herbal Skrevet November 8, 2006 Skrevet November 8, 2006 Hei Jeg skal se på en 1992 316i - E36 senere denne uken. Hva skal jeg sjekke på bilen før jeg evt. kjøper den? Hvor pleier disse bilene å ruste, har de svakheter som må sjekkes osv? Mvh, Erik
kabeldeigen Skrevet November 8, 2006 Skrevet November 8, 2006 Rust på forskjermer, om radiatoren er i god stand. Har en tendens til å sprekke med årene.
Sevenord Skrevet November 8, 2006 Skrevet November 8, 2006 Jeg ville sjekket om det er litt småslakk i dørene, og om det er slakk i stolene. Ikke noe krise, men steike ta så irriterende og absolutt noe du skal prute på! Fukt i lykter er også noe. Spør han når regreim er byttet sist, og hør om den tikker unaturlig mye(kan være kam som er sliten, tror det er M40 motor det der?) Kan ellers anbefale deg http://www.autopower.se/begagnatguiden/e36/default.asp
herbal Skrevet November 8, 2006 Forfatter Skrevet November 8, 2006 Stemmer at det er M40 motor på denne. Så i guiden du linker til at kam/reg.reim er veldig utsatt på denne motoren. Er det dårlig holdbarhet på M40 motoren, eller fungerer den godt dersom man følger opp med vedlikehold?
B.M-Tech Skrevet November 8, 2006 Skrevet November 8, 2006 M40 motoren er etter min erfaring en solid og slitesterk motor hvist den har hatt gjevnlig oljeskift og helsyntetisk olje. Hadde en 318i med denne motoren og var ikke plaget i det hele tatt. Men register reim intervallene er på 40 000 km!!! eller tre år.
Mr_Sunde Skrevet November 8, 2006 Skrevet November 8, 2006 Sjekk motor godt. Er den godt vedlikeholdt så skal den ikke tikke noe. Sjekk også hjuloppheng. Foringer og kuleledd. Disse bilene spiser opphengskuler foran har jeg blitt fortalt. Mine holdt over 300.000km, men den er sikkert feilprodusert Har den gått langt så spør om det er byttet foringer/kuler på svingarm bak da dette har en tendens til å bli slitt. Du merker fort om understellet er slitt da disse bilene skal vere kompakte og stødige å kjøre. Viss den kjennes ut som en 2000 modell opel så er det sannsynligvis noe som er gåent Min 318 med M40 motor har rullet 315.000km uten problemer hittil. Tror trikset på disse motorene er å bruke en god syntetisk olje og bytte forholdsvis ofte. Har kun brukt Castrol TXT på min og byttet for hver 10.000km. Sjekk for rust i nedkant av dører og i underkant av bakluke. Disse bilene er stort sett ganske bra rustmessig, men har sett en del biler som har fått rustproblem etter lakkering(På grunn av dårlig arbeid vil jeg tro)
Odland318is Skrevet November 8, 2006 Skrevet November 8, 2006 Ta gjerne en komptest da det kan bli en dyr affære å bytte toppakning, ventiler etc. Og rust under dører og innvendig i bakluka...I GOT IT kan man si... Har du mulighet for å kjøre bilen på grav, så kan du sjekke foringer o.l. Gjorde omtrent alt dette selv, ehem...men var ikke klar over rusten før 2 dager etter handel No biggie
herbal Skrevet November 9, 2006 Forfatter Skrevet November 9, 2006 Takk for alle svar så langt. Er så utrolig greit å vite hva man burde se etter. Bilen jeg skal se på er en 1-eiers som ikke har gått mer enn 123000km. Prisen er heller ikke høy. Dersom bilen ser bra ut, blir dette bruksbil.
Odland318is Skrevet November 9, 2006 Skrevet November 9, 2006 Gått 123000 kun? Hadde vært en smule skeptisk kanskje...kan jo for all del være skrudd tilbake. Var noen på forumet som sa noe om at man kunne sjekke opp akkurat det...
D.C.V Skrevet November 9, 2006 Skrevet November 9, 2006 Foringene i forstillinga kan være en ide og sjekke..
R Andersen Skrevet November 9, 2006 Skrevet November 9, 2006 Hvis det er 1 eiers bil, så tviler jeg på at den er skrudd tilbake, men det kan man jo sjekke på BMW hvis det er fulgt servicer på bilen.
Riefarn Skrevet November 9, 2006 Skrevet November 9, 2006 Som sagt i tidligere svar, Rust under bakluke er ikke noe nytt på bilene, heller ikke under gummilista som sitter rundt bakluka, altså nederst, rett over fangeren...
323i Skrevet November 9, 2006 Skrevet November 9, 2006 Se under gulvteppet fremme og bak, løft det opp, se og kjenn etter fukt!!Kjøpte selv bil for en mnd siden og har merket mye fukt/vann på gulvet bak fører setet Driver nå og leiter etter lekasjen, mye jobb!! Er ellers strålende fornøyd med bilen lykke til med kjøpet!
herbal Skrevet November 10, 2006 Forfatter Skrevet November 10, 2006 Selger hadde solgt bilen når jeg tok kontakt i dag. Irriterende i og med at jeg mer eller mindre hadde en avtale med han. Men uansett folkens. Tusen takk for svarene. Dukker nok opp flere E36'er som er interessante. Da vet jeg hva jeg skal se etter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå