Gå til innhold

E28 550


Eika
 Share

Anbefalte innlegg

prata akuratt med en bekjent som sa det var en gærning på ett eller annet forum her i landet som holder på og bygge en e28 550.. noen som vet hvem det er ? eller hvem forum han er på ? eller har tlf nr til han som bygger..

all hjelp om og finne ut hvem det er mottas med glede da jeg trenger noen tips av han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke spekulere for mye her nå, men det KAN jo være at det var meg han refererte til. Jeg hadde nemlig seriøse planer om å sette en V12 i en E28 (og hadde planlagt det aller meste i detalj). Men, ettersom motoren i E30en tok kvelden ble de til at jeg bygde om den isteden.

Prosjekttråden til den ombyggingen finner du her på forumet.

Ellers, hvis du har noen spørsmål om M70 i E28, så spør i vei :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal nok ikke se bort i fra atte det var deg

er jo en sinnsykt komplisert motor med tanke på det elektriske.. er det noe av det elektriske rundt motor/gir som må bygges om ?

passer 750 bremsene på e28 ? eller er det muligt og få den godkjent med e28 m5 bremser?

noe på karosseriet som må bygges om for og få plass ? har du noen mål på motoren og mål fra e28 motorrommet?

du får helt sikkert fler spm fra neste helg (750'n blir henta da) og utover vinterern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal nok ikke se bort i fra atte det var deg

er jo en sinnsykt komplisert motor med tanke på det elektriske.. er det noe av det elektriske rundt motor/gir som må bygges om ?

passer 750 bremsene på e28 ? eller er det muligt og få den godkjent med e28 m5 bremser?

noe på karosseriet som må bygges om for og få plass ? har du noen mål på motoren og mål fra e28 motorrommet?

du får helt sikkert fler spm fra neste helg (750'n blir henta da) og utover vinterern

1.

Det viktige her er om du forteller meg om du skal fortsette å ha også automatkassen fra 7èrn eller ikke. Skal du gå over på manuell kan du forberede deg på et anske så solid stykke arbeid.

I så tilfelle ville jeg absolutt vurdert datasprut.

Ettersom du skal hente en hel 750i så ville jeg gjort akkurat det jeg gjorde da jeg satte denne motoren inn i E30en - nemlig å bruke ledningsnettet fra donorbilen. Når alt kommer til stykket så er jo et ledningsnett et ledningsnett, uansett hvilken bil det står i. Her er det i så tilfelle svært viktig at du gjør et godt stykke arbeid i forkant og IKKE SLURVER!!!

Å prøve å spleise E28ens ledningsnett med M70 motoren er nesten ikke engang verdt forsøket. Motoren har så mange referansepunkter fra feks. ABS (ettersom gasspjeldene er elektriske også), EML ov. osv. at det er en gedigen oppgave - det går, men det er et sant HELXXXX...

2.

Bremsene er bolt-on fra 750en og er en fin oppgradering. Håper bare at du har kjøpt deg en TYSK 750i som er nyere enn 1990 ettersom disse da har de store skivene (tror det var 324mm) og 4-pot kalippere.

3.

Hva mener du med karosseriet?

Hvis du tenker påtorpedovegg og girkassetunnell så kan jeg gi deg et klart og rungende JA! Problemet er faktisk værre i en E28 enn E30...

E30 og E28 har ca. like mye plass mellom rammevangene (68,4cm om jeg ikke husker helt feil - kanskje det var 74cm?), så der har du greit med plass. Problemet dukker opp når du kommer til torpedoveggen. E28en har en nesten 90 graders (i forhold til bunnplaten) torpedovegg som har en svært liten åpning for girkassen. Problemet med den altfor rake veggen er at du må bygge om greinrørene fra motoren nokså saftig (det måtte uansett jeg også gjøre, men dette var strengt tatt i vektfordelingens navn...). I tillegg er åpningen så liten at det ikke engng er plass til converteren på motoren, for ikke å nevne en hel girkasse. Her må du bare belage deg på vinkelkutter og sveising. Det er dessverre ingen vei utenom :? Nok engang vil jeg råde deg til å gjøre det jeg gjorde... Bruk deler av torpedovegg og tunnell fra 750en. Dette ble en en svært solid og stiv løsning som i tilleg ser meget bra ut...

Det blir et massivt antall timer med arbeid på dette prosjektet, men det kommer til å bli lønn for strevet når du kjenner draget som denne fantastiske motoren gir tilbake i en bil som er relativt lett.

Ønsker deg lykke til og vil bare si deg èn ting som holdt meg gående under hele prosjektet: "Det har blitt gjort før!"

Ta kontakt om hva det enn skal være så skal jeg prøve å hjelpe deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. jeg skal ha automat kasse da manuellen IKKE er lett og få tak i og hvis man får tak i en så koster den skjorta

2. det er en svensk 91mod jeg har finni meg.. er det ikke de store bremsene på den?

3. kutting og sveising er morro :D (endelig en good grunn for å kjøpe sveiseapparat)

blir endel timer ja men det blir verdt det :D

Takker for gode svar og tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. jeg skal ha automat kasse da manuellen IKKE er lett og få tak i og hvis man får tak i en så koster den skjorta

2. det er en svensk 91mod jeg har finni meg.. er det ikke de store bremsene på den?

Nei, jeg brukte lang tid på å finne en manuell kasse, og de er IKKE billige, men i en E30 som min var det ikke bønn engang...

Hvis denne bilen var kjøpt ny i Sverige har den etter all sannsynlighet ikke de store bremsene nei. Men, det er jo ikke værre enn at du kjøper nye skiver og kalippere - evt. brukte.

Jeg har forøvrig en kontakt her i England som kan selge HiSpec bremser til bla. din bil for rundt 1100 pund. Dette er da 335mm flytende skiver med 6-pot kalippere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen formening om hvordan en Tremec T56 kasse ville passe på M70? Denne ligger jo ganske høyt i pris (høyere enn CSI kassa?), men er jo overkommelig å få tak i. Sies å være god for ca 880Nm (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen formening om hvordan en Tremec T56 kasse ville passe på M70? Denne ligger jo ganske høyt i pris (høyere enn CSI kassa?), men er jo overkommelig å få tak i. Sies å være god for ca 880Nm (?)

Tremec sjekket jeg opp når jeg bygde min bil. Denne kassen er MYE billigere enn en org. kasse. Ferdig pris i Norge er ca. 25-30000,- for en fabrikksny kasse - i tillegg kommer evt. nytt svinghjul, clutch, trykkplate, utløserlager osv. Til sammenligning koster en kasse fra BMW til V12 motoren ca. 90-100000,- (såvidt jeg har forstått).

Tremec kassen er sikkert en meget bra kasse og tåler mye juling. Grunnen til at jeg gav opp den er at den ikke har utvendige sjaltestag (slik som alle man. BMW kasser har), mn derimot er girspaken linket direkte i kassen - dette gjør til at man har litt mindre spillerom for hvor man vil plassere spaken. Det finnes helt sikkert måter å ordne dette på, men jeg fant heldigvis en org. kasse og det synes jeg var det beste.

Men, la det ikke råde noen tvil! Den org. manuelle V12 kassen fra BMW er noe av det sykeste verden har sett i form av ren "overengineering". Disse kassen tåler hel sikkert 1500HK og 12-1300Nm uten å blunke. V12 motoren fra BMW er faktisk den eneste motoren jeg vet om som har STØRRE manuell kasse enn det automatkassen er. Den er gigantisk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du om jeg må bytte torpedovegg og girkassetunell på e34 stv ? stv er jo kjekkt, god plass til alt øllet eller barnevogn hvis jeg noen gang måtte trenge det

På E34 er dette en mye greiere ombyggingeng. Jeg vet ikke så mye om detaljene her, men det aller meste er nok ren plug&play.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...