Bmwgutt Skrevet November 11, 2006 Share Skrevet November 11, 2006 Er mulig dette er tatt opp tidligere, men har hørt at etter å ha prøvd fotobokser som måler gjennomsnittsfart på E6 forbi hamar og gjennom gudbrandsdalen så kommer gjennomsnitt fart måling i hele landet nå, stemmer dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet November 11, 2006 Share Skrevet November 11, 2006 Eg også har høyrt rykter om det, MEN var det ikkje sånn at dei ikkje fekk banket det igjennom da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M6 Bjørn Skrevet November 11, 2006 Share Skrevet November 11, 2006 Det er ett prøveprosjekt på en kort strekning fra Lillehammer og nordover. Men vi får håpe i det lengste att det blir bare med det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet November 11, 2006 Share Skrevet November 11, 2006 Automatisk måling av gjennomsnittsfart Statens vegvesen prøver ut en ny type automatisk trafikkontroll (ATK). Nå brukes bl.a. fotobokser til å måle gjennomsnittsfarten over en strekning på 3 kilometer på E6 nord for Lillehammer. Prosjektet inngår i statens nullvisjon, der målet er å redusere antall døde og skadde i trafikken - helst til null. I arbeidet med null-visjonen prøves det ut ulike tiltak. Dersom tiltaket innebærer behandling av personopplysninger, må personopplysningsloven følges. Dette er bakgrunnen for Datatilsynets rolle i saken. Dette prosjektet trenger ikke spesifikk godkjenning fra Datatilsynet. Bildet som tas av bilens kjennemerke er en behandling av personopplysninger. Opplysningene kan bare brukes til et uttrykkelig angitt formål som har saklig begrunnelse i virksomheten til Statens veivesen. Bakgrunnen for streknings-ATK er at veimyndighetene og politiet vil prøve å unngå det de kaller "kenguru-hopping" foran dagens fotobokser. Dette kan skape trafikkfarlige situasjoner. Datatilsynet mener dette er et saklig begrunnet formål. Det er nå en gang slik at en fører av et kjøretøy må forholde seg til fastsatte fartsgrenser, og at overtredelse er straffesanksjonert. På en gitt strekning, i prøveprosjektet 3 km, er det satt opp en fotoboks i hver ende. Punkt A og B. Det tas et bilde av alle kjennemerker som passerer punkt A, samtidig som bilens akselavstand og vekt registreres. Dersom samme akselavstand og vekt registreres ved punkt B "før tiden" (manuelt målt gjennomfartstid på veistrekningen over tid) tas det et bilde til i punkt B. Viser seg å være match mellom punk A og B (via kjennemerket) kan det bli utferdiget et forelegg fra politiet, som per i dag. Registreres ikke en lignende akselavstand og vekt i punkt B, som ble registrert i punkt A, skal bilde tatt i punkt A slettes umiddelbart. Det vil altså si at bilde i punkt A skal slettes etter kort tid dersom det ikke er skjedd en registrering ved punkt B. Hovedspørsmålet for Datatilsynet er hvordan opplysningene behandles. Her vil tilsynet blant annet se på om det bør vurderes et signal i punkt A på at bilde er tatt, sletterutinene i punkt A og om opplysningene er tilfredsstillende sikret. I tillegg vil sletterutinene for bilder der første sjekk med akselavstand og vekt matcher men det ikke er samme kjøretøy. Prosjektet vil bli fulgt opp av Datatilsynet. Selv om tilsynet har sagt OK til å prøve ut dette tiltaket, er det ikke sikkert at løsningen vil bli akseptert når den skal evalueres. Et slikt tiltak må også, dersom det skal gjøres permanent og utvides til andre steder enn på prøvestrekningen ved Lillehammer, eventuelt ha grunnlag i lovverket. http://www.datatilsynet.no/templates/ar ... _1099.aspx EDIT: Fant også http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=225935 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=227757 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå