, kan gjerne være ukjent merke. Ett pluss om de har BMW Longlife stempel også.
ChrZZ Skrevet Oktober 22, 2006 Skrevet Oktober 22, 2006 Det med ventiltikking: Her er hvor tykk oljen er på høy temperatur som teller. M40 tikker uansett fordi den har feilkonstruert smøresystem til kamakslen. Men hvis man snakker om sommerhalvåret, så kan jeg ikke se at en 10w-XX-olje skulle være feil. Det er mange som har hatt god erfaring med å bruke denne "tykke" oljen på en M40, og da hatt en kraftig redusert tikking.
Kjetil Sømme Skrevet Oktober 22, 2006 Skrevet Oktober 22, 2006 Kjør på en helsyntetisk olje 5w-40 eller bedre. Personlig ville jeg valgt en ikke-biltema olje, siden jeg vet litt om hva biltema har hatt av oljer på flaskene sine tidligere (og det var ikke mye betryggende). Det første tallet (5w) står for kaldviskositet (hvor flytende olja er ved 40 grader celcius), det siste tallet er varmviskositeten (hvor flytende olja er ved 100 grader celcius). Det viktigste for å motvirke slitasje og forhindre motorhavari er å skifte olje og filter ofte. På E30'n blir olje og filter skiftet hver 5000km, på 330'n minimum hver 8000km. På 330'n gjorde dette også at veivakslingen ikke tok skade da jeg mistet oljetrykket pga defekt oljepumpe på våler i år. Siden det ikke var noen urenheter i oljen, så var det ingenting som la seg mellom lager og veiv da oljefilmen forsvant. Dette har spart meg for kostnad av en ny veivaksling. http://nettbutikk.gsbildeler.no/index.p ... 2U2W2D1R2R På E30'n var det ikke antydning til slitasje etter nesten 300.000km og usedvanlig mye banekjøring og juling i form av kaldstarter og påfølgende hardkjøring før motoren var blitt driftsvarm. En tykk olje som siger langsommere ut av ventilløfterne, vil også sige tilsvarende saktere inn i løfterne når bilen startes opp igjen. Ta en titt på en løs løfter hvis du kommer over en slik på et verksted en gang, hullet oljetrykket kommer inn i løftern er ikke akkurat stort.
R.E.H Skrevet Oktober 22, 2006 Skrevet Oktober 22, 2006 Det første tallet (5w) står for kaldviskositet (hvor flytende olja er ved 40 grader celcius), det siste tallet er varmviskositeten (hvor flytende olja er ved 100 grader celcius). for eksempel 5w står jo da for viskositeten ved -18grader.. for å ha det sagt..
Kjetil Sømme Skrevet Oktober 23, 2006 Skrevet Oktober 23, 2006 Det første tallet (5w) står for kaldviskositet (hvor flytende olja er ved 40 grader celcius), det siste tallet er varmviskositeten (hvor flytende olja er ved 100 grader celcius). for eksempel 5w står jo da for viskositeten ved -18grader.. for å ha det sagt.. Nei, her har vi nok begge feil. Jeg blanda sammen et par standarder, men jeg fant en tabell som definerer de ulike gradene her: http://www.maintenanceworld.com/Article ... n_tab2.gif
Champ Skrevet Oktober 23, 2006 Skrevet Oktober 23, 2006 Jeg har tenkt å bytte Olje snart på min bil , 98 mod 318 touring E36, jeg har akkurat6 kjøpt denne bilen og vet ikke hva forrige eier har brukt og når jeg leserher får jeg mistanke om at oljevalg er mye viktigere enn jeg tidligere har trodd , jeg tenkte som så at olje er olje men nå skal det sies at jeg er helt GRØNN på bil , men elsker min BMW og trenger derfor noen råd , hva mener dere jeg skal bruke på min bil nå som vinteren og kulda kommer ?
R.E.H Skrevet Oktober 26, 2006 Skrevet Oktober 26, 2006 Det første tallet (5w) står for kaldviskositet (hvor flytende olja er ved 40 grader celcius), det siste tallet er varmviskositeten (hvor flytende olja er ved 100 grader celcius). for eksempel 5w står jo da for viskositeten ved -18grader.. for å ha det sagt.. Nei, her har vi nok begge feil. Jeg blanda sammen et par standarder, men jeg fant en tabell som definerer de ulike gradene her: http://www.maintenanceworld.com/Article ... n_tab2.gif hmm oy.. ja da beklager jeg feilen jeg sa.. hadde akkurat hatt om d på skolen og da lærte vi at xxw var målt ved -18 grader... dette skal han få pryles over:P
323i Skrevet Oktober 26, 2006 Skrevet Oktober 26, 2006 Det sies om Castrol GTX Magnatec syntetisk 5w40 at den ikke renner av like fort som andre oljer, den skal ha gode vedhengs egenskaper og gir derfor sikrere smøring med en gang motoren starter opp, selv etter at bilen har stått i ro over lengre tid. Dette er kvalitets olje, og eg bruker uten tvil det før biltema oljer.. Du får det du betaler for, som oftes.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå