Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er mye snakk om Vanos her på forumet, men hva er egentlig Vanos?. Har sjøl dobbel vanos på min 1,8 valvetronic (E-46) :?:roll:

Skrevet

Vanos er variable kamtider. Dvs at kammen blir vridd litt alt etter turtallet på motor. Dette er for å gi bedre bånndrag og toppeffekt på samme kam.

At du har dobbel betyr at du har dette på innsugs og eksos kam..

Skrevet
Vanos er variable kamtider. Dvs at kammen blir vridd litt alt etter turtallet på motor. Dette er for å gi bedre bånndrag og toppeffekt på samme kam.

At du har dobbel betyr at du har dette på innsugs og eksos kam..

Vil det si at ved bruk av Vanos trenger bilen kun en kam, istedenfor doble overliggende kam-aksler? Eller? :oops:

Skrevet

Nei.

Den har begge kammene. Men kammen forandrer posisjon etter turtallet på motoren. Slik at du får både bra bånndrag og toppeffekt av samme kam

Skrevet
Nei.

Den har begge kammene. Men kammen forandrer posisjon etter turtallet på motoren. Slik at du får både bra bånndrag og toppeffekt av samme kam

oki oki.Er ikke særlig teknisk av meg, men med dobbel Vanos og Valvetronic burde jo motoren ha alle forutsetninger for et bra dreiemoment og høy effekt :wink::wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...