viper Skrevet Oktober 24, 2006 Share Skrevet Oktober 24, 2006 satt å kjedet meg her en dagen og kom til å tenke på en ting, viss man hadde plassert en venturi (innsnevring) i eksosrøret like forann turboen, ville ikke da luften få en større hastighet og dermed rotere fortere, og kunne produsere høyere trykk...? jeg er ganske sikker på at dette ikke vil fungere siden jeg aldri har hørt om dette før, men hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Oktober 24, 2006 Share Skrevet Oktober 24, 2006 Litt av poenget er jo også å bli kvitt eksosen,men teorien er delvis riktig. Hvis du regner ut tverrsnittet av en standard collector og tverrsnittet av alle røra som går mot den igjen så ser du at det er strupet allerede. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viper Skrevet Oktober 24, 2006 Forfatter Share Skrevet Oktober 24, 2006 hehe okai, da fikk jeg det ut av hodet:p Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 24, 2006 Share Skrevet Oktober 24, 2006 Har du en innsnevring før turboen, og diameteren går opp igjen inn i turboen, så er mye av poenget borte, siden lufta vil gå tilnærmet like tregt etter innsnevringen som før. Ergo er det diameteren på turboen som sannsynligvis vil ha mest å si. I tillegg antar jeg det må være nok trykk i fra motoren til å klare å speede lufta opp i stedet for at hele luftstrømmen bremses, uten at jeg vet hvor betydningsfull den faktoren er (kan være det er trykk nok i søkk og kav for alt jeg vet). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Oktober 24, 2006 Share Skrevet Oktober 24, 2006 Det er i bunn og grunn èn ting som gjør at en motor øker effekten-den må puste bedre. Det er derfor vi porter,polerer,freser og herjer med kamtider-nettopp for å få mest mulig luft inn og ut fortest mulig. Og noen av oss installerer tilogmed respirator for å få mer liv ikke sant Så da går vinninga opp i spinninga hvis vi har ett grenrør som stopper den fløden til slutt. Som Gunner sier,"strupinga" justerer vi med A/R på turboen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå