gravity- Skrevet Oktober 29, 2006 Skrevet Oktober 29, 2006 Min abs varsellampe har lyst i en tid nå. I vinter kjørte jeg ut i grøft med hardpakket snø. Trolig det som er årsaken. Jeg skal nå ha bilen på eu-kontroll, og må få fikser dette. På min tidligere e-39 var bremseføler fremme kuttet - byttet denne - OK. Det jeg lurer på er; Hvor mange, og hvor er bremse føleren? Jeg har sett en bak høyre, og en foran venstre. Begge går rett inn i bremsecalipteren ved bremseklossene. Begge ser forholdsvis intakte ut. Men har lagt merke til at den boksen bremseføleren og en annen ledning sitter i, er det kun en ledning som sitter. Dette er da foran høyre. Skulle vært vedlagt bilde her, men får ikke lagt inn.. Setter pris på om noen som har gjort dette før/kan dette kommer med innspill. Bmw 520 Ia Touring 98 mod E-39http://Bildeoo1.jpg
Tam Skrevet Oktober 29, 2006 Skrevet Oktober 29, 2006 Det sitter ABS sensor på alle hjul. Virker ikke speedometeret er det venstre bak som er gåen da den også gir signal til speedometeret. At du har en boks med ekstra ledning i foran er at der du har to ledninger har du også slitasjeføler for bremsene. Du har en foran og en bak av disse. ABS sensor koster ca 800 kr. De har en tendens til å ryke ofte.
gravity- Skrevet Oktober 29, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2006 Ser ingen føler på venstre bak, men speedometerer funker - så da må vel den være i orden. Er det slitasjeføler for bremsene i begge foran. For hvis det er det, må jo den siden med kun en ledning være den som mangler abs sensoren?
Tam Skrevet Oktober 29, 2006 Skrevet Oktober 29, 2006 Du har bare en slitasjeføler foran og den er ikke årsaken til at ABS lampa lyser. Er sensoren for ABS som er gåen. Du kan stikke innom en BMW forandler som leser av hvilken sensor som er gåen eller du kan ohme dem med et multimeter. En som er frisk måler ca 9,2 til 9,9 Mohm
gravity- Skrevet Oktober 29, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2006 Så det vil ikke lyse abs lampe hvis slitasjevarsleren har tatt kvelden?
Tam Skrevet Oktober 29, 2006 Skrevet Oktober 29, 2006 Foran må du åpne boksen som sitter inne i skjermene. Det er en skjøtekobling/plugg der og det er den blå som er til ABS sensoren. Trekk koblingene fra hverandre og mål motstanden mellom de to metallstikkene som er nede i pluggen som kommer fra hjulet. Bak ligger pluggene bak plastkjermen . Må bare følge ledningen opp inn bak plasten og lirke kontakten ut.
Tam Skrevet Oktober 29, 2006 Skrevet Oktober 29, 2006 Så det vil ikke lyse abs lampe hvis slitasjevarsleren har tatt kvelden? Nei, da lyser det for slitte bremseklosser
gravity- Skrevet Oktober 29, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2006 Tusen takk!!!! Det er en skjøtekobling/plugg der og det er den blå som er til ABS sensoren.... Denne mangler jo på høyre foran = den som må ny??
Tam Skrevet Oktober 29, 2006 Skrevet Oktober 29, 2006 Kan jo tenkes at BMW/Siemens som lager disse har byttet farge en gang men på min 2000 modell går det to kabler inn i boksen på venstre side foran (ABS og slitasjeføler) og en ledning inn i boksen på høyre side (ABS). Alle de jeg har byttet har hatt blå plugger.
gravity- Skrevet Oktober 29, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2006 Slik er det på min også. Og hvis den høyre bak vil gi utslag på speedometeret, sitter jeg igjen med venstre bak. Kan ikke erindre å ha sett ABS (blå) ledning der.. Evt. måle spenningen på de to framme... blå på hver side.. For å få det på det tørre; Skal det da være en blå abs sensor på hvert hjul?
Tam Skrevet Oktober 29, 2006 Skrevet Oktober 29, 2006 Venstre bak er speedometeret. Alle mine er blå.
gravity- Skrevet Oktober 29, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2006 Ok. Men speedometeret fungerer greit så da utelukker jeg v.b Da får jeg først ta en runde å se om det er noen blå abs følere som mangler..
Tam Skrevet Oktober 29, 2006 Skrevet Oktober 29, 2006 Tipper at føleren er på plass men at den er defekt. Har en tendens til å komme fuktighet inn i dem virker det som. På http://www.autopower.se/ under gør det selv står det hvordan du bytter defekte sensorer +bilder. http://www.autopower.se/mekartips/sensorbyte/3.jpg
gravity- Skrevet Oktober 29, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2006 Supert!!! Skal få se om jeg får sjekket ut dette. I såfall kommer jeg med tilbakemelding..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå