Gå til innhold

Svakt brekk og lang vandring på bremsepedal (E36)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I løpet av sommeren og høsten har brekket mitt blitt nesten ubrukelig og vandringen på bremsepedalen har økt betydelig.

Bilen var på inspeksjon 2 i Februar. De re-monterte strammingen til håndbrekket fordi forrige eier visstnok hadde montert det feil vei (?). Etter dette hadde brekk og bremser kanonrespons, men det forsvant som sagt i løpet av sommeren. Har også en følelse av at bilen "vrir seg" hvis jeg setter bilen i Drive når brekket er på.

Kan det være så enkelt som at brekket trenger justering eller er bremsene slitt? Det er tromler bak... og det lekker ikke bremsevæske.

En annen ting... når jeg la om til vinterhjul oppdaget jeg at det er litt motstand i framhjulene, som om klossene tar borti litt. Hva kan dette komme av? Klossene ser fine ut, men er mer slitt på den ene siden enn den andre.

Skrevet

Det kan hende bremsen bak henger litt og varmer opp bremsevæsken slik at den nesten begynner å koke. det vil resultere i stor bremsefading.

vandringen øker betraktelig. prøv å spray waier med litt 5-56 eller noe og ta brekk opp ned mange ganger. hvis det ikke hjelper så sjekk bremsesylindre bak. kan hende de er ødelagt. hvis det kommer vann inn så fryser det og ting kan sprekke.

ellers kan det være mye rart. litt rart siden bilen var på insp. II da!

Skrevet
En annen ting... når jeg la om til vinterhjul oppdaget jeg at det er litt motstand i framhjulene, som om klossene tar borti litt. Hva kan dette komme av? Klossene ser fine ut, men er mer slitt på den ene siden enn den andre.

Hadde samme problem på min...her var det at stempelet ikkje gjekk skikkeleg tilbake i "normalposisjon" når eg slapp bremsen. Demonterte heile driten...var tørt for feitt der. Smurde opp med noko blå spesialgugge, sette det saman att og det snurra lett som berre det ;)

Skrevet

TIPS:

Skru opp trommlene bak og sjekk at hjulsylindrene er ok. Er ikke uvanlig at et av de to små stemplene i hjulsylindern bak kan låse seg. Høres ut som slitte bremsebånd bak. Kan også være litt andre ting som tidligere nevn. Man må nesten sjekke litt, og er ikke noen vanskelig jobb å åpne trommlene og sjekke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...