Gå til innhold

hvordan får jeg lyd i min e28


Anbefalte innlegg

  • 1 month later...

Ikke enkelt å byggei e28, men når du først får det til blir det sinnsykt fin lyd. Utfordringen er å få lyden fram ifra bagasjerommet.

Det beste er om du klarer å få bassportene gjennom hatthyllen, på min gamle e28 bygde jeg en båndpasskasse med 2x12", de ga meg en 1.plass på DB drag. 145,8db.

En slik kasse består av 3 kammer der elementene spiller mot hverandre i det midterste kammeret. bassrefleksene skal stå i det midterste kammeret og føres gjennom hatthyllen. på denne måten får du kombinert trykkammer kasse og bassreflekskasse som spiller HØYT!

det kan være litt krevende å bygge en slik kasse, om du ikke har gjort det før anbefaler jeg at du kontakter noen som driver med slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Halloen

Har ikke tegninger tilgjengelig men jeg skal prøve og forklare. som sagt er kassen delt inn i 3 kammere. de ytterste er 36ltr og det midterste er 28ltr (innvendige mål!). finn ut hvor mye plass du har mellom støtdempertånene og hvor mye høyde du har å gå på. da gjenstår det bare å regne. Husk at kassen må minimum være 33cm innvendig, sånn at du plass til bassene :D

Jeg brukte to 4" porter fra det midterste kammeret og opp i hatthyllen, har du mye tid så prøv å vinkle portene framover, jeg gjorde ikke det og resultatet var en lekk bakrute! det blir sinnsykt mye trykk rett opp i bakruten.

Bruk MDF når du bygger, sponplater er ikke godt nok. Det er viktig at du forborrer MDF, hvis ikke sprekker den. Når du er nesten ferdig med kassen, bland trelim og sagspon å bruk det som en fugemasse innvendig. bruk skikkelige kabelgjennomføringer til høytalerledningene, å bare borre hull er ikke godt nok.

bare send mail om det er noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...