rottert Skrevet November 7, 2006 Skrevet November 7, 2006 Er det bare meg eller har dagens ungdom med fersk sertifikat mindre respekt for bilkjøring? Okey jeg er bare 23 år selv, men det virker som opplæringen har blitt dårligere da jeg ser bare mer og mer hensynsløs kjøring blandt tenåringene. I helga skjedde det igjen. Jeg skulle en kveld kjøre mellom selsbakk og heimdal i Trondheim der alle som er fra Trondheim vet veien er såpeglatt når det har vært fuktig og gradestokken ligger rundt frysepunktet. I 60 sonen segler jeg i ca 30 i km/t og sliter selv i den farten å holde grepet i svingene. Plutselig møter jeg en mb w124 og en opel som kappkjører i motsatt kjørefelt. Regner med farten der var mellom 70 og 90. Skjønte dette måtte gå galt så jeg snudde etter 50 meter for å se hvordan det hadde gått. Jeg hadde riktig. Mercedesen hadde snurret rundt et par runder å lå i grøfta 20 meter fra svingen vi møttes og opel'n sto i begge kjørefeltene. Rundt bilene så jeg flere 18åringer og fjortisser enn det var seteplasser som sto å gliste. Neste gang kanskje jeg kjører 20 sekund før og får smadret fronten av en mercedes. 80 km/t mot en bil som kjører i 30-40 vil jeg tru gir en bra smell særlig med en bil i samme fart like bak... Ville bare nevne det og og minne om at vi mister alt for mange liv på norske veier. Sier ikke at det er bare tenåringer som er problemet, men de fleste har vel en tendens til å ikke lære før de har feilet...
B.E.E. Skrevet November 7, 2006 Skrevet November 7, 2006 Du har helt rett, det er skremmende mye villmannskjøring blant unge bilister. Erfaring er stikkordet. Mange ferske sjåfører ser på seg selv som verdensmestre, med de resultater dette måtte medfølge.
rottert Skrevet November 7, 2006 Forfatter Skrevet November 7, 2006 Du har helt rett, det er skremmende mye villmannskjøring blant unge bilister. Erfaring er stikkordet. Mange ferske sjåfører ser på seg selv som verdensmestre, med de resultater dette måtte medfølge. Erfaring ja. Har selv erfart bilulykke der jeg egentlig ikke skulle overleve. Etter det skjedde har jeg opplevd kommentarer som "du kjører som ei kjerring" osv fra folk som har etter bilulykker forandret kommentarene til "ro ned da!" Kjenner alt for mange som har ødelagt seg både med villmanskjøring og fyllekjøring. Fornuftige folk. Nekter å tru at ikke det er mangel på opplæring i Norge. I Trondheim har vi faktisk en mclærer på 24 år som startet jobben i fjor etter å nesten ikke kjørt motorsykkel siden han kjørte opp når han var 19. Sier jo litt...
gkjernaas Skrevet November 7, 2006 Skrevet November 7, 2006 hmmm... joa, erfaring er vel og viktig det, men noe som er hakket viktigere er vel å en konsekvenstanke i bakhuet! selv er jeg kun 18, og har hatt lappen i et halvt år... kjører aldri uten å tenke på hva som kan dukke opp rundt neste sving, bak neste trailer, etter det krysset osv.! DET er en genial ting å ha med seg... hadde alle gjort dette til en vane ville antall ulykker sunket betraktelig!
gkjernaas Skrevet November 7, 2006 Skrevet November 7, 2006 og det med at det er glatt... det er greit å kjippe i grøfta en gang i blant! gjort det sjøl noen ganger(som følge av rasing i mindre fart), men har en ikke respekt for is(særlig væris), vannplaning osv., så har en ingenting på disse førene å gjøre! hadde jeg vært den som kom etter den opel'n og merca, så trur jeg faktisk jeg hadde anmeldt det på pur f...
Even Tveter Skrevet November 7, 2006 Skrevet November 7, 2006 Man lærer av sine feil, jeg trur alle her på forumet har kjørt gris når de var unge, uansett om det var på 80'tallet. Mange av de ferske skjønner ikke at det faktisk er så glatt som det er, mange har sin første sesong på snø og is å sånn er det, og trur ikke de 10 neste 18års kullene er noe bedre selv om vi dytter inn ''vett'' med teskje i hodene på de. Er selv 18, men sikkert fortsatt 15 i hode
Dr_S Skrevet November 7, 2006 Skrevet November 7, 2006 Er vel slik man nettopp skaffer seg erfaring? Ved å feile og lære? Problemet er bare det at enkelte synes det er GØY å feile...så de fortsetter.. Selv har jeg kjørt bil i 11 år og har ennå mye å lære, selv om jeg har lært mye oppigjennom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå