Otto Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 Har en e36 som skal bli M3 om en stund, det skal en nydelig 3,2 liter original M3 maskin inn i den gamle 325i sedanen min. Har ellers skiftet alt av understell fra std. 325 til komplett M3 3,0 liter 94 modell. Det blir sekvensielt girskift med 6 gir, komplett interiørbytte og ellers ingen endringer på eksteriør. I motsetning til diverse gatebilprosjekter ønsker jeg at denne bilen skal være en ”sleeper”. Her kommer imidlertid problemet: har hatt en ellers grei dialog med tilsynet, men mot slutten av prosessen slo de seg vrange. De krever at prosjektet kun kan godkjennes hvis jeg bytter de nåværende bremsene (fra 94’ 3,0 M3) til de nyere bremsene fra 97’ modellen av M3 og oppover. I tillegg må jeg dokumentere at det ikke er forskjell på chassis fra 325i sedan modellen og M3 sedanmodellen. Dette ønsker jeg ikke pga. følgende årsaker: 1. Bremsene fra 3,2 liters M3 er vanvittig mye dyrere i innkjøp og vedlikehold. 2. Jeg har jo allerede M3 bremser. 3. Forskjellen i ytelse på motorene er jo bare 35 hester (Det blir bare ca. 10% - trodde det var lov til å trimme motor inntil 10% uten å måtte gjøre noe med bilen ellers?) 4. Alle vet jo at 3.0 litern ofte yter likt eller bedre enn de oppgitte hestene, mens 3,2 litern oftest er litt latere og ligger på rundt 300 hester i målt ytelse… Ergo blir det reelle talt mindre enn 35 hester. 5. Har kompensert noe for dette i byggeplanene ved å sette på stålomspunnende, teflonforsterkede bremseslanger og kraftigere foringer rundt om. Når det gjelder Chassis, regner jeg med at det kun er å slå opp i delekatalogen hos Bawaria for å bekrefte at det ikke er forskjeller i disse 2 chassisene. Det jeg håper på nå er å kunne bevise overfor tilsynet at de allerede har godkjent biler med større motor en 286 hester med ”originale M3 3,0 liters” bremser. Men for å gjøre det trenger jeg noen som kunne være så grei å stille sin bil/sitt reg. nr. til disposisjon for tilsynet slik at de kan gå inn på datasystemet sitt og lese at akkurat din bil har blitt godkjent med de aktuelle bremsene og større motor. Det er da viktig at den eller de som er villig til å hjelpe, ikke har ”issues” med bilen eller tilsynet som kan skape problemer hvis tilsynet går bilen nærmere i sømmene. Alle utgifter i forbindelse med dette dekkes selvsagt av undertegnede. Håper at noen kan hjelpe meg. PS. Hvis det ikke finnes M3 med kombinasjonen av 3,0 bremser og større enn original motor som er godkjent, trenger jeg tips eller forslag om bremser med samme diameter som 3,2 liters M3 modellen, som er godkjente og er rimelig bolt on på en e36 M3 94 modell… På forhånd takk, mvh. Lars Mittet lmittet@gmail.com og mob. 41203777. (Er på sjøen, har ikke medlemsnummeret for BMWCCN om bord…)
Mr_Sunde Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 Du kan jo kanskje bruke bremser fra en E46 fremme. Dette er jo 325mm ventilerte skiver mot 315mm på M3. Disse er jo en god del billigere også. Skal vere rimelig bolt on. Om dette er noe som biltrangsynet godkjenner er jo ikke godt å vite.
Håvard ///M3 Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 3,0 og 3,2 har like bremser bortsett fra at skivene framme på 3,2 er flytende. Det skulle ikke ha noenting å si ved en godkjenning. Men om så trenger du altså bare skivene. Karosseriet på m3 3,2 har forsterkninger på innfestning av bakstillingen,bortsett fra det er den karosserilik de andre e36 modellene. Her er et bilde av de forsterkningene som er på 3,2 literen. Disse kan du ettermontere som her,og jeg tror du får kjøpt de hos en vanlig bmw forhandler.
mbrothe Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 Ganske så av tema her, men trådstarter skriver at det må bevises av det ikke er forskjell på karosseriet på M3 og 325. Hvordan blir det hvis jeg vil bygge om min touring? Finnes vel ikke M3 touring? hehe Og med det samme, passer understellet fra M3 på touring? Hvor er det enklest å få tak i M3 motor og deler, delebil kansje? Og hva må man regne med å betale?
Otto Skrevet Oktober 24, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2006 Hei. Mener at en 3,0 liters motor ligger på rundt 30 - 50000.- alt etter hvem du snakker med, mens en 3,2 liter i god stand selvfølgelig blir dyrere... Såvidt jeg kan forstå, kan du bruke en standard 2,5 liters kasse. Hvor få ta i deler? Vidar Strand og andre spesialister, Tysklands import, Koed i Danmark, kanskje BMWCCN?
Mr_Sunde Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 Passer sikker med en 325 kasse, men er vel ikke like holdbart som M3 kasse. 328 har litt kraftigere kasse enn 325, men det beste er vel å bruke en M3 kasse. Det er samme chassis på 316...M3 Part Cross-referencePart 41008224674 (BODY SKELETON SLIDING LIFTING ROOF) was found on the following vehicles: E36: Details on E36 E36 316i SEDAN, Euro E36 318i SEDAN, Euro E36 318is SEDAN, Euro E36 318tds SEDAN, Euro E36 320i SEDAN, Euro E36 323i SEDAN, Euro E36 325i SEDAN, Euro E36 325td SEDAN, Euro E36 325tds SEDAN, Euro E36 328i SEDAN, Euro E36 M3 SEDAN, Euro Det er vel som nevnt over her kun disse forsterkningene til treversinnfestningen bak som er forskjellen så vidt jeg vet.
Otto Skrevet Oktober 24, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2006 Takk for alle gode tips, når det gjelder disse forsterkningene går vel disse på 3,2 liter understellet? Selv så har jeg 3,0 liter understellet og det er et helt annet opplegg med bl.a. ulik travers og bakaksel. Så jeg regner med at jeg skal kunne komme meg unna det. Tenkte på et alternativ mtp. maks effekt; kunne jo kødda litt med f.eks. tennplugg-åpningene og sendt bilen på rullende landevei for effektmåling. Da ville det jo framgå at teorien om at 3,2 literen er litt latere stemmer? Nå ser det ut til at jeg får tak i et sett brembo skiver med klosser til hele bilen, så da velger jeg heller å skifte dette (325mm) for å komme tilsynet i møte. Best å ikke komme i klisj med de personene jeg vil måtte forholde meg til videre... Pga. dette vil jeg da ha et komplett sett så godt som nye skiver (og kalipere, tror jeg) fra det understellet som sitter på bilen til salgs en gang utover sesongen. Disse er bolt on på 325 iallefall... Og i tillegg vil jeg vel ha et sett 16 toms BMW originale felger som jeg ikke lengre får plass til, så hvis noen har M3 - 17 toms felger de skal selge så er jeg mannen dere skal ringe til...
Otto Skrevet Oktober 24, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2006 Passer sikker med en 325 kasse, men er vel ikke like holdbart som M3 kasse. 328 har litt kraftigere kasse enn 325, men det beste er vel å bruke en M3 kasse.Det er samme chassis på 316...M3 Part Cross-referencePart 41008224674 (BODY SKELETON SLIDING LIFTING ROOF) was found on the following vehicles: E36: Details on E36 E36 316i SEDAN, Euro E36 318i SEDAN, Euro E36 318is SEDAN, Euro E36 318tds SEDAN, Euro E36 320i SEDAN, Euro E36 323i SEDAN, Euro E36 325i SEDAN, Euro E36 325td SEDAN, Euro E36 325tds SEDAN, Euro E36 328i SEDAN, Euro E36 M3 SEDAN, Euro Det er vel som nevnt over her kun disse forsterkningene til treversinnfestningen bak som er forskjellen så vidt jeg vet. Tror 328 kassa er identisk med 3,0 M3 kassa...
Mr_Sunde Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 Tror 328 kassa er identisk med 3,0 M3 kassa... Ser sånn ut ja. Ser ut som 323 også var levert med samme kasse. M3 3.0 vart levert med S5D 310Z og S5D 320Z kasse
Håvard ///M3 Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 328 og m3 3,0 har like kasser ja. 325 kassa passer også, men da må du også bruke mellomaksel fra m3 3,0 om den skal påsse på diffen.
Espen M33 Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 Merkelig at de skal kicke på det at det liksom er bedre bremser originalt på 3,2 kontra 3,0. Det er som Håvard sier akkurat samme bremser bortsett fra at 3,2 har "flytende" skiver. Tror ikke en original 3,2 blir underkjent på en kontroll om den har 3,0 skiver (eller som jeg,Brembo)
Håvard ///M3 Skrevet Oktober 24, 2006 Skrevet Oktober 24, 2006 Nei,det synes jeg er rart å. Du må nok fremvise litt klarere for dem at bremsene er identiske bortsett fra skivene. Å at det ikke er snakk om at de IKKE kan godkjenne disse.
mbrothe Skrevet Oktober 25, 2006 Skrevet Oktober 25, 2006 Ganske så av tema her, men trådstarter skriver at det må bevises av det ikke er forskjell på karosseriet på M3 og 325. Hvordan blir det hvis jeg vil bygge om min touring? Finnes vel ikke M3 touring? hehe Og med det samme, passer understellet fra M3 på touring? Hvor er det enklest å få tak i M3 motor og deler, delebil kansje? Og hva må man regne med å betale?
Otto Skrevet Oktober 25, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2006 Ganske så av tema her, men trådstarter skriver at det må bevises av det ikke er forskjell på karosseriet på M3 og 325. Hvordan blir det hvis jeg vil bygge om min touring? Finnes vel ikke M3 touring? heheOg med det samme, passer understellet fra M3 på touring? Hvor er det enklest å få tak i M3 motor og deler, delebil kansje? Og hva må man regne med å betale? Har besvart samme innlegget over...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå