Gå til innhold

E39 Airbagindikator lyser


suprapete
 Share

Anbefalte innlegg

Airbagindikatoren begynte plutselig å lyse idag og slår seg ikke av under kjøring lengre. Indikatorlyset tennes som vanlig ved oppstart og slukkes et lite øyeblikk før det kommer på igjen og fortsetter å lyse under hele turen. Står noe om dette i brukermanualen men tyskkunskapene er det heller dårlig med, hjelp noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være flere ting, men det som går igjen på e39 av tidlig årgang er at BMW dreit seg ut (for å si det rett ut) med pluggen under setet...

Ledningen til beltestrammerne er laget med feil metaller i pluggene. På den ene siden er det "gull" og på den andre siden "tinn" - når disse to har stått lenge nok sammen, dannes det en kondensatorvirkning i overgangen som igjen fører til at airbag-elektronikken tror det er feil på beltestrammeren. Fiksen til BMW er en liten kabel-snutt med ny plugg på (egen del du kan spørre etter), men det enkleste er bare å lodde sammen ledningene utenfor pluggen (og satse på at du ikke skal ut med setet med det første :-)) Jeg gjorde dette på en '97 jeg hadde, og det funket som smurt. Måtte selvsagt får resatt airbag-lampa etterpå, men jeg så aldri feilen igjen.

Symptomet du beskriver kan selvsagt være sensormatten i passasjersetet eller selve airbag'en også, men jeg holder en knapp på pluggen jeg da :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ingen Airbag i trynet, BMW hadde hatt et stort problem om det kunne skje av seg selv...

Lampen varsler om at det er noe muffens et sted - at ikke alle enheter "svarer" som de skal når du starter bilen, og derfor en alarm. Hvis du tar en diagnosetest, og den sier at du har feil i beltestrammeren ville jeg ha sjekket det jeg skrev i forrige post - hvis den sier at du har feil på sensormatten må vanligvis denne byttes, noe som er en guffen jobb (jeg har gjort det FØR jeg fant kontaktfeilen :-()...

Det som skjer hvis du har feil på sensormatten, er at begge airbag'ene vil gå av i en eventuell kollisjon - selv om det ikke sitter noen i passasjersetet, ikke verre enn det :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...