Gå til innhold

Farge på xenonlys


TJ
 Share

Anbefalte innlegg

Siden det ser ut til at den ene xenonpæren min begynner å synge på siste verset, vurderer jeg nå å bytte begge for å få litt blåere xenonlys enn jeg har. Jeg har nå "standard" xenonpærer, antageligvis 4200k.

Men så til det store spørsmålet: hvilken type skal jeg kjøpe for å få en fin blåaktig farge (ikke lilla) UTEN at det går for mye på bekostning av lysstyrken? 6000k eller 8000k??

Noen der ute som har erfaringer med dette og kan gi meg noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gir best lys er 6000K, ønsker du litt mer blåaktige lys, så må du gå for 8000K.

Det som gir LENGST lys, er rundt 4200K. Over og under der, så taper lyset seg.

6000K er mest normalt innen ettermonteringens verden (samt noen nybiler også syntes jeg å se).

Dette gir et hvitt lys med blåskjær.

Her er mine monterte 6000K 35watt nærlys:

_MG_2467_sm.jpg

_MG_2463_red_sm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fint med modifiserte bilder..

Hehe. Vet ikke om jeg tør å sette min lit til det fargekartet der, men gav vel en viss pekepinn om ikke annet...

Vurderer 8000k faktisk, siden dette gir et litt mer blåaktig lys. Noen som har dette selv og kan gi litt info om hvordan dette fungerer med tanke på lyskvalitet osv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg veldig fornøyd med 6000K. Synes det er et bra kompromiss mellom lysstyrke og blåskjær. Ville faktisk ikke hatt lyskjegla noe blåere (for sjåførens del). Man skal huske på at det ikke kun er for syns skyld, man blir jo også sittende og stirre inn i en lyskjegle i den fargen man velger. Alt man lyser på blir jo slik.

Her er et par fargekart:

colortempfigure5dx0.jpg

temperatureds1.jpg

colortp3.jpg

Denne må jeg innrømme at jeg ikke er helt enig med:

hid3colorskk7.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og studerer fargeskalaene deres til den store gullmedaljen her og lurer da på en liten teknisk ting;

Siden en del Audier (spesielt) har veldig skarpt blått lys betyr det da at de har høyere Kelvin originalt? - Eller er det kun lysbrytningen i linsene om å gjøre?

Synes da spesielt A4 har veldig skarpt blått lysskjær.

Ellers virker det jo som om BMW har veldig jevne xenonfarger på bilene de leverer, men vil fargen endre seg litt i linsen (tenker da spesielt på spreder/grøftelys)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...