ehrnst Skrevet November 15, 2006 Skrevet November 15, 2006 Hei. Kjøpte meg akkurat en vinterbil av en på forumet, etter prøvekjøringa begynte oljetrykkslampa å lyse på tomgang (m20b23 motor) Vet dette ikke er bra spes ved kaldstart osv. men HVOR farlig er det, måtte kjøre 15mil hjem med bilen. Bytte pumpe med en gang, eller kan det være den klikker litt fordi bilen har stått noen måneder?
Rotty Skrevet November 15, 2006 Skrevet November 15, 2006 Vel vist pumpa e def så ryker motorn på de 15mila.Regner med du ha sjekka oljenivå!? men kan du ikke bare løsne på oljeføleren og sjekke at du har trykk?har du trykk og kjører rolig går det bra. har oxo vært borti at det er dårlig kontakt eller brytern e deff.
ehrnst Skrevet November 15, 2006 Forfatter Skrevet November 15, 2006 jævlig bra at bilen står på gårdsplassen hjemme da:) kan jo godt hende at den ikke starter igjen da Men om det er dårlig kontakt ville den kun lyst på lave turtall da a?
Rotty Skrevet November 15, 2006 Skrevet November 15, 2006 det høre ikke bra ut, første jeg tenker er at du mister trykk. er litt usikker på akurat det der med at den lyser når turtallet går ned. første som slår meg må være noe med at trykket daler. bedre føre var i slike situasjoner. det er bare en ledning ned til føleren så du kan no sjekke den først. så er den ok så villa jeg fått sjekka om pumpa leverer det den ska.
ehrnst Skrevet November 15, 2006 Forfatter Skrevet November 15, 2006 noen måte å måle trykket på, kan montere en trykkmåler selvfølgelig. Hva skal trykket ligger på på en M20`?
C0bra Skrevet November 15, 2006 Skrevet November 15, 2006 Jeg ville fått testet oljetrykket. Det kan være så enkelt at silen er litt tett, og at du bare trenger rense denne. Er lurt å følge med på hvordan oljen ser ut når du tapper den av da. Kan også være lurt å kjøre på med rensestoff før du tapper av hvis motoren har gått en stund med halvdårlig oljetrykk.. Tror ellers jeg ville skrudd av toppdekselet og sett hvordan kam og slikt ser ut, er lett jobb..
ehrnst Skrevet November 15, 2006 Forfatter Skrevet November 15, 2006 tenkte på sila iom bilen har stått lenge. ifølge selger (mOmOe på forumet) hadde ikke lampa lyst før. Og som sagt var det etter prøvekjøring, før det sto den på tomgang kanskje 15min
oddis Skrevet November 15, 2006 Skrevet November 15, 2006 Merkelig hvis sila skulle være tett egentlig, men den er jo rimelig lett å demontere, så jeg ville tatt en kjapp sjekk. Oljepumpa i seg selv er ikke noe man gjør på 10 min. Tette oljekanaler har jeg mer tro på.. Hvis rødlampa lyser på tomgang (sett at det ikke er pga for høy oljetemp) ville jeg justert opp tomgangen just in case. Skjæring på tomgang er lite hyggelig. Jeg håper for all del ikke det er oljetrykksbryteren som kødder med deg, skikkelig irriterende da man finner ut av det
ehrnst Skrevet November 15, 2006 Forfatter Skrevet November 15, 2006 kan prøve å bytte bryter først, om jeg ikke pælma den på gamle bilen
knooot Skrevet November 15, 2006 Skrevet November 15, 2006 jeg setter en femmer på dårlige veivlager. når de er dårlige så begynner oljelampa å lyse/blinke på tomgang.
Arimanni Skrevet November 15, 2006 Skrevet November 15, 2006 Bytt oljefilter og olje. Ofte tett filter og dårleg olje. Dermed får du det. Ein anna ting er at det KAN vere veivlager som "knooot" seie. Men prøv først den enkle utgaven. Min byrjar også og lyse på oljelampa når eg har kjøyrt på samme filteret/olja, og etter eg har skfita det, er det ikkje noko problem lengre..
ehrnst Skrevet November 15, 2006 Forfatter Skrevet November 15, 2006 olja var vel bytta i juni tror jeg. lenge nok det når bilen er brukt som bruksbil egentlig. skal få frakta bilen til verkstedet. bare å komme med flere tips også. kan være til nytte for mange dette sikkert
Dralle Skrevet November 16, 2006 Skrevet November 16, 2006 Hadde tendenser på at oljelampen blinka litt på 318'en min (m10). Dette var en bil jeg ikke var så redd for, så jeg forsøkte det omdiskuterte "dieseltrikset". dvs. tappet av olje til det var bare litt igjen, så fylte jeg opp med diesel til max på peilepinnen, startet motoren og lot den gå noen minutter, så tappet jeg av olja. Bytta filter og hadde på ny olje. Lampen blinket ikke mer under noen omstendigheter. Kanskje noe å vurdere? PS: alltid best med driftsvarm motor når man tapper av gammel olje
Rotty Skrevet November 16, 2006 Skrevet November 16, 2006 Hadde tendenser på at oljelampen blinka litt på 318'en min (m10). Dette var en bil jeg ikke var så redd for, så jeg forsøkte det omdiskuterte "dieseltrikset". dvs. tappet av olje til det var bare litt igjen, så fylte jeg opp med diesel til max på peilepinnen, startet motoren og lot den gå noen minutter, så tappet jeg av olja. Bytta filter og hadde på ny olje. Lampen blinket ikke mer under noen omstendigheter.Kanskje noe å vurdere? PS: alltid best med driftsvarm motor når man tapper av gammel olje jepp det fungerer dette å mange av de gamle slaget mekanikkere bruker det gamle diseltrixse til å rense motorene, men da bør du skifte olje en par ganger til for å få ut mest mulig av den diseln pga den reduserer oljekvaliteten, jeg veit det var noe mere de blanda med oxo men husker ikke dette i farta, kan høre med stefaderen han er en gammel verkstedmester med over 25års fartstid på volvo penta på gjøvik. pansjonert no da men gammeln har mere kjerringtriks på bil en bestemor har på sykdom hehe. men for å si det slik så finnes det middler du kan blande i olja som renser bedre og er mye mere sikkert å bruke en disel. og de funker. så hold deg til de produktene som er anbefalt og styr litt unda de kjerringtriksa for de kan gjøre ting vere en det er...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå