Champ Skrevet November 8, 2006 Share Skrevet November 8, 2006 Jeg har aldri vært noe god på biler, har for bare en mnd eller 2 siden kjøpt min første BMW, men hvordan kjører mewn bil best , er det å kjøre økonomisk også det bejste for bilen\motoren. er det slik at det er best å kjøre med så lavt turtall og høyest mulig gear som vistnok skal være det mest økonomiske også er det beste for bilen , eller bør man kjøre med litt høyere turtall for bilen sin del? (tenker da ikke på når bilen er kald feks) Med lavt turtall så sitter jeg uten å vite noe om det og tror at jeg soter til plugger slik at dem blir dårligere eller noe slikt. Hva er egentlig best ?? hadde helst sette mange gode detaljer rundt dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet November 8, 2006 Share Skrevet November 8, 2006 Kjør med det giret/turtallet hvor du meker at motoren jobber lett. Når motoren jobber tungt og du har lavt turtall er det større belastning enn høyere turtall hvor den jobber lett. Samt mer økonomisk. Dette er jo også en veldig veldig vanesak. Tror ingen kjører helt likt.. Men litt turtall skader ikke (på varm olje) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Champ Skrevet November 8, 2006 Forfatter Share Skrevet November 8, 2006 ok , jeg tipper jeg kjører med for lavt turtall jeg da. må kansje prøve og omstille meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet November 8, 2006 Share Skrevet November 8, 2006 Står vel litt i håndboka di også. Ellers er vel en titt på bensinforbruks måleren din under kjøring noe å se på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
STian:) Skrevet November 8, 2006 Share Skrevet November 8, 2006 Hvis man konstant kjører med lavt turtall og ikke girer ned før den nesten dør ut ibakker osv, da vil det nok bli noe koks rundt omkring her og der. Da vil den ikke bli noe sprekere for å si det slik. Men som sagt før så er det best å kjøre i det giret og med det turtallet bilen jobber lettest i. Og for all del, bilen har ikke vondt av å få noen tusen omdreidninger av og til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Champ Skrevet November 8, 2006 Forfatter Share Skrevet November 8, 2006 Står vel litt i håndboka di også. Ellers er vel en titt på bensinforbruks måleren din under kjøring noe å se på. skal man kjøre etter den måleren så vil vel neppe den bilen bli gammel Håndboka!!! det er en bok jeg har sett i for å finne spesifikasjoner , men å lese der om hvordan bilen skal kjøres kan du være helt sikker på at jeg aldri kommer til å gjøre, det blir jo som å lese en instruksjonsbok til en eller annen dings man har kjøpt, og det er det jo ingen som gjør, det er jo nedverdigende:-) nei da spør jeg heller her, for jeg har en anelse av at det som blir skrevet ikke altid stemmer overens med slik det faktisk er, og liker å få synspunkter som IKKE kommer fra leverandør\produsent og i dette tilfellet ville jeg også vite HVORFOR men skal ha lavere eller høyere turtall, hvordan spare bilen sin mest mulig etc etc. i følge boka blir det dyrt og jeg vet jo at det er massevis av folk her som kan dette, også er det enklere samtidig som jeg får betalt for det siden jeg er på jobb nå LEVE BIMMERS.NO , jeg får betalt for å være her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet November 8, 2006 Share Skrevet November 8, 2006 "Champ" Så din påstand blir altså at bmw har laget denne håndboka og måleren uten at de helt vet hva de driver med da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Champ Skrevet November 8, 2006 Forfatter Share Skrevet November 8, 2006 hvor ser du at jeg har påstått dette ? jeg skrev at jeg har en "anelse" om at alt i den boka ikke stemmer overens med slik det faktisk er, og påsto ikke noe som helst jeg. disse håndbøkene er ikke så detaljert som de svarene jeg kan få her på forumet, og henviser for det meste til din nærmeste BMW.forhandler om det meste Jeg liker å få svarene med forklaring på HVORFOR det er slik og hvorfor det IKKe er slik, og det var ikke noe forsøk på å si at den som har skrevet bøkene ikke har peiling, men de tar ikke med alle de små detaljene om hva som ikke er så bra. Tilbake til spørsmålet ..... økonomisk kjøring er altså ikke det samme som det beste for bilen hvis jeg skjønner det rett nå? Det nevnes koksing etc . hva er det som kokses ? plugger ? plugghetter ? noe mere det går ut over? hvis det for eksempel bare er slik så er det vel ikke "skadelig" for selve motor i noen stor grad eller? noen deler i selve motoren som slites ved lavt turtall og tungt drag ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet November 8, 2006 Share Skrevet November 8, 2006 flat pedal etter ca 20 min med oppvarming av olje\ motor vis du bor på landet som meg da hehe.. btw sitter på jobb jeg å hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet November 8, 2006 Share Skrevet November 8, 2006 Beklager dette med påstand Champ. Vil uansett tro at boka og måler kan gi retningslinjer for godt økonomisk bilhold. ellers så tror jeg som quote="Ellingsen"]Kjør med det giret/turtallet hvor du meker at motoren jobber lett. Når motoren jobber tungt og du har lavt turtall er det større belastning enn høyere turtall hvor den jobber lett. Samt mer økonomisk. Dette er jo også en veldig veldig vanesak. Tror ingen kjører helt likt.. Men litt turtall skader ikke (på varm olje) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Champ Skrevet November 8, 2006 Forfatter Share Skrevet November 8, 2006 får man på den måten fjernet koksing etc , ved at man blåser det litt rent eller ? for å spørre vanskelig, kan man ikke like gjerne kjøre opp bare turtallet mens bilen står parkert, med bilen i fri uten å bevege seg , ville det ha samme effekt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet November 8, 2006 Share Skrevet November 8, 2006 Vet det har vært noen diskusjoner her inne om motor rens også. Kan prøve søke litt her på bimmers om dette. Det omhandler litt om temaet her. Ellers så tror jeg olje skift med riktig olje har mye og si. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Champ Skrevet November 8, 2006 Forfatter Share Skrevet November 8, 2006 ja jeg tenkte å skifte olje ,oljefilter og plugger snart. Hva vil være riktig olje på min 98 mod E36 318i her oppe i det kalde nord ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet November 8, 2006 Share Skrevet November 8, 2006 Tror en castrol olje 0w - xx bør være grei. Jeg kjøper min på Castrol GTX Magnatec 5w-40 helsynt på mekonomen til 498kr for 4liter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Champ Skrevet November 8, 2006 Forfatter Share Skrevet November 8, 2006 takker for tipset ang oljen, så er det bare å huske det men det er vel det samme hvilket merke det er så lenge oljen har de samme verdiene ... eller ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå