Gå til innhold

Heve bilkjøp ved defekt toppakning??

DaggEn
 Share

Anbefalte innlegg

Har en irriterendes sak som nettopp har oppstått og håpte på at noen her inne kunne bistå med tips, lover eller info om lignende saker.

Saken er den at jeg kjøpte meg en vinterbil på fredag som var (03.11.) En Ford Mondeo '94. Har ikkje parkert sommerbilen helt enda så har ikkje kjørt Mondeo'en mer enn 10-15mil.

I kontrakten står det at bilen selges som den er ved prøvekjøring. Er bare bemerket at det er en bulk på førersiden.

Idag når min far lånte mondeoen min når han ironisk nok skulle hente sin bmw på verksted så når han skulle starte bilen min så tikket det og lagde ulyder i fleng. Fikk karene på verkstedet til å ta en slik kvalitets service av bilen der de så over hva som var blitt ødelagt.

Diagnosen var følgende: Motor defekt ~ toppakning + vannpumpe + evt registerreim..

Pris: Ca 15.000

Ligger til at jeg kjøpte bilen for 24.000kr.

Her er annonsen til bilen: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail ... &username=

Hvilke rettigheter har jeg til å heve kjøpet?

Damen som jeg kjøpte bilen av står på sitt og skulle snakke med advokat. Hun nekter at jeg har rett til å heve kjøpet.

Er lei av slike uheldigheter som skjer med meg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har signert kontrakt hvor det står at bilen er besiktiget og kjøpes som den er så er den vel gjort det?

En annen sak er hvis selger viste om dette så var hun pliktig til å oppgi dette, men det ser ut som i denne saken at hun ikke var det. Den KAN jo ha sprekt i etterkant, men da har man jo vært svært uheldig.

Du kan ringe NAF. De gir gratis bistand vedr. slike konflikter hvis du er medlem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen som jeg kjøpte bilen av står på sitt og skulle snakke med advokat. Hun nekter at jeg har rett til å heve kjøpet.

Reklamasjonsfristen ved kjøp/salg mellom privatpersoner er 2 år. Dersom du kan bevise at skadene/feilene kan føres tilbake til før kjøpstidspunktet så kan du stille selger ansvarlig.

Jeg er ikke mekaniker, men jeg synes det virker litt drøyt at alt det du nevner har tatt kvelden kun på de få kilometrene du har brukt bilen. Jeg vet ikke nøyaktig hva slags dokumentasjon som kreves for å kunne bevise en slik sak, men det vet sikkert NAF, Forbrukerrådet eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklamasjonsfristen ved kjøp/salg mellom privatpersoner er 2 år. Dersom du kan bevise at skadene/feilene kan føres tilbake til før kjøpstidspunktet så kan du stille selger ansvarlig.

Jeg er ikke mekaniker, men jeg synes det virker litt drøyt at alt det du nevner har tatt kvelden kun på de få kilometrene du har brukt bilen. Jeg vet ikke nøyaktig hva slags dokumentasjon som kreves for å kunne bevise en slik sak, men det vet sikkert NAF, Forbrukerrådet eller tilsvarende.

hadde du hatt to års reklamasjonsrett på kjøp av bruktbil hadde det praktisk talt bare vært å kjørt på dynga alle biler over ett år!

Bruktkjøp er å blir bingo! ta en nøye sjekk før du handler.! stort sett er det ikke annet å gjør.

En selger kan ikke stå til ansvar for att du F.eks, starter opp en iskald bil å gir bånn pinne i samme øyeblikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde du hatt to års reklamasjonsrett på kjøp av bruktbil hadde det praktisk talt bare vært å kjørt på dynga alle biler over ett år!

Du burde ikke være så påståelig så lenge du ikke kjenner loven selv. Ved salg mellom to privatpersoner gjelder en lov som kalles "kjøpsloven". I følge denne loven er reklamasjonsfristen to år. Tro det eller ei.

Bruktkjøp er å blir bingo! ta en nøye sjekk før du handler.! stort sett er det ikke annet å gjør.

Jo, man kan benytte seg av de rettighetene man har i henhold til den loven jeg nevnte ovenfor.

En selger kan ikke stå til ansvar for att du F.eks, starter opp en iskald bil å gir bånn pinne i samme øyeblikk!

Du har tydeligvis ikke peiling på hva du prater om. Nei, en selger skal selvfølgelig ikke klandres for at du starter opp en iskald og gir bånn pinne, men hvis bilen har en mangel som beviselig kan føres tilbake til før kjøpstidspunktet så er selger ansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ikke være så påståelig så lenge du ikke kjenner loven selv. Ved salg mellom to privatpersoner gjelder en lov som kalles "kjøpsloven". I følge denne loven er reklamasjonsfristen to år. Tro det eller ei.

Jo, man kan benytte seg av de rettighetene man har i henhold til den loven jeg nevnte ovenfor.

Du har tydeligvis ikke peiling på hva du prater om. Nei, en selger skal selvfølgelig ikke klandres for at du starter opp en iskald og gir bånn pinne, men hvis bilen har en mangel som beviselig kan føres tilbake til før kjøpstidspunktet så er selger ansvarlig.

Lykke til med å bevise noe i dette tilfellet, tviler på at selger er mekaniker så det kan være en hel jævla mye feil som selger ikke er "klar" over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vanskelig å få gjort noke med dette vil eg tru,spes viss det bare er topp-pakningen ettersom den kan ryke på et øyeblikk når den først er blitt dårlig. Kommer som regel "plutselig" da. Selger kan sikkert vanskelig stilles til ansvar for dette ettersom det kan oppstå pga ulike kjøremønster fra fhv eiger og nåværende eiger,dvs turtall og belastning.

Sier ikkje at du kan prøve,men veit av erfaring at dette kan bli påstand mot påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan tydeligvis heve saken samme hva som står i kontrakten.. er ikke vits i å skrive kontrakt.. solgte bilen min i juli å har ikke fått en krone enda.. ikke bilen heller.. kjøper havarerte da han kom hjem.. stuka hele motoren.. aner ikke hvordan han jor det for den var ikke oljetør i følge verksted raport... å han gikk til forburuker rådet og etter det jeg har forstått så er min kontrakt ugylig.. norske lover er helt utrolige..men saken er jo ikke over enda da.. så ta bilen og kjør tilbake med den du.. kontrakter er vist til for og brytes..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sannsynlegvis ein kamel du må svelgja. Dersom dei første symptoma ikkje viste seg før det var gått ei veke, korleis skal du då bevisa at selgjar visste om dette og dermed braut si opplysningsplikt?

Når ein kjøper bruktbil, spesielt hos privat person, er det alltid ein risiko for at ein kan gå på ein smell.... I dette tilfellet ville det ihvertfall ikkje for min del vore verdt å bruka energi på noko med så usikkert utfall... Eller sikkert om du vil :roll: Det er tross alt ikkje snakk om alt for mange høvdingar :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal hvertfall ikke selge bil ti deg ser jeg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde eit tilfelle for ei stund sia der NAF og Forbrukerrådet var innblanda så har fått litt peiling føle eg... Bilen kjøpes som den står, og det er derfor ein risiko... Å kjøpe bruktbil er ein risiko, og desto eldre bilen er, desto meir risiko er det... Når det attpåtil står i kontrakten at bilen kjøpes som den står så har du egentleg ikkje nokon rettigheta i ettertid...

Det er imidlertid eit unntak; Det er dersom selger visste om feilen og ikkje opplyste om den!!! Da kan du gå tilbake på det... Dersom det står km.stand i kontrakten når du kjøpte den, og den viser kun 150km meir nå på speedometeret, så kan det hende du har ein liten sak, men dersom selger blånekte for at han/ho visste om det, så blir det vanskelig!!! Surt, men sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det kun er topp-pakningen som er gåen og ikkje sprekk i toppen eller blokk,ville eg ha kjøpt delane(pakning,reg reim osv) og enten gjort det sjøl ved hjelp av Haynes-boka og/eller kyndig kompis,eller spurt nokon eg kjente om dei kunne ta jobben. Er ikkje trolldom det er snakk om,men en relativ enkel operasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan tydeligvis heve saken samme hva som står i kontrakten.. er ikke vits i å skrive kontrakt.. solgte bilen min i juli å har ikke fått en krone enda.. ikke bilen heller.. kjøper havarerte da han kom hjem.. stuka hele motoren.. aner ikke hvordan han jor det for den var ikke oljetør i følge verksted raport... å han gikk til forburuker rådet og etter det jeg har forstått så er min kontrakt ugylig.. norske lover er helt utrolige..men saken er jo ikke over enda da.. så ta bilen og kjør tilbake med den du.. kontrakter er vist til for og brytes..:)

Det er egentlig derfor man aldri skal levere fra seg bil før man har fått pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese kapittel 4 i kjøpsloven av 1988 vil jeg tro.

§17 omhandler varens egenskap. dvs blandt annet hva en slik bil vanligvis brukes til. Er tilsvarende biler allerede øddelagt eller fungere de? Osv

At bilen blir "solgt som den er" er en måte å fraskrive seg ansvaret for selger. Men man har rettigheter som kommer frem av kjøpsloven § 19 som omhandler ting som er solgt "som den er".

Kort fortalt så forepligger det en mangel hvis:

1 tingen ikke samnsvarer med de opplysninger som selger har gitt om tingen, dens egenskap eller bruk og som kan ansees å ha innvirkning på kjøpet.

2 Selger ved kjøpet har har forsømt å gi opplysninger om vesentlige forhold ved tingen som han måtte kjenne til.

3 tingen er i vesentlig dårliger stand enn kjøper måtte regne med etter kjøpesummens og forholdene ellers.

Det skal sies at jeg ikke kan mye om norges lover og hvertfall ikke om bil, men dette kan kanskje gi deg en pekepinn. Sikkert noen andre som har lest mer jus en meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...